با اعلام ارزانی سیگار در ایران نسبت به ۱۸۱ کشور جهان عنوان شد

سیگاری‌ها باید هزینه بستری خود را شخصاً بپردازند

    کد خبر :111394

قائم مقام و مدیرکل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه قیمت سیگار در ایران ۲۰ درصد از شرکت‌های تولید کننده مثلاً کارخانه‌های سیگار سازی آمریکایی ارزانتر عرضه می‌شود، ادامه داد: بنابراین فروش سیگار در ایران حتی از ۱۸۱ کشور جهان ارزانتر است.

به گزارش  تسنیم، ایرج حریرچی در چهل و هفتمین نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به زیان‌های سیگار و قلیان در کشور اظهار داشت: متأسفانه سالانه بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان بابت سیگار؛ پول این کشور دود می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت سیگار در ایران 20 درصد از شرکت‌های تولید کننده مثلا کارخانه‌های سیگار سازی آمریکایی ارزانتر عرضه می‌شود، ادامه داد: بنابراین فروش سیگار در ایران حتی از 181 کشور جهان ارزانتر است.

قائم مقام و مدیرکل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه قیمت سیگار در دیگر کشورها بالغ بر 70 درصد مالیات است، گفت: هر 10 درصد مالیات سیگار افزایش یابد 5 درصد مصرف سیگار نیز کاهش می‌یابد.

حریرچی با اشاره به اینکه سالانه 500 هزار بستری بابت عوارض سیگار در کشور رخ می‌دهد که هزینه‌های زیادی بر دوش بیمه‌ها و دولت دارد، تصریح کرد: بنابراین باید به سمتی پیش برویم که هزینه‌های بستری افراد سیگاری توسط خودشان تقبل شود و هزینه کارهای غیربهداشتی برخی افراد بر دوش دیگران سنگینی نکند.

وی با اشاره به ضعف قوانین در حوزه سیگار در کشور عنوان کرد: متاسفانه قوانین کشور در این حوزه بازدارنده نیست مثلا در همین تهران یک رستوران 7 بار به دلیل عرضه قلیان بسته شد ولی با پرداخت 500 هزار تومان دوباره باز می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به همکاری و اقدامات 30 دانشگاه علوم پزشکی در برخورد با عرضه کنندگان دخانیات و قلیان گفت: عرضه سیگار به افراد زیر 18 سال ممنوع است ولی به درستی اجرا نمی‌شود و برخی استانها نیز در این زمینه اصلاً همکاری نمی‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید