گام های ایران برای میزبانی نشست2021 اتاق های بازرگانی جهان و رایزنی با همتایان آمریکایی

    کد خبر :111030

نایب ‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تشریح مزیت ها و بایسته های کسب میزبانی نشست دوسالانه اتاق های بازرگانی جهان* در سال 2021، بر ضرورت همراهی نهادهای دولتی با بخش خصوصی برای پیشبرد این هدف تاکید کرد.

«پدرام سلطانی» عصر امروز (یکشنبه) در نشست خبری «بررسی دستاوردهای نشست اتاق‌های بازرگانی جهان در سیدنی استرالیا» گفت: میزبانی از نشست دوسالانه اتاق های بازرگانی جهان، مزیت های زیادی مانند توسعه مراودات تجاری و اقتصادی برای ایران به همراه می آورد.
دهمین نشست اتاق‌های بازرگانی جهان سه شنبه تا پنجشنبه هفته گذشته در سیدنی استرالیا برگزار شد.
سلطانی درباره جزییات اقدام ها برای کسب میزبانی سال 2021، افزود: در سه روز مدت برگزاری این رویداد و مذاکره با مسوولان سایر اتاق های جهانی، همه آنها برای همکاری با ایران اشتیاق بسیاری نشان دادند.
این مسوول تصریح کرد: همه آنها در عین حال اذعان کردند تا زمانی که ایران نتواند مشکل بانکی خود را با جهان حل و فصل کند، این گلوگاه مانعی برای توسعه تجاری است.
وی ادامه داد: ما نیز در پاسخ به آنها اعلام کردیم اکنون مسیرهایی اگرچه با بانک های کوچک و متوسط باز شده است و در یک سال آینده این جریان تقویت می شود.
سلطانی اضافه کرد: در این نشست از آنها دعوت کردیم به عنوان بخش خصوصی از بانک مرکزی کشور خود، برقراری ارتباط بانکی با ایران را بخواهند و آن را به عنوان یک ضرورت مطرح کنند.

** رقابت با امارات برای میزبانی نشست 2021
به گفته این مسوول، جمهوری اسلامی ایران میزبانی این رویداد در سال 2021 میلادی را خواستار شده و از آنجا که میزبانی این دوره بر عهده منطقه خاورمیانه و شمال آفریقاست باید با پنج کشور امارات، عمان، اردن، کنیا و اتیوپی به رقابت بپردازد.
وی بیان داشت: سخت ترین رقابت با اتاق امارات متحده عربی خواهد بود، زیرا آنها حضوری طولانی در فدراسیون جهانی اتاق ها دارند و رییس اتاق دبی، نایب رییس این فدراسیون است.
سلطانی اضافه کرد: بزودی اتاق ایران برنامه های خود را برای میزبانی این رویداد آماده و ارایه می کند. در ماه آینده نیز رییس این فدراسیون برای مذاکره با ایران و بررسی امکانات کشورمان به تهران می آید.
وی گفت: آوریل (فروردین- اردیبهشت) 2018 و در نشست آتی فدراسیون در پکن (پایتخت چین)، درباره میزبان 2سال آینده این رویداد تصمیم گیری می شود اما در فرصت باقیمانده باید نسبت به فضاسازی لازم در رسانه ها اقدام و حمایت مسوولان کشورمان اخذ شود.
به گفته وی، چگونگی حضور و ارایه موضوعات در این نشست ها، امتیاز به نسبت بالایی برای کشورمان به ارمغان می آورد.
سلطانی اضافه کرد: برای حضور موثر در فدراسیون جهانی اتاق ها و همچنین نشست بعدی که سال 2019 به میزبانی ریودوژانیرو برزیل برگزار می شود، بزودی آغاز به کار می کنیم و از 15 اتاق استانی می خواهیم طرح های خود را برای حضور پررنگ تر در این رویداد آماده کنند.

** رایزنی با برخی اتاق های ایالتی آمریکا برای جلوگیری از تصویب قوانین ناعادلانه
نایب ‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران همچنین با اشاره به حضور برخی اتاق های ایالتی آمریکا در این رویداد و بازدید از غرفه ایران، بیان داشت: آنها نیز به عنوان نمایندگان بخش خصوصی ایالات متحده ابراز علاقه و امیدواری کردند بتوانند موانع و مشکلات موجود را از سر راه بخش خصوصی کشورمان بردارند.
سلطانی تصریح کرد: ما به عنوان مطالبه بخش خصوصی کشورمان عنوان کردیم بخش خصوصی آمریکا باید در جلوگیری از تصویب قوانین ناعادلانه علیه ایران در کنگره و سنای آن کشور قوی تر عمل کند. همچنین این پرسش را مطرح کردیم که چرا باید فروش هواپیماهای مسافری به ایران منع شود؟
وی ادامه داد: نمایندگان بخش خصوصی آمریکا بویژه ایالت هایی که صنعت هواپیماسازی در آنها مستقر است، اعلام کردند این خواسته اتاق ایران را با اتاق ملی خود در میان می گذارند.

** حضور اتاق های بازرگانی شیراز و اصفهان در فینال 2 رقابت
نایب ‌رییس اتاق ایران یادآوری کرد: در نشست سیدنی اتاق های بازرگانی شیراز و اصفهان به فینال رقابت های طرح های برتر اشتغالزایی و مسوولیت اجتماعی رسیدند که افتخاری برای کشورمان محسوب می شود.
وی همچنین به مطالبه اتاق های حاضر در این نشست برای تغییر ساختار اتاق بین المللی بازرگانی اشاره کرد و گفت: این ساختار عملکردی در حد انتظار ندارد و در این زمینه اتاق ایران نیز به این حرکت مشترک پیوست.
این مسوول ادامه داد: در زمینه گواهی مبدا الکترونیک و ایجاد یک سامانه مرکزی بربای نگهداری اطلاعات آنها، مذاکراتی با مسوول کمیته مربوط انجام شد و اتاق تهران که پیشتر عضو ناظر این کمیته بود، به عنوان عضو رسمی پذیرفته شد.
وی همچنین از پیشنهاد اتاق ایران برای فعال شدن اتاق های بازرگانی در طرح «جنبش اتاق ها برای صلح» خبر داد تا به این طریق اقتصاد و تجارت به عاملی برای همگرایی بیشتر و کاهش تنش ها تبدیل شود.
به گزارش ایرنا، دهمین نشست اتاق‌های بازرگانی جهان سه شنبه تا پنجشنبه هفته گذشته با حضور نمایندگانی از بیش از 100 کشور جهان در سیدنی استرالیا برگزار شد.
در دومین روز نشست، نایب ‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران سخنرانی کرد و ارایه دیدگاه های خود پرداخت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید