کوکی‌ها چرا و چگونه استفاده می‌شوند؟

    کد خبر :110899

در صورتی که کوکی‌ها را کاملا غیرفعال کنید، ممکن است بعضی سایت‌های اینترنتی را نتوانید ببینید و یا از بعضی امکانات مثل به یاد داشتن شناسه و رمز عبور شما در آن سایت محروم شوید.

به گزارش بازتاب به نقل از ایسنا، تقریبا تمام سایت‌هایی که بازدید می‌کنید اطلاعاتی را در قالب یک فایل کوچک متنی (Text) برروی رایانه شما ذخیره می‌کنند که به این فایل کوکی می‌گویند. در واقع فایلی است که توسط یک وب سایت برای حفظ اطلاعات برروی رایانه شما قرار می گیرد و می‌تواند شامل اطلاعاتی باشد که شما در آن سایت وارد کرده‌اید، مانند؛ ای‌میل، آدرس، شماره تلفن و سایر اطلاعات شخصی.

ذخیره شدن این فایل در فولدر Temporary Internet Files در اینترنت اکسپلورر و در نت اسکایپ در فولدر Cashe است؛ در اپرا و موزیلا و نسخه‌های قدیمی‌تر اینترنت اکسپلورر در فولدر جدا به نام کوکی است.

انواع مختلفی از کوکی‌ها وجود دارد و شما در نسخه‌های جدیدتر وب بروزرها (Web Browsers) این امکان را دارید که انتخاب کنید کدام کوکی‌ها برروی رایانه شما ذخیره شوند. اما در صورتی که کوکی‌ها را کاملا غیرفعال کنید، ممکن است بعضی سایت‌های اینترنتی را نتوانید ببینید و یا از بعضی امکانات مثل به یاد داشتن شناسه و رمز عبور شما در آن سایت محروم شوید و یا انتخاب‌هایی که داشتید مثل ساعت محلی و یا دمای هوای محلی و کلا از تنظیمات شخصی که در آن وب سایت انجام داده‌اید، نتوانید استفاده کنید.

در هر صورت کوکی‌ها می‌توانند صفحات و یا کارهایی را که در آن وب سایت انجام داده‌اید مثل تعداد کلیک لینک‌های بازدید شده و مدت بازدید را نیز ضبط کنند. این به سایت کمک می‌کند تا دفعه بعد که به آن سایت بازگشتید، اطلاعات شما را به خاطر داشته باشد و از وارد کردن تکراری اطلاعات خودداری کنید.

نکته‌ای را که باید به خاطر داشته باشید این است که هر وب سایت فقط می‌تواند از اطلاعاتی که شما وارد کرده‌اید، استفاده کند نه بیش‌تر مثلا اگر ای‌میل خود را در آن سایت وارد نکرده‌اید، آن وب سایت نمی‌تواند ای‌میل شما را به دست آورد و یا به سایر اطلاعات رایانه شما دست یابد.

مورد دیگر اینکه وب سایت‌ها فقط می‌توانند کوکی‌هایی را که خود ایجاد کرده‌اند بخوانند و نمی‌توانند از سایر کوکی‌های موجود استفاده کنند. وقتی که از یک وب سایت برای بار دوم بازدید می‌کنید، آن وب سایت به دنبال کوکی مربوط به خود می‌گردد و در صورت وجود از آن استفاده می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید