هشدار پکن به تدابیر تجاری آمریکا علیه صنایع انرژی خورشیدی چین

    کد خبر :111613

به دنبال ابراز نگرانی آمریکا مبنی بر اینکه صنایع انرژی خورشیدی چین تهدیدی برای این کشور است پکن هشدار داد واشنگتن باید مراقب اتخاذ سیاست های ضد تجاری علیه چین باشد.

آمریکا تاکید کرده است که تولیدات مربوط به بخش های انرژی خورشیدی در چین که به این کشور وارد می شود تهدیدی برای شرکت های ذی ربط آمریکاست.
وزارت بازرگانی چین امروز دوشنبه با انتشار بیانیه ای در تارنمای خود به واشنگتن هشدار داد که هر اقدام ضد تجاری آن کشور علیه شرکت های تولید انرژی خورشیدی می تواند به مناسبات طرفین در عرصه تجارت لطمه شدیدی بزند.
کمیسیون تجارت بین المللی آمریکا که به دستور دولت بررسی هایی را روی سیاست های تجاری چین انجام می دهد اعلام کرده است بررسی هایش نشان می دهد برخی از مواد و محصولات مرتبط با صنایع انرژی خورشیدی وارداتی از چین تهدیدی برای آمریکاست و از احتمال در نظر گرفتن تعرفه سنگین روی این فراورده ها خبر داده است.
وزارت بازرگانی چین در بیانیه خود که روزنامه ‘مردم’ ارگان حزب حاکم نیز به آن اشاره کرده آورده است: این اقدام آمریکا ضد تجاری است و به رغم مخالفت های داخلی و خارجی آن کشور، واشنگتن درصدد اعمال تعرفه های سنگینی است که برای دو طرف زیانبار خواهد بود.
این بیانیه می افزاید که استفاده فزاینده از انرژی خورشیدی برای بهبود شرایط آب و هوایی جهان و کاهش آلودگی گازهای گلخانه ای موثر است اما آمریکا با سیاست های حمایتی یکجانبه به دنبال کمک به شرکت های خود و بهبود شرایط آنهاست.
وزارت بازرگانی چین به آمریکا هشدار داده است که باید برای مقابله با واردات این فراورده ها به شکلی محتاطانه برخورد کرده و مقررات سازمان تجارت جهانی را در روابط تجاری دو کشور ملاحظه کند.
آمارها نشان می دهد که چین اکنون نه تنها در داخل سرزمین خود بلکه در سراسر جهان به بزرگترین تولید کننده انرژی خورشیدی تبدیل شده است.
سازمان انرژی ملی چین خاطر نشان کرده که تولید انرژی خورشیدی پرجمعیت ترین کشور جهان در سال 2016 میلادی تقریبا دوبرابر شده و به 77.42 گیگاوات رسیده است.
اگرچه این رقم اکنون معادل یک درصد از کل انرژی تولیدی در این کشور محسوب می شود اما به نظر می رسد با تمرکز چین بر تولید منابع پاک انرژی در سال های آینده سهم تولید انرژی خورشیدی باز هم بیشتر شود.
این سازمان در گزارش خود آورده است که تلاش خواهد شد تا دستکم ظرف یک دوره سه ساله میزان تولید انرژی خورشیدی کشور به 110 گیگاوات افزایش یابد.
در زمان حاضر 11 درصد از کل انرژی چین از منابع تجدید پذیر تامین می شود که برنامه کشور رساندن آن به 30 درصد تا سال 2030 میلادی است.
چین فعالیت خود را افزایش داده و در سال گذشته میلادی در دو استان ‘شاندونگ’ و ‘خه نن’ در شرق و جنوب کشور و همچنین منطقه خودمختار ‘سین کیانگ’ در شمال غرب میادین بزرگ سلول های خورشیدی ایجاد کرده است.
استان های ‘گانسو’ و ‘چینگ های’ و همچنین مناطق خودمختار مغولستان داخلی در شمال و سین کیانگ از جمله مراکز اصلی تولید این انرژی در سراسر چین به حساب می آیند.
آمارها نشان می دهد که چین قصد دارد تا 10 سال دیگر در زمینه تولید منابع انرژی تجدید پذیر 364 میلیارد دلار سرمایه گذاری کند.
با این حساب چین می خواهد از اتکای خود به منابع فسیلی انرژی بکاهد و انتظار می رود بتدریج کشورهای دیگری با الگوبرداری از چین دست به چنین اقدامی بزنند.
منابع باد، خورشید و هیدروژن از اصلی ترین انرژی هایی هستند که کشورهایی نظیر ایرلند و ایسلند روی توسعه آنها کار می کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید