رئیس هیات عامل ایمیدرو: توجه دولت دوازدهم به بخش معدن یک فرصت تاریخی است

    کد خبر :111387

رئیس هیات عامل سازمان نوسازی و توسعه معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) می گوید: امروز و با سیاست های دولت، فرصتی بی بدیل به بخش معدن رو کرده است که باید از آن به شایستگی برای رونق و حل مشکلات این بخش و همچنین توسعه کشور بهره برد.

مهدی کرباسیان امروز (دوشنبه) در جلسه هم اندیشی به منظور نهایی کردن «نقشه راه دولت دوازدهم در حوزه معدن و صنایع معدنی» در محل ایمیدرو افزود: امروز معدن در اولویت کار دولت است و رئیس جمهوری در سخنرانی های نخست و دوم خود در مجلس، معدن و صنایع معدنی را یکی از اساسی ترین سیاست های دولت دوازدهم عنوان کرد.
به گفته این مقام مسئول، در ابتدای دولت یازدهم، همچنین در نخستین برنامه ریزی های مجمع تشخیص مصلحت نظام برای برنامه ششم توسعه، هیچ حرفی از بخش معدن نبود.
وی بیان داشت: وزیر صنعت، معدن و تجارت اما توسعه و حمایت از معادن را به عنوان یکی از اصلی ترین برنامه های خود در دستور کار دارد و بر این اساس، ذخایر معدنی می تواند جایگاه ویژه ای در رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال داشته باشد.
کرباسیان با اشاره به کشور چین که تا 25 سال پیش تنها 10 تا 12 درصد در تولید و مصرف تولیدات معدنی و صنایع معدنی نقش داشت، خاطرنشان کرد: امروز نقش چین به حدود 54 درصد رسیده است و در عرص بیش از دو دهه توانست حرف نخست را در این زمینه در جهان بزند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: ما به عنوان فعالان بخش معدن کشور نیز باید بتوانیم با تصمیم گیری های صحیح در این زمینه، شاهد جهش باشیم.
وی با اشاره به اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، ادامه داد: در2 سال گذشته شاهد بودیم شرکت های بسیاری از خارج کشور برای حضور و مشارکت در حوزه معدن و صنایع معدنی کشور ابراز علاقه مندی کردند و این همکاری بویژه در بخش های صنایع فولاد و مس با سهولت بیشتری امکانپذیر است.
کرباسیان با تاکید بر لزوم استفاده بهینه از این فرصت تاریخی، اظهار کرد: به این منظور چالش ها و پیشنهاداتی فهرست شده که در حال تکمیل و اصلاح است تا به برنامه های عملیاتی تبدیل شود.
وی در ادامه با اشاره به مقوله اکتشاف معدن، خاطرنشان کرد: ایمیدرو عملیات اکتشافی در وسعت 250 هزار کیلومتر مربع را آغاز کرده که از جمله آنها 63 هزار کیلومتر مربع کار اکتشافی در استان سیستان و بلوچستان است که 15 هزار کیلومتر مربع آنها در مناطق مرزی است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: امروز توسعه اکتشافات و حمایت از صنایع کوچک و متوسط یکی از الزامات است، باید واحدهای فرآوری محصولات معدنی را راه اندازی کنیم تا بویژه در مناطق محروم اشتغالزایی شود.
وی بر لزوم افزایش سرمایه صندوق بیمه معدن و افزایش فعالیت آن تاکید کرد تا بتواند ریسک فعالیت های معدنی را کاهش داده و جایگاه واقعی خود را پیدا کند.
کرباسیان همچنین بر حل و فصل مشکلات موجود در زمینه زیرساخت های مورد نیاز از جمله برق، گاز و جاده تاکید کرد.
این مقام مسئول در خاتمه با اشاره به همکاری با سازمان زمین شناسی، از در دست تهیه بودن نقشه های یک- صد هزارم معادن با همکاری این سازمان خبر داد که از اواخر مهرماه جاری چاپ خواهند شد و ادامه داد: تحقق این مهم می تواند در جذب سرمایه گذاران نقش مهمی داشته باشد.
به گزارش ایرنا، بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، سهم ارزش افزوده معدن از تولید ناخالص داخلی کشور در سال 1395 حدود یک درصد بوده که در صورت محقق شدن اهداف کلان، این سهم باید در سال 1400 به 1.5 درصد برسد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید