سوال اصغرزاده از قالیباف،چه کسی در تهران این همه برج ساخته است؟

  • سیاسی
  • یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۶:۱۵
    کد خبر :11109

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اصلاح طلبان برای دادن فرمان قوه مجریه به دست روحانی کاملا صحیح عمل کردند و نه تنها از آن پشیمان نیستند بلکه معتقدند روحانی می‌تواند برجام را به اقتصاد تسری و شرایط را برای رشد فراهم کند.

ابراهیم اصغرزاده در نشست «روحانی و سیاست داخلی» در ستاد اصلاح طلبان کرج، گفت: روزهای مهمی در پیش داریم و از طرف دیگر با یک جامعه سرد، نگران و خسته مواجه هستیم.

وی افزود: معمولا تصور مردم این است که تمامی قدرت در اختیار دولت است، بنابراین اگر دولت‌ها به شعارهای خود عمل نکنند، مردم خسته می‌شوند؛ از همین رو دولت‌ باید به شعارها و سوگند خود وفادار بماند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه در کشورهای غربی و کشورهایی که دارای سنت‌های دموکراتیک صد ساله و یا 200 ساله هستند مردم به نهاد نمایندگی اعتقاد زیادی دارند، تصریح کرد: مردم در این کشورها چون نمی‌توانند به صورت مستقیم در قدرت سهیم شوند با استفاده از این نهادها چهار سال به نماینده خود مهلت می‌دهند تا به شعارهای خود جامه عمل بپوشاند.

وی ادامه داد: اما در صورتی که نماینده آنان از این مهلت استفاده نکرد، سر بزنگاه و با همین ابزار رای خود را از او می‌گیرند و تغییر می‌دهند.

اصغرزاده به وضعیت نهادهای نمایندگی در کشورهای جهان سوم پرداخت و خاطرنشان کرد: اولین نهادهایی که می‌تواند در کشورهای جهان سوم دچار فساد شود همین نهادهای دموکراتیک است.

وی افزود: فساد فقط مربوط به مسائل مالی نیست، همین که مسئول به وظیفه خود عمل نکند و یا یک رئیس جمهور نسبت به وظیفه خود غافل باشد فساد و بی اعتمادی مردم نسبت به نهادهای دموکراتیک را به دنبال دارد.

وی کشورهای عربی صاحب نهاد پارلمان را نمونه‌ای از این وضعیت دانست و گفت: کشورهای عربی که صاحب نهاد پارلمانی بودند در خلال بهار عربی نسبت به کشورهایی که یک ژنرال در راس قدرت بود، زودتر دچار فروپاشی شدند؛ زیرا مردم به نهادهای دموکراتیک در این کشورها بی اعتماد شده بودند.

اصغرزاده در بخش دیگری از سخنان خود به موضوعات شهری در کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: شهرها و به خصوص کلانشهرهای کشور محل تولید ثروت هستند، اما اتفاقی که به دلیل عدم وجود و ضعف نهادهای مدنی در شهرها رخ داده این است که شهرها محل تولید نفرت، کینه و خشونت نیز شده است.

وی افزود: این به دلیل آن است که مدیریت شهری شرایطی را ایجاد کرده است که یک طبقه با رانت بتواند ارتقای طبقاتی داشته باشد و به دلیل شراکت در رانت ساخت و ساز شهری یک گروه ویژه رشد کرده است.

اصغرزاده به تقسیم بندی 96 درصدی و چهار درصدی قالیباف اشاره کرد و گفت: ما نیز معتقدیم این تقسیم‌بندی وجود دارد اما اشکال حرف قالیباف این است که شهرداری تهران خود نیز جزء همان چهار درصد است.

وی با بیان اینکه شهرهای ما براساس موقعیت جغرافیایی یک نظام طبقاتی پیدا کرده است، گفت: یک گروه ویژه با دور زدن قانون و بده بستان با شهرداری شرایطی را برای ملک خود ایجاد کرده که به ثروت کلان دست یابد و البته شهرداری نیز از این تغذیه می‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: من هم با اینکه 96 درصد مردم دچار مشکل هستند موافقم اما باید چهار درصد باقیمانده را از حوزه اقتصاد به سیاست هم بکشانید؛ زیرا این چهار درصد ایدئولوژیک و سیاسی هستند.

اصغرزاده ادامه داد: بگذارید همه چیز شفاف شود، چه کسی در تهران این همه برج ساخته است، پروژه‌های بزرگ، ساختمان‌های بزرگ، شما به کدام گروه خدمت می‌کنید، 96 درصد مردم که توان مالی استفاده از این امکانات را ندارند.

وی به احداث پل صدر در تهران اشاره و خاطرنشان کرد: پل صدر به لحاظ فنی معجزه است اما از لحاظ کارکردی مشکل ترافیک را حل نکرده است، پروژه‌ها باید کارکرد خود را در تسهیل زندگی مردم نشان دهد، شاید بخش زیادی از مردم تهران و کرج در طول عمر خود از پروژه‌های این چنین استفاده نکنند، بخش زیادی از مردم تهران پیاده هستند خودرویی برای عبور از این اتوبان‌ها ندارند.

وی با بیان اینکه شهرهای ما آنقدر خشن ساخته می‌شوند که معلولین را از خود طرد می‌کنند تصریح کرد: بگذریم از اینکه شهرهای ما اصلا روی خوشی به پیاده‌ها، مستاجرین، تنگدستان و … نشان نمی‌دهد.

اصغرزاده در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از منتقدین دولت اعلام کرد: برخی بر وجود 16 میلیون حاشیه‌نشین، 10 میلیون بیکار و هفت میلیون بی‌سواد در کشور دامن می‌زنند، ما نیز می‌گوییم اینها نباید وجود داشته باشد اما مگر اینها چهار ساله به وجود آمده است؟

وی افزود: اینها محصول سیاست‌های کلان دولتی است که هشت سال به ملت ایران دروغ گفت، پشت تریبون سازمان ملل از هلوکاست سخن گفت و از ایران چهره‌ای خشن ساخت، چهره‌ای از ایران ساخت که باعث شد اجماع جهانی علیه ایران شکل بگیرد.

اصغرزاده ادامه داد: اما در آن فضا رئیس جمهور کشور می‌گفت که روس‌ها قول داده‌اند پرونده ایران به شورای امنیت نمی‌رود، وقتی که پرونده به شورای امنیت رفت گفت قول داده‌اند قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نمی‌شود، این یک دولت اصولگرا بود، شما الان فرار رو به جلو می‌کنید اما پیشتر با تمام وجود از احمدی‌نژاد حمایت کردید.

اصغرزاده تصریح کرد: احمدی‌نژاد ایران را به خودی و غیرخودی تقسیم کرد و همین خود و غیرخودی بر روی شکاف چهار درصدی و 96 درصدی نشست.

وی ادامه داد: تجارت در اختیار چه کسی بود؟ چه کسی اسکناس چاپ کرد؟ چه کسی از منابع بانک مرکزی برداشت و با آن کسری بودجه خود را پوشاند؟

اصغرزاده افزود: دولت روحانی در کنترل تورم و ثبات بخشی به قدرت خرید مردم موفق بود، من به عنوان یک کارشناس معتقدم دولت روحانی در ایجاد ثبات از دولت خاتمی هم موفق‌تر عمل کرد و این قابل احترام است.

وی ادامه داد: این شرایط حاصل این است که اصلاحات در سال 92 تصمیم گرفت مرکز ثقل اهداف اصلاح طلبانه خود را به میانه انتقال دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید