ناتوانی تولید داخل در تامین بازار چادر مشکی

    کد خبر :110861

چادر مشکی یکی از کالاهایی است که توان و ظرفیت تولید آن در کشور وجود دارد، اما متاسفانه به دلایل مختلف در حال حاضر نیاز بازار را واردات این کالا جواب می‌دهد و سهم تولید داخل در تامین بازار بسیار ناچیز است.

به گزارش بازتاب به نقل از کسب وکار، عوامل بسیاری مانند دلایل سودجویانه و ورود کالاهای قاچاق فرصت تولید این کالا را از ایران گرفته است. غفلت مسئولان نیز به این مشکلات دامن می‌زند. ضعف در تامین تجهیزات و ماشین‌آلات نیز از دیگر چالش‌ها در تولید چادر مشکی در کشور است. برای افزایش تولید و اشتغال باید زیرساخت‌های این صنعت فراهم شود و از آنجایی که صنعت نساجی ظرفیت مناسبی برای اشتغالزایی دارد، بنابراین توجه به این بخش می‌تواند راه‌گشای کاهش نرخ بیکاری باشد.

براساس آمارهای رسمی و غیر رسمی حدودا سالانه 20 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود که تقریبا 2.5 میلیارد دلار آن مربوط به منسوجات است که این نشان‌دهنده نبود عزم جدی در مقابله با قاچاق است. به‌طور قطع می‌توان گفت چنانچه علیه قاچاق اقدام قاطع و موثری صورت نپذیرد، نه تنها صنعت نساجی، بلکه بسیاری دیگر از صنایع کشور نابود خواهد شد. محمدعلی صدق‌آمیز، رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب در این‌باره می‌گوید: بیش از 95 درصد پارچه‌های چادر مشکی موجود در بازار وارداتی است و می‌توان گفت تولید داخلی تنها کمتر از 5 درصد این بازار را تشکیل می‌دهد. تنها مجموعه داخل کشور که مدعی است پارچه مشکی تولید می‌کند، مجموعه حجاب شهرکرد است، اما متاسفانه با وجود اینکه سال‌ها از شکل‌گیری این مجموعه می‌گذرد، 3 سال است که دوستان دائما برای افتتاح این مجموعه امروز و فردا می‌کنند و تولیدی را هم به بازار عرضه نمی‌کنند، اگر کالایی هم عرضه شده آنچنان کم و نازل بوده است که به چشم نمی‌آید. صدق‌آمیز اظهار داشت: نیاز پارچه چادر مشکی چیزی در حدود 80 میلیون متر در سال است که شاید از این 80 میلیون کمتر از یک میلیون تولید داخل باشد و بقیه کالاها وارداتی هستند. وی تصریح کرد: تکنولوژی پارچه مشکی در انحصار آمریکا و ژاپن است که کره‌جنوبی هم این تکنولوژی را از آمریکا به دست آورده است. بنابراین عمده واردات بازار ایران هم از کشورهایی مانند کره صورت می‌گیرد که البته چند سالی است پارچه چینی هم وارد بازار شده که کیفیت بسیار نامناسبی به خصوص در رنگ دارد. رئیس انجمن محصولات عفاف و حجاب گفت: ژاپن و بعد هم اندونزی از دیگر کشورهایی هستند که صادرات چادر مشکی به ایران دارند که البته واردات از اندونزی به نسبت ژاپن محدودتر و کمتر است.

با فراهم ساختن زیرساخت‌ها توان تولید داخل وجود دارد

حبیب طهماسبی‌نیک، رئیس اتحادیه خیاطان زنانه و مردانه

تولید چادر مشکی در داخل کشور به حدی نیست که بتواند نیاز بازار را تامین کند، به همین جهت واردات توانسته عرضه و تقاضا را متناسب کند. زیرساخت‌های تولید چادر مشکی اعم از ماشین‌آلات و نخ در داخل وجود نداشته و مجبور به تهیه آنها از کشورهای دیگر هستیم. بیشتر واردات چادر مشکی از کشورهای چین و کره‌جنوبی صورت می‌گیرد و این واردات به میزانی است که بازار را تامین کند، اما با فراهم ساختن زیرساخت‌ها توان تولید آن در داخل وجود دارد.

در حال حاضر مشکلات صنف خیاطان برای افزایش تولید به خصوص تولید چادر مشکی که این روزها با توجه به ایام محرم بیشترین تقاضا را دارد، بسیار زیاد است. در صنف خیاطی هر کارفرما با افزایش تعداد کارگران مجموعه خود، باید حق بیمه بیشتری بپردازد و همین موضوع تمایل برای افزایش نیروی کار را کاهش داده است. در بیشتر کشورهای توسعه‌یافته، کارآفرینان مورد حمایت قرار می‌گیرند و در صورت افزایش ظرفیت کار خود از انواع تسهیلات حمایتی بهره‌مند می‌شوند.

درآمدزایی کشورها از تسخیر بازار چادر مشکی ایران

مهدی ارزانی، کارشناس بازار

صنعت چادر مشکی در ایران روزهای بسیار بدی را می‌گذراند و متاسفانه شاهد هستیم واردات این کالا از کشورهایی به ایران انجام می‌شود که دین خود آنها اسلام نبوده و برای درآمدزایی و تسخیر بازار این کالا در ایران خود را به آب و آتش می‌زنند. این در حالیست که در کشور خود ما هنوز فکر جدی برای به‌روزرسانی ماشین‌آلات و ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان نشده است. امروزه اغلب چادر مشکی‌های موجود در بازار ایران در کشورهای چین، هند، ژاپن، کره و اندونزی تولید می‌شود؛ کشورهایی که با نیازسنجی درست اقتصادی بازار، تولید پارچه چادر مشکی جهان را در اختیار خود قرار داده‌اند و با هدف قرار دادن ایران به عنوان بزرگ‌ترین بازار صادراتی برای اقتصاد کشورشان ارزآوری می‌کنند. باید از مسئولان و سازمان‌های رسمی وارد‌کننده چادر مشکی کشور درخواست شود که به سمت تولیدات داخلی بیایند و در انجام فازهای توسعه کارخانه‌ها و تولید ملی مشارکت کنند تا جلوی واردات چادر مشکی به کشور گرفته شود. در کنار مشکلاتی که عنوان شد، فرهنگ‌سازی استفاده از کالای ایرانی نیز باید در دستور کار قرار گیرد. باید به مردم اطلاع‌رسانی شود تا در حد توان به تولید داخل کمک کنند و از همه ظرفیت‌ها و توان بخش داخلی در جهت حمایت از تولید داخلی گام بردارند. حتی اگر جنس ایرانی از کیفیت لازم هم برخوردار نباشد باز هم باید پوشیدن چادر ایرانی برای بانوی ایرانی در اولویت باشد. باید مسئولان و رسانه‌ها در تمامی سطوح کشور در راستای اعتماد‌سازی مصرف‌کنندگان برای استفاده از کالای داخلی تلاش کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید