ربات‌‌ها بالاخره مثل آدم راه می‌روند

    کد خبر :111657

پژوهشگران سوئیسی برای اولین بار نمونه اولیه یک ربات انسان‌نما به نام «COMAN» را ساخته‌اند که اگر چه فاقد سر است، اما می‌تواند با دقت و ظرافت بالایی قدم بردارد.
اگرچه در سال‌های اخیر علم رباتیک پیشرفت زیادی داشته است، اما یک چالش اساسی در این زمینه نحوه حرکت و راه رفتن ربات‌هاست که با شیوه حرکت طبیعی انسان‌ها اختلاف نسبتا زیادی دارد.

به گزارش بازتاب، محققان مدت‌هاست تلاش می‌کنند ربات‌هایی طراحی کنند که به شیوه‌ای طبیعی و مشابه انسان‌ها حرکت کنند و در صورت موجهه با شرایط مشکوک حرکت خود را کند کنند یا به سرعت پشت سر خود را نگاه کنند.

پژوهشگران سوئیسی برای اولین بار نمونه اولیه یک ربات انسان‌نما به نام «COMAN» را ساخته‌اند که اگر چه فاقد سر است، اما می‌تواند با دقت و ظرافت بالایی قدم بردارد. برای تولید این ربات از مفاصل و اجزای کوچک و دقیقی استفاده شده است که خاصیت کشسانی و انعطاف بالایی دارند.

همچنین الگوریتم کنترلی خاصی برای این ربات ابداع شده است که باعث می‌‌شود ربات یادشده درک بهتری از اجزای تشکیل‌دهنده خود پیدا کند و بهتر بتواند آنها را مدیریت کند.

فهم بالای این ربات از تقارن دینامیکی و ساختار خود، نه تنها باعث قدم برداشتن طبیعی آن می‌شود، بلکه انجام اعمالی مانند حمل اشیا، حرکت روی سطوحی مانند پله‌ها و واکنش به رویدادهای غیرمنتظره را نیز طبیعی‌تر می‌کند. به عنوان مثال اگر این ربات را هل دهید، دقیقا خواهد دانست پای خود را تا چه حد جلوتر قرار دهد تا از سقوط خود جلوگیری کند.

فرآیند تکمیل این ربات و طراحی یک سر برای آن هنوز در دست انجام است و قرار است این ربات در آینده توانایی‌های بیشتری برای حمل انواع اشیا و محصولات پیدا کند.

منبع: مهر

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید