مخالفان خاتمی هم برایش احترام خاصی قائل‌اند/ کاندیداتوری لاریجانی در سال ۱۴۰۰ دور از ذهن نیست

  • سیاسی
  • دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ ۱۶:۲۵
    کد خبر :111570

یک نماینده پیشین مجلس گفت: اصل گفت‌وگو و تعامل با همه کسانی که در درون نظام اسلامی فعالیت می‌کنند از جمله مواردی است که همواره مورد تائید و تاکید آقای خاتمی بوده و هست،‌ به همین دلیل اگر بگوییم روزی می‌رسد که چهره‌هایی چون علی لاریجانی و در آینده افرادی همچون محمود احمدی‌نژاد به سمت آقای خاتمی بروند دور از ذهن نیست و این به معنای نقطه قوت جریان اصلاحات و شخص آقای خاتمی است.

محمد کیانوش‌راد ،‌ درباره انتشار عکس علی لاریجانی در کنار سیدمحمد خاتمی و مطرح شدن برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر این که رئیس مجلس دهم کاندیدایی است که اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ با وی ائتلاف خواهند کرد، گفت: مشی، منش و روش آقای خاتمی به گونه‌ای بوده است که حتی مخالفان ایشان نیز برایش احترام خاصی قائل بوده و هستند، موضع آقای خاتمی در این سال‌ها تغییری نکرده، بلکه این دیگران هستند که با نگاه واقع‌بینانه‌تری به آقای خاتمی و جریان اصلاحات می‌نگرند.

وی ادامه داد: اصل گفت‌وگو و تعامل با همه کسانی که در درون نظام اسلامی فعالیت می‌کنند از جمله مواردی است که همواره مورد تائید و تاکید آقای خاتمی بوده و هست،‌ به همین دلیل اگر بگوییم روزی می‌رسد که چهره‌هایی چون علی لاریجانی و در آینده افرادی همچون محمود احمدی‌نژاد به سمت آقای خاتمی بروند دور از ذهن نیست و این به معنای نقطه قوت جریان اصلاحات و شخص آقای خاتمی است.

این فعال سیاسی تاکید کرد: اصلاح‌طلبان از کسانی که به چارچوب‌های قانون اساسی پایبندند، به رأی مردم احترام می‌گذارند و قائل به گفت‌وگوی ملی و تعامل گروه‌های سیاسی با یکدیگر هستند همواره با نگاهی مثبت نگریسته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: مشی و منش آقای خاتمی از ابتدا مبتنی بر روش اعتدالی بوده است اگرچه جریانات مخالف اصلاحات با تندی با وی و این جریان برخورد نموده‌اند، اما گذر زمان نشان داد آقای خاتمی روشی مبنی بر آشتی ملی در پیش داشته و دارد.

کیانوش‌راد با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ۴ سال آینده گفت: کاندیداتوری علی لاریجانی در سال ۱۴۰۰ دور از ذهن نیست اما چنین جریاناتی را نباید از هم اکنون تحلیلی-انتخاباتی که مورد نظر اصلاح‌طلبان است، ارزیابی کرد. در ۴ سال آینده تحولات گوناگونی در جامعه ایران و در سطح سیاسی اتفاق خواهد افتاد که هرگونه تصمیم‌گیری را به شرایط مورد نظر خود موکول خواهد کرد.

وی تاکید کرد: اصلاح‌طلبان و اعتدال‌طلبان برای معرفی کاندیداهای مناسب ریاست‌جمهوری دستشان خالی نیست، چهره‌های فراوان و برجسته‌ای وجود دارد که می‌توانند از میان اصلاح‌طلبان و اعتدالیون جهت حضور در صحنه انتخابات ریاست جمهوری در آینده به جامعه معرفی شوند. اما ورای چنین تحلیلی در مورد انتخابات می‌توان گفت، نزدیکی احزاب و جریانات سیاسی مختلف با در نظر گرفتن منافع ملی و چارچوب‌های قانون اساسی حال به بهانه‌ مراسم‌های گوناگون از جمله مراسم عزاداری‌ها و یا سایر مراسم‌ها می‌تواند گامی در جهت شنیدن سخنان یکدیگر از فاصله نزدیک‌تر باشد و هرگونه حرکتی در این بحث را می‌توان مثبت ارزیابی کرد.

کیانوش‌راد در پاسخ به این سوال که آیا اصولگرایان برای این خود را به اصلاح‌طلبان نزدیک می‌کنند که کاندیدایی مورد پذیرش مردم ندارند، گفت: در میان اصلاح‌طلبان این واقعیت وجود دارد که نمی‌توان اصولگرایان را نادیده گرفت و مطالبات را بیش از حد ظرفیت‌های قانونی و کشوری افزایش داد. به نظر من اصولگرایان هم رفته رفته در حال دستیابی به این واقعیت هستند که نمی‌توان اصلاح‌طلبان را در جامعه ایران نادیده گرفت و نمی‌توان به خواست‌های منطقی آنان که بر اساس قانون اساسی است، بی‌توجهی کرد.

وی ادامه داد: به همین دلیل هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان قدم‌هایی را در جهت نزدیک‌تر شدن به واقعیت‌های سیاسی ایران ضمن حفظ اختلافات خودشان در برنامه‌ها و اهداف سیاسی مدنظر قرار داده‌اند، که در مجموع چنین علائمی را باید به فال نیک گرفت و هر چه فضای سیاسی کشور از تنش و دوقطبی‌های آشتی‌ناپذیر دور شود، می‌تواند به نفع مصالح ایران باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید