کدخدایی: نه حقوق نجومی می گیرم نه فرزندانم در جایی منصوب شدند /تخلف نمایندگان در تایید صلاحیت ها مورد بررسی قرار می گیرد

  • سیاسی
  • شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ ۱۵:۰۲
    کد خبر :109890

سخنگوی شورای نگهبان درباره تعلیق موقت عضویت یک عضو زرتشتی شورای اسلامی شهر یزد توسط دیوان عدالت اداری به استناد بخشنامه دبیر شورای نگهبان، گفت: آنچه که فقهای محترم شورا اعلام کرده‎اند، نسبت به اشخاص نیست بلکه نسبت به یکی از تبصره‎های قانون انتخابات شوراهاست که از سوی مجلس تصویب شده بود و فقهای شورا در ذیل آن تبصره اعلام کرده‎اند که خلاف شرع است.
عباسعلی کدخدایی صبح امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان گفته‌اند «یکی از انتقادات من به مسئولان در مذاکره هسته‌ای درباره ابهامات موجود در برجام بود.» آیا این مساله موجب بررسی برجام یا قانون به تصویب رسیده در مجلس خواهد شد، گفت: در آن دوره که قانون مربوط به توافق هسته‌ای که در مجلس نهم بود در شورای نگهبان به تصویب رسید، عضو شورای نگهبان نبودم و حتما اگر ابهامی در رابطه با آن قانون وجود داشت، شورای نگهبان حتما اعلام‌نظر می‌کرد با این حال مباحث و راهبردها از سوی مقام معظم رهبری اعلام می‌شود و پیشبرد آن راهبردها و مباحث از وظایف مسئولان است و لازم‌الاجرا محسوب می‌شود.

خبرنگاری پرسید که رهبری در دیدار با اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام توصیه کردند که اعضای شورای نگهبان در جلسات این مجمع حضور فعال‌تری داشته باشند چه سازوکاری برای عملیاتی کردن این توصیه مورد پیش‌بینی قرار گرفته است که سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: فقهای شورای نگهبان در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت کردند از سویی حضور آنها در مباحث اختلافی و مسائلی که مربوط به شورای نگهبان می‌شود، لازم‌الاجراست و فقها در آن جلسات شرکت می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بار مالی موجب رد مصوبه مربوط به قانون بازنشستگان از سوی شورای نگهبان شده است، تصریح کرد: من نمی‌دانم کدام مصوبه مدنظر شماست آخرین مصوبه مربوط به بازنشستگان در قانون برنامه ششم مطرح شد که شورای نگهبان هم ایراد خاصی به آ‌ن نگرفت ولی ممکن است بنا به بار مالی یا هر دلیل دیگری دولت آن را اجرا نکرده باشد. من فکر می‌کنم که ایراد از طرف دولت گرفته شده است.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه واکنش شما به امتیازها و حقوق‌های نجومی چیست، خاطرنشان کرد: من حقوق نجومی نمی‌گیرم و فرزندان ما هم جایی منصوب نشدند با این حال مسئولان باید بر اساس قانون و چارچوب‌هیای که توسط اما راحل و مقام معظم رهبری تعیین شده حرکت کنند و موجب بی‌اعتباری مسئولان نزد مردم نشوند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به ادعای یک خبرنگار مبنی بر اینکه برخی از نمایندگان برای انتصاب فرزندانشان به مسئولان فشار می‌آورند آیا این مساله در تایید صلاحیت آنها برای دور بعدی اثرگذار است، ابراز داشت: کاری که تخلف باشد در تایید صلاحیت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که سخنگوی دولت گفته است ربوی بودن یا نبودن سود بانک‌ها بر عهده تشخیص نظر فقهای شورای نگهبان است آیا شورای نگهبان در این باره نظارتی دارد، بیان کرد: آنچه به عنوان قانون بوده و مورد تایید شورای نگهبان است، مورد قبول ماست ولی آنچه در اجرا صورت می‌گیرد، مورد پذیرش ما نیست و ما در این باره نظارتی نداریم بلکه فقط نظر خود را اعلام می‌کنیم.

وی درباره آ‌خرین بررسی‌ها در خصوص موضوع رجل سیاسی هم یادآور شد: دو جلسه در این خصوص برگزار نشد که جلسه هفته گذشته به خاطر اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری و دیگری هم به دلیل کوتاه بودن زمان جلسه بود که اعضا می‌خواستند در مراسم دیدار با مقام معظم رهبری حضور داشته باشند و فقط مصوبات مورد رسیدگی قرار گرفت با این حال موضوع در دست بررسی است و پژوهشکده شورای نگهبان هر هفته این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد و ما امیدواریم در هفته‌های آینده به نتیجه برسیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره آخرین بررسی‌های مربوط به قانون جامع انتخابات هم عنوان کرد: ما جلساتی را با وزیر کشور و رئیس مجلس در این رابطه داشته‌ایم و موضوع در دست کارشناسی در یک کمیته مشترک است این کمیته هر هفته جلسات خود را برگزار می‌کند که آخرین جلسه آن مربوط به هفته گذشته است و نتایج آن کمیته در کمیسیون اصلی مورد بررسی قرار می‌گیرد. این موضوع می‌طلبد همه دستگاه‌ها همت کنند تا به یک قانون جامع، مطلوب و مورد نیاز دست یابیم و به تصویب برسد.

خبرنگاری پرسید که مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به برخی از مصوبات مجلس رسیدگی‌هایی انجام می‌دهد آیا این موضوع حاکی از آن است که دو نهاد به مصوبات مجلس رسیدگی می‌کنند که سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: بر اساس آیین‌نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام نظارت بر سیاست‌های کلی نظام بر عهده مجلس خبرگان است و کمیسیونی هم در این رابطه در آنجا تشکیل شده است که مصوبات مجلس در رابطه با سیاست‌های کلی را مورد بررسی قرار می‌دهد که گاهی نظراتش را در این باره به ما اعلام می‌کند.

منبع: ایلنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید