آزمایش هسته ای کره شمالی در اقیانوس آرام چه عواقبی خواهد داشت؟

    کد خبر :110995

منازعات کره شمالی و آمریکا در طول تاریخ سابقه دیرینه ای دارد اما به قدرت رسیدن دونالد ترامپ و سیاست خارجی تهاجمی او باعث وخیم تر شدن این منازعات شده، تا جایی که رهبر کره شمالی آمریکا را تهدید به حمله اتمی کرده است.

«ری یونگ هو» وزیر امور خارجه کره شمالی تاکید کرده که این کشور قصد دارد یکی از بزرگترین آزمایشات اتمی طول تاریخ را انجام دهد. او روز گذشته در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل به خبرنگاران گفت:

این آزمایش یکی از بزرگترین انفجارهای بمب هیدروژنی در اقیانوس آرام خواهد بود، با این حال هنوز قطعی نشده و ما منتظر دستور کیم جونگ اون هستیم.

به نوشته دیجیاتو ،ترامپ چند روز پیش رهبر کره شمالی را «مرد موشکی انتحاری» خواند و تاکید کرد در صورتی که آمریکا مجبور به دفاع از خود یا همپیمانانش شود، کره شمالی را به طور کلی نابود خواهد کرد. جونگ اون هم در پاسخ ترامپ را سگی خواند که ترسیده و بلندتر پارس می کند. کارشناسان هشدار دادند که سخنان ترامپ می تواند باعث تحریک رهبر کره شمالی شود.

کره شمالی در سال های اخیر چندین موشک اتمی را آزمایش کرده اما انفجار آنها در اعماق زمین رخ داده است. آزمایش یک بمب اتمی روی سطح زمین و در هوا یا دریا در دهه های اخیر سابقه نداشته است.

چرا آزمایش بمب های اتمی خطرناک هستند؟

آمریکا، روسیه، چین و کشورهای دیگراز سال 1945 بیش از 2هزار بمب اتمی را به صورت آزمایشی منفجر کرده اند. بیش از پانصد مورد از این انفجارها در اوایل جنگ سرد و پیش از اینکه خطرات آن ها برای انسان و محیط زیست شناخته شود روی سطح زمین و در فضا یا دریا صورت گرفته اند.

انفجارهای اتمی مشکلات عدیده ای از قبیل باران های رادیواکتیوی و انتشار گسترده تر پالس های الکترومغناطیسی را به همراه دارند.

در یک انفجار اتمی تنها بخشی از هسته منفجر شده و بقیه آن ذوب شده و به ذرات ریزی تبدیل می شود.اگر انفجار هسته ای در نزدیکی سطح زمین یا دریا صورت بگیرد، خطر پراکنده شدن ذرات هسته ای چندین برابر شده و باعث آلودگی بیشتر محیط زیست می شود. وارد شدن این ذرات به جو می تواند آن ها در شعاع صدها کیلومتری پراکنده سازد.

همین ذرات اتمی پس از انفجارهای هسته ای هیروشیما و ناکازاکی باعث کشته شدن افراد زیادی شده و هنوز هم  باعث ایجاد مشکلات سلامتی و سرطان می شود.

قدرت بمب اتمی کره شمالی و محل آزمایش آن

یونگ هو محل آزمایش یا قدرت بمب هیدروژنی کره شمالی را به روشنی نگفت اما تاکید کرد این بمب قوی ترین سلاح آزمایش شده در اقیانوس آرام خواهد بود، که در این صورت از بزرگترین بمب هسته ای آزمایش شده توسط آمریکا نیز قوی تر خواهد بود.

قوی ترین آزمایش هسته ای آمریکا در اقیانوس آرام به ماه مارس 1945 بر می گردد که هزار برابر بمب های هیروشیما و ناکازاکی که منجر به مرگ 150 هزار نفر شد، قدرت داشته است.

اگرچه این آزمایش ها از نظر نظامی موفقیت آمیز بودند اما پیامدهایی فاجعه آمیز داشته اند. زمین لرزه ناشی از این انفجار اتمی که محققان به اشتباه قدرت آن را یک سوم میزان واقعی براورد کرده بودند، باعث کشته شدن تعداد زیادی شد که در پناهگاهی بتونی در 32 کیلومتری محل انفجار پناه گرفته بودند.

«اریک اسلاسر» نویسنده و فیلم ساز در کتابش به نام «فرمان و کنترل: سلاح های هسته ای» قدرت این انفجار اتمی را از زبان دانشمندی به نام «برنارد اوکیف» که خود در محل حضور داشته، بیان کرده است:

ده ثانیه پس از انفجار  به نظر می رسید پناهگاه اتمی در حال حرکت است اما این اتفاق منطقی نبود چون پناهگاه بسیار محکم بوده ودیوارهای آن یک متر ضخامت داشتند. ساختمان به گونه ای به لرزه در آمده بود که انگار روی یک ظرف ژله قرار گرفته. است. در آن لحظه از یکی از همکارانم پرسیدم این ساختمان حرکت می کند یا من به سرم زده؟ او پاسخ داد: خدای من، این ساختمان واقعا به لرزه درآمده

در واقع موج انفجار زمینی سریع تر از موج انفجار هوایی به آن ها رسیده بود. تمامی این دانشمندان از این واقعه جان سالم به در بردند اما ساکنان جزیره «مارشال» در 160 کیلومتری محل انفجار، زیاد خوش شانس نبودند.

گنبد آتشین این بمب با قطر شش کیلومتر حدود 200 میلیارد تن از صخره های مرجانی را نابود کرده و آنرا به ذرات رادیواکتیوی تبدیل کرد که باعث بیماری و مرگ تعداد زیادی از ساکنان مناطق اطراف شده و در سراسر جهان نیز پراکنده شد. حتی امروزه نیز دهانه 1.6 کیلومتری با عمق 76متر که از این انفجار به جا مانده از فضا قابل مشاهد است.

بنابرین اگر رهبر کره شمالی قصد آزمایش قوی ترین بمب هیدروژنی را داشته باشد تنها می توانیم امیدوار باشیم که آنرا در اعماق زمین انجام دهد.

آزمایش موشکی یا غیر موشکی

در تمام سناریوهای بالا فرض بر این است که ازمایش موشکی کره شمالی به صورتی کنترل شده و از طریق هواپیما، کشتی، بالن و غیره انجام شود. اما اگر این آزمایشک با استفاده از کلاهک هسته ای یک موشک بالستیک بین قاره ای یا دور برد صورت بگیرد خطر آن به مراتب افزایش خواهد یافت.

این کشور پیش از این هم نشان داده که از تصمیمات غیر منطقی ابایی ندارد و ممکن است برای اثبات قدرت خود، آزمایش اتمی را با استفاده از موشک بالستیک انجام دهد، اما نکته مهم این است که موشک های بالستیک در معرض خطاهای بسیاری قرار دارند.

هر یک از موشک های بین قاره ای کره شمالی ممکن است صدها کیلومتر از مسیر اصلی منحرف شده یا در طول مسیر منفجر شود. تصور فاجعه هایی که ممکن است بر اثر کوچکترین خطای موشکی پیش آید نیز ترسناک است.

احتمال چنین فجایعی در صورتی بیشتر می شود که این موشک ها قابلیت خود انفجاری (self-destruction) نداشته باشند. در این صورت تنها راه متوقف ساختن عملیات، هک نرم افزار موشک یا نابود کردن آن با استفاده از سیستم های پدافندی است.

«تریستان وب» یکی از تحلیلگران ارشد نیویورک تایمر می گوید:

اوضاع این منطقه از زمان جنگ دو کره تا کنون اینقدر متشنج نبوده است. کیم جونگ اون چند ماه پیش گفته بود که نمایش به پایان خود نزدیک می شود. به نظر می رسد او از نظر روانی آماده جنگ است.

از طرف دیگر ممکن است آمریکا و متحدانش  به بهانه اقدام پیشگیرانه مثل عراق به کره شمالی حمله کنند.گفتنی است شبکه NBC آمریکا در گزارشی به نقل از یک مقام بلندپایه اطلاعاتی خبر داد اگر مقامات این کشور به شواهد کافی مبنی بر آزمایش سلاح هسته ای توسط کره شمالی دست پیدا کنند آمادگی حمله پیشگیرانه به این کشور  را دارند. همین حمله می تواند سرآغازی برای حملات اتمی پیونگ یانگ به آمریکا و متحدانش باشد که عواقب آن به هیچ وجه قابل تصور نخواهد بود.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید