اجماع‌سازی علیه ایران دشوارتر از گذشته شده است/ هدف کلی ترامپ مرگ تدریجی برجام است

  • سیاسی
  • دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ ۱۶:۲۷
    کد خبر :111574

رییس سابق دانشکده علوم سیاسی و امور جزایی دانشگاه جنوب آلاباما تاکید کرد: ترامپ به صورت تدریجی مفاد برجام را زیر پا خواهد گذاشت و به این ترتیب سیاست مرگ مرحله به مرحله برجام را دنبال خواهد کرد.

نادر انتصار، در رابطه با سیاست دولت ترامپ درباره توافق هسته‌ای با اشاره به تمدید تعلیق اجرای تحریم‌های هسته‌ای توسط وی گفت: تمدید تعلیق تحریم‌ها علیه ایران به این دلیل نیست که این روند در آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد.

ترامپ هنوز در حال تدوین سیاست خود در قبال ایران است

وی ادامه داد: ما باید منتظر گزارش ترامپ به کنگره آمریکا در ماه آینده باشیم تا بتوانیم در این روند بهتر نظر بدهیم. ترامپ هنوز در حال تدوین سیاست خود در قبال ایران است و این تعلیق تحریم‌ها فقط موقتی است و نباید روی آنها زیاد حساب کرد.

بحران در شبه جزیره کره بر تمدید تعلیق‌ها نقش مهمی داشت

این تحلیل‌گر ارشد مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تایید پاببندی ایران به برجام و همچنین تشدید بحران در شبه جزیره در کوتاه آمدن امریکا اثرگذار بوده است؟ اظهار داشت: شکی در این نیست که تمام مواردی را که ذکر کردید روی تصمیم اخیر دونالد ترامپ اثرگذار بوده‌اند. به خصوص بحران در شبه جزیره کره در این مورد نقش مهمی بازی کرد.

دولت ترامپ یکباره از برجام خروج نخواهد کرد

انتصار در پاسخ به این سوال که نشریه ویکلی استاندارد امریکا به نقل از یک مقام دولت ترامپ اعلام کرده که کاخ سفید روند بازبینی سیاست خود در قبال ایران را به پایان رسانده است. آیا تمدید تعلیق تحریم‌ها به منزله حفظ برجام توسط امریکا است یا آنکه ترامپ طی ماه‌های آتی خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای را اعلام می‌کند؟ تصریح کرد: به نظر من دولت ترامپ یکباره از برجام خروج نخواهد کرد چون چنین تصمیمی در سیاست‌های خارجی آمریکا اثر منفی خواهد داشت.

ترامپ به صورت تدریجی مفاد برجام را زیر پا می‌گذارد

وی افزود: ترامپ به صورت تدریجی مفاد برجام را زیر پا خواهد گذاشت و به این ترتیب سیاست مرگ مرحله به مرحله برجام را دنبال خواهد کرد.

روند اقدامات امریکا علیه برجام بر نابودی اقتصاد ایران متمرکز خواهد بود

رییس سابق دانشکده علوم سیاسی و امور جزایی دانشگاه جنوب آلاباما در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید که روند اقدامات امریکا علیه برجام تا کجا ادامه پیدا کند؟ خاطرنشان کرد: چون جو سرسام‌آور ضد ایران در کنگره آمریکا حاکم است، روند اقدامات امریکا علیه برجام روی محور تحریم‌های بیشتر بر ایران دور خواهد زد یعنی روند اقدامات امریکا علیه برجام روی نابودی اقتصاد ایران متمرکز خواهد بود و مانند همیشه ما باید منتظر تصویب تحریم‌های پی در پی بر ضد ایران باشیم.

امریکا به دنبال قرنطینه کردن کامل اقتصاد ایران است

انتصار در رابطه با راهبردی جدیدی که گفته می‌شود کاخ سفید علیه ایران در حال تدوین است نیز ابراز داشت: این راهبرد روی تمام مسائل متمرکز است. شدیدترین اقدامی که در موردش نشریه فارن‌پالسی چند روز پیش مقاله‌ای نوشته بود، قرنطینه کردن کامل اقتصاد ایران خواهد بود.

هدف کلی ترامپ همان مرگ تدریجی برجام است

وی اضافه کرد: اگر چنین تصمیمی گرفته شود، این اعلام جنگ علیه ایران است چون از نظر حقوق بین‌الملل قرنطینه کردن یک کشور مانند اعلام جنگ علیه آن کشور محسوب می‌شود. البته پیاده کردن چنین سیاستی احتیاج به همراهی کامل کشورهای مهم دیگر دارد ولی هدف کلی ترامپ همان مرگ تدریجی برجام است.

اجماع‌سازی علیه ایران دشوارتر از گذشته خواهد بود

این کارشناس ارشد مسائل امریکا در پاسخ به این سوال که یک دهه پیش ایران از دیدگاه خود در حال اجرای تعهدات بین‌المللی‌اش بود و حتی در آن دوران نیز توانسته ‌بود همدلی اتحادیه اروپا را با عملکرد خودش همراه کند، اما نهایتا امریکایی‌ها موفق شدند حرف خود را به کرسی بنشانند و دیگر قدرت‌های جهان را با خود متحد کند. آیا تکرار چنان شرایطی دوباره امکان‌پذیر نیست؟ بیان کرد: تکرار چنان شرایطی دوباره امکان‌پذیر است ولی مشکل‌تر از گذشته خواهد بود.

آمریکای امروز وجهه چندان خوبی در دنیا ندارد

انتصار با بیان اینکه آمریکای امروز که رهبرش ترامپ است، وجهه چندان خوبی در دنیا ندارد، یادآور شد: کار کردن با شخصی مثل ترامپ برای کشورهای دیگر ساده نخواهد بود. البته این را هم باید اضافه کنم که اگرچه اکثر کشورهای اروپا از سیاست ترامپ بر ضد برجام دل خوشی ندارند ولی اروپا دیگر بازیکن مستقلی در سطح جهانی نیست و اگر زیر فشار آمریکا قرار گیر،د دنباله‌رو آمریکا خواهد بود.

ایران با یک صدا با امریکا حرف بزند

وی در پاسخ به این سوال که واکنش ایران به موانعی که دولت امریکا در مقابل برجام ایجاد می‌کند، چه باید باشد؟ عنوان کرد: ایران باید تا آنجایی که می‌تواند در سطح جهانی دیپلماسی خود را تقویت کند و اعمال آمریکا را بی‌رودربایستی و محکم جواب دهد. منظورم شعار دادن و بلوف زدن تو خالی نیست. ایران باید به طور شفاف به آمریکا نشان دهد که با یک صدا حرف می‌زند و از منافع ملی خود کاملا دفاع خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید