افزایش مصرف دخانیات در بین زنان ایرانی

    کد خبر :111515

سخنگوی وزارت بهداشت شیوع مصرف دخانیات را در مردان ۲۵.۱۶ و در زنان ۴ درصد اعلام و تاکید کرد: مصرف دخانیات در زنان رو به افزایش است.

وی ضمن هشدار نسبت به آمار بالای مرگ و میر در مصرف کنندگان مواد دخانی اعلام کرد: سالیانه ۵۰ هزار مورد مرگ ناشی از مصرف دخانیات در ایران اتفاق می‌افتد.

دکتر ایرج حریرچی در نشستی خبری در خصوص آمار مصرف سیگار و سایر مواد دخانی در ایران و جهان گفت: سالانه هفت میلیون نفر در دنیا به دلیل مصرف دخانیات جان می‌بازند؛ یعنی هر شش ثانیه یک نفر. نیمی از مصرف کنندگان آن نیز به دلیل عوارض مستقیم و غیرمستقیم دخانیات جان خود را از دست می‌دهند. در ایران نیز سالیانه ۵۰ هزار مورد مرگ ناشی از مصرف دخانیات ثبت می‌شود. همچنین ۵۰۰ هزار مورد بستری در سال به دلیل عوارض ناشی از دخانیات است.

وی افزود: مرگ ناشی از تصادفات، ایدز، سلاح‌های سرد و گرم، مخدر و الکل کمتر از مرگ ناشی از سیگار و سایر دخانیات است. مصرف دخانیات خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را تا ۲.۴ و ریوی را تا ۲۳ برابر در مردان افزایش می‌دهد.

تولد نوزادان کم وزن از مادران سیگاری

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه ۹۰ درصد موارد ابتلا به سرطان ریه ناشی از مصرف سیگار است، ادامه داد: وزن کودکان متولد شده از مادران سیگاری ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم کمتر از وزن نرمال نوزادان است. همچنین هر وعده مصرف قلیان معادل مصرف ۱۰۰ تا ۲۰۰ نخ سیگار است. حضور در کنار کسی که قلیان می‌کشد مانند مصرف شش تا هشت نخ سیگار است. در کشور ما از ۷۹ میلیون نفر، هشت میلیون نفر به نوعی مصرف کننده مواد دخانی محسوب می‌شوند؛ یعنی ۱۴.۱۳ درصد از مردم مصرف کننده سیگار، قلیان، پیپ و سایر مواد دخانی هستند.

روند رو به رشد مصرف مواد دخانی در زنان

وی شیوع مصرف دخانیات را در مردان ۲۵.۱۶ و در زنان ۴ درصد اعلام و تاکید کرد: مصرف دخانیات در زنان رو به افزایش است. در پنج سال گذشته آمار مصرف دخانیات در ایران از ۱۴.۹ به ۱۴.۱۳ رسیده است. گزارش‌ها نشان می‌دهند که مصرف روزانه سیگار در شش سال گذشته از ۱۰.۹ به ۱۰.۱ کاهش پیدا کرده است، اما مصرف قلیان در حال افزایش است.

حریرچی ادامه داد: مصرف دخانیات در روستاها ۱۵.۴۴ درصد و در شهرها ۱۷.۶۲ درصد گزارش شده است که نشان دهنده مصرف بالای دخانیات در روستاها است. ایران متعهد شده است که تا سال ۱۴۰۴ به دلیل آمار بالای بیماری‌های قلب و عروق، ۳۰ درصد مصرف دخانیات را کاهش دهد، اما باید توجه کرد که مصرف سیگار در نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله افزایش کمی داشته که عمده آن در دختران نوجوان بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید