بازار سنتی لوازم دیجیتال، زیر سایه رونق خریدآنلاین

    کد خبر :111531

امروزه وسایل دیجیتالی همانند کامپیوتر، لپ تاپ و… جزو وسایل آموزشی محسوب می‌شود و به تبع آن با آغاز سال تحصیلی به نظر می‌رسد خرید این نوع اقلام دیجیتالی با افزایش روبه رو ‌شود.

«از نیمه شهریورماه منتظر بودیم تا خانواده‌ها به بازار رایانه روی خوش نشان دهند و برای فرزندان خود این اقلام را خریداری کنند اما گویا والدین ترجیح دادند وقت و پول خود را برای آخرین سفرهای تابستانی هزینه کنند، از این‌رو امیدواریم خریداران در نیمه اول مهرماه به بازار مراجعه کنند.»

به گزارش بازتاب به نقل از ایران، مهدی میرمهدی رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با بیان مطلب فوق و با اشاره به اینکه عامل دیگر رکود بازار کامپیوتر، نبود خرید از سوی مراکز دولتی، نهادها و وزارتخانه‌ها است گفت: اکنون نه تنها خانواده‌ها، بلکه نهادها و سازمان‌ها نیز ابزارهای دیجیتالی خریداری نمی‌کنند از این‌رو بازار تکان نمی‌خورد. گویا ادارات دولتی هم از یک طرف با کمبود بودجه مواجه بوده از سوی دیگر هنوز منتظر تغییر مدیران میانی در وزارتخانه‌ها و نهاد‌ها هستند بنابراین تا این تغییرات هم روی ندهد بازار رایانه کماکان روند رکود را طی می‌کند.

رضا احمدی فروشنده یکی از بازارهای معروف رایانه در ولیعصر نیز خرید و فروش در این صنف را راکد عنوان کرده و گفت: 4 سالی می‌شود که بازار لپ تاپ و رایانه راکد است و رکودی که اکنون بر بازار حاکم است در مقایسه با 4 سال گذشته بسیار وحشتناک‌تر است چرا که در گذشته نیز از وضعیت فروش ناراضی بودیم ولی وقتی وضعیت امروز را با آن روزها مقایسه می‌کنیم می‌بینیم چند سال گذشته وضعیت خرید و فروش خیلی بهتر از امروز بود.

فروشنده بازار رایانه در ادامه افزود: عده‌ای معتقد هستند که مردم پولی برای خرید ندارند ولی من به شخصه این موضوع را قبول ندارم، چرا که اگر مردم پولی برای خرید ندارند چرا بانک مرکزی اعلام کرده که نقدینگی در دست مردم بالا است. علت اینکه مردم خرید نمی‌کنند به این دلیل است که آنها منتظر روزهای بهتری در اقتصاد کشور هستند ولی با توجه به بحث نوسان قیمت دلار و دیگر اتفاقاتی که در بخش سیاسی و اقتصادی در کشور می‌افتد، به این زودی‌ها این روزهای بهتر اقتصادی فرا نخواهد رسید. این فعال بازار رایانه گفت: اکنون نوسان قیمت دلار بر فروش ما تأثیر بسیار منفی گذاشته است. این روزها قیمت دلار نسبت به 3 هفته پیش چند درصدی گرانتر شده و همین موضوع تأثیر منفی روی تصمیم و قدرت خرید مردم گذاشته است. به‌عنوان مثال اگر خانواده ای 2 میلیون تومان برای خرید لپ تاپ فرزند خود کنار گذاشته بود تا مهرماه آن را برای او تهیه کند با نوسان قیمت دلار، قیمت لپ تاپ تغییر کرد و حساب و کتاب آنها نیز به هم ریخت. از این‌رو والدین مجبور می‌شوند تا تأمین هزینه مورد نظر از تصمیم خرید منصرف شوند.

عباس خلیلی دیگر فروشنده در بازار رایانه با اشاره به اینکه بازار رایانه روزهای کسادی را پشت سر می گذارد گفت: چندین سال است که بازار خوبی نداریم و همیشه منتظر روزهای بهتری هستیم ولی متأسفانه در اوضاع کاری ما بهبودی حاصل نمی‌شود.

این فروشنده بازار دیجیتال درادامه افزود: نیمه دوم شهریور بسیاری از کسبه منتظر تکان خوردن بازار بودند ولی متأسفانه تا به امروز که وارد مهرماه شده‌ایم هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است ولی خود را با این افکار مشغول کرده‌ایم که خانواده‌ها در نیمه دوم شهریور بیشتر مشغول سفر و تهیه دیگر مایحتاج اصلی فرزندان خود بودند و هنوز وقت نکرده‌اند برای خرید به بازار رایانه مراجعه کنند، از این‌رو امید داریم تا نیمه مهرماه اوضاع خرید و فروش بازار بهتر شود.

حسین سمایی یکی دیگر از فعالان بازار رایانه نیز معتقد است که برای تهیه گزارش زود به بازار سر زده ایم، چرا که تازه مهر شروع شده است و همه فعالان امیدوارند از این به بعد بازار تکانی بخورد و خرید و فروش جریان داشته باشد. سمایی با بیان اینکه بازار در شهریورماه راکد بوده گفت: در یکی دو روز ابتدای مهرماه حدود 40 درصد افزایش فروش داشتیم ولی امیدواریم تا پایان مهرماه اتفاق خوبی در خرید و فروش بازار صنف ما رقم بخورد.

رونق در بازار اینترنتی

مقداد زنگی مدیر یکی از فروشگاه‌های رایانه که در خرید و فروش لپ تاپ، تبلت، رایانه و دیگر لوازم جانبی دیجیتالی به‌صورت سنتی و آنلاین فعالیت دارد، درباره وضعیت بازار گفت: اگر بخواهیم به‌صورت کلی وضعیت بازار را نسبت به سال‌های گذشته ارزیابی کنیم باید گفت خرید و فروش کاهش یافته است اما ذکر یک نکته ضروری است این روزها روش خرید مردم متفاوت شده تا آنجا که اکثر افراد دوست دارند خرید خود را از طریق آنلاین و با مراجعه به سایت‌های فروش این اقلام انجام دهند به جای اینکه مستقیم به بازار مراجعه کنند و گواه این ماجرا افزایش فروش آنلاین در مقایسه با آمار خرید سنتی است.

این فعال بازار کامپیوتردر ادامه گفت: اگر فروشندگان محصولات رایانه‌ای، لپ تاپ، تبلت و غیره از کم بودن فروش گله می‌کنند بیشتر به این دلیل است که کماکان به‌دنبال فروش سنتی و فیزیکی محصولات خود هستند. این در حالی است که مردم بخصوص قشر دانشجو، استاد و معلم و حتی دانش‌آموزان بیشتر به‌دنبال خرید اینترنتی هستند. جالب است بدانید که بیشترین خرید و فروش کالاهای دیجیتال فروشگاه ما از شهرستان‌ها است تا تهران و دیگر شهرهای بزرگ چرا که خریداران شهرستانی حتی روستاییان ترجیح می‌دهند به‌صورت آنلاین خرید کنند تا اینکه رنج سفر را تحمل کرده و وقت و هزینه بیشتری برای رفت و آمد بپردازند. آنها ترجیح می‌دهند با کمترین میزان هزینه از طریق اینترنت، کالای خود را سفارش داده و آنلاین خرید کنند از این‌رو فروش آنلاین و اینترنتی ما خیلی خوب است.

امیرعلی حیدری دیگر فروشنده بازار هم از وضعیت خرید و فروش در بازار رایانه و ابزارهای دیجیتالی در مقایسه با سال‌های گذشته رضایت ندارد. حیدری درباره وضعیت کنونی بازار گفت: منتظر بودیم که از نیمه دوم شهریورماه اوضاع فروش بهبود یابد ولی هنوز خبری از مراجعه فیزیکی به بازار نیست ولی باز امیدواریم که بعد از تعطیلات ماه محرم، والدین برای خرید مایحتاج دانش آموزان و دانشجویان خود به بازار مراجعه کرده و خرید کنند.

حیدری افزود: البته باید گفت که خانواده‌ها به همراه فرزندان خود بیشتر به دنبال خرید آنلاین هستند تا فیزیکی و در این چند روز مراجعه به بازار کمتر بوده است ولی در بخش آنلاین چند درصد افزایش فروش داشته‌ایم از این‌رو بازار سنتی خلوت است. باید قبول کرد که دانش‌آموزان و دانشجویان و حتی خانواده‌های آنها به روز شده‌اند و از بستر اینترنت برای خرید و فروش استفاده می‌کنند. به هرحال ما به دنبال فروش محصولات خود هستیم حالا چه فیزیکی باشد و چه اینترنتی. از این‌رو امیدواریم در روزهای آتی بازار رونق بیشتری بگیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید