مواد غذایی ممنوعه در بوفه مدارس

    کد خبر :109984

عبداللهی به مواد غذایی ممنوعه در بوفه مدارس اشاره و گفت: عرضه مواد غذایی همچون انواع پفک، اسنک، نوشابه‌های گازدار و ماءالشعیر، آدامس، شکلات، پاستیل، سوسیس، کالباس، سالاد الویه، چیپس، انواع لواشک و آلو و آلوچه (غیر بهداشتی) در بوفه های مدارس، ممنوع است .

زهرا عبداللهی مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت نوع مواد غذایی که در بوفه مدارس عرضه می شود گفت: همین امر منجر به تدوین دستورالعمل پایگاه تغذیه سالم مدارس شد که در سال 93 به امضای وزرای آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسید و به کل مدارس کشور ابلاغ شد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان این مطلب، افزود : طبق این تفاهم نامه مواد خوراکی سالم و با ارزش به موادی گفته می‌شود که ضمن تأمین حدود 500-300 کالری از انرژی مورد نیاز دانش آموزان، به عنوان میان وعده، مطابق با استانداردهای بهداشتی تهیه و با دارا بودن شرایط بهداشتی در پایگاه تغذیه سالم به دانش آموزان عرضه و فروخته شود. همچنین عرضه مواد خوراکی ناسالم و کم ارزش که فاقد استانداردهای لازم باشد، ممنوع است.

وی تصریح کرد: مواد غذایی عرضه شده در بوفه‌های مدارس باید دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت، علامت استاندارد، نام و نشان کارخانه، تاریخ تولید و انقضای معتبر، ترکیبات تشکیل دهنده، ارزش غذایی و دارای پوشش سالم و تمیز باشند و به تایید کارشناسان تغذیه در معاونت های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور رسیده باشند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت : خرما ، انواع مغزها (بادام زمینی، بادام، بادام هندی، فندق، پسته) کشمش، نخودچی، توت خشک، انجیر خشک، انواع ماست، انواع پنیر (پاستوریزه و استریلیزه )، میوه سالم شسته شده و ضد عفونی شده در بسته بندی‌های یک نفره وکیوم شده، انواع میوه خشک، نوشیدنی‌ها همچون انواع شیر، دوغ بدون گاز، انواع آبمیوه طبیعی، آب معدنی، بیسکویت، کیک و کلوچه، بیسکویت ساده و سبوس دار و بدون کرم، کیک وکلوچه ترجیحاً از نوع غنی شده و تهیه شده با روغن حاوی اسید چرب با ترانس زیر 5 درصد، انواع آش، انواع سوپ، لوبیا، عدس پخته، حلیم، شله زرد، سمنو و فرنی به شرطی که بهداشتی و سالم تهیه و عرضه شوند از جمله مواد غذایی سالم برای عرضه در بوفه مدارس هستند.

وی به مواد غذایی ممنوعه در بوفه مدارس اشاره و گفت: عرضه مواد غذایی همچون انواع پفک، اسنک، نوشابه‌های گازدار و ماءالشعیر، آدامس، شکلات، پاستیل، سوسیس، کالباس، سالاد الویه، چیپس، انواع لواشک و آلو و آلوچه (غیر بهداشتی) در بوفه های مدارس، ممنوع است .

عبداللهی به والدین و دانش آموزان توصیه کرد که میان وعده برای زنگ های تفریح را از خانه همرا خود بیاورند چرا که سالم تر هستند به عنوان مثال میوه، شیر و لقمه سالم مثل نان و پنیر و گردو، نان و تخم مرغ، نان و پنیر و خیارسبز، نان و پنیر گوجه فرنگی و نان و کره و عسل از مناسبترین میان وعده ها برای دانش آموزان محسوب می‌شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید