«خندوانه» بنگاه تبلیغاتی رامبد جوان شده است

    کد خبر :109765

یک منتقد تلویزیون گفت: اگر رامبد جوان از اظهار نظرهایی که می‌کند فاصله بگیرد که می‌دانم کار بسیار سختی است، برای برنامه «خندوانه» بسیار بهتر است.

حسین سلطان محمدی منتقد تلویزیون و سینما،‌ با اشاره به حواشی موجود در برنامه «خندوانه» گفت: این برنامه یکی از پیشگام‌ترین برنامه‌ها در سال‌های اخیر برای توجه به بحث شادی در رسانه ملی و گسترش دادن آن در جامعه است و تجربه سالهای اخیر در این برنامه نشان می‌دهد که خیلی از خانواده‌ها در آن ساعت مشخص با وجود اینکه همه امکانات لازم برای سرگرم شدن را دارند، اما یا در همان ساعت پخش و یا در زمان بازپخش حتما این برنامه را می‌بینند و این نشان از همراهی آنها با خندوانه دارد.

وی ادامه داد: خندوانه دو ویژگی مثبت دارد یکی اینکه توجه مستمر مردم را در طولانی مدت به خود جلب کرد و بعدی اینکه در این مدت زمان خانواده‌ها را هم مشتاق نگه داشت. اما در این سالها آیتم‌هایی که به آن پرداخته علاوه بر گزارش‌های عمومی و تجربیات سفر به مناطق مختلف و بهره گیری از کاراکترهای عروسکی که البته در دوره اخیر از این مورد فاصله گرفت و مخاطب به تدریج عادت کرد با الگوی جدیدی از برنامه سازی در سری چهارم روبه رو باشد و ما را به این رساند که برنامه ساز تلاشش را کرده تا در بخش بندی برنامه، تعادلی بین بخش چهره‌های برگزیده و مردمی ایجاد کند و دیدیم که تا حد زیادی هم بین بیان گفتار و کلمات مراقبت شد.

این منتقد ادامه داد: اگر چه به طور طبیعی و همیشه در هر برنامه‌ای با اینکه حداکثر مراقبت هم صورت می‌گیرد، اما اعتراض، خرده گیری رسانه‌ای یا رسمی هم وجود دارد و این موضوع درهمه جا طبیعی است و در اینجا هم رخ داده است. در هر حال نگاه کلی، نگاه منسجم کننده است و نگاه همراه کردن هنرمند و همراه کردن مردم در دور محوری به نام خنده و شادی است و آیتم‌ها، پرسش، تلاش‌ها و حتی الگوهایی که هنرمندان در استند آپ کمدی، خنداننده شو و ادا بازی به عنوان الگوهای بازی‌های جمعی در کنار همدیگر را ارائه می‌دهد قابل قبول هستند.

وی با بیان اینکه «خندوانه» تکراری شده است، ادامه داد: معتقدم ایرادی ندارد که خندوانه تکراری شده است، اما این را قبول دارم که استندآپ کمدی در این برنامه تکراری شده شاید می‌طلبید کاراکترهای مختلف از فضاهای متفاوت در کنار یکدیگر قرار می‌گرفتند. مخاطب امروز نیازمند دریافت آیتم‌های متنوع است. الگویی که پرسش‌هایی از داخل پاکت بیرون می‌آورند و سعی می‌کنند با پانتومیم آنها را اجرا کنند، اولین بار در فیلم «درباره الی» اصغر فرهادی دیده شد و بعد از آن در چندین آگهی بازرگانی از آن استفاده کردند. در اینجا از پانتومیم به شکل مردمی و فراتر از همیشه که پانتومیم‌ها در یک سالن نمایش اجرا می‌شد، بهره گرفتند. خندوانه تلاش کرد با درگیر شدن با خاطرات مردمی همه آنچه ما با آنها بارها می‌خندیم. خندوانه تلاش دارد تا ذهن‌ها را فعال می‌کند و سواد غیر کلامی را نشان دهد و همه اینها نشان از الگوسازی شادی و کنار هم بودن و همراهی خانواده را ترویج می‌دهد که از نکات مثبت آن است.

سلطان محمدی افزود: در یکی از دوره‌ها به طور ناخواسته به فضای سیاسی کشیده شد و ماجراهایی بین مردم برای رای دادن به دو بازیگر راه افتاده بود که خیلی افراد را متوجه تلویزیون کرد. همان تلویزیونی که می‌گویند کسی تماشایش نمی‌کنند. اما همیشه آیتمی وجود داشته که همین منتقدین کلامی را پای تلویزیون بنشاند. در این برنامه روایت متفاوتی مطرح نمی‌شد، تنها یک چیز شاد گفته می‌شد و بعد از دریافت واکنش‌ها رای مردم سنجیده می‌شد. در اصل این مسائل نشان داد که هنر ناخواسته این نوع رقابت حتی افراد به ظاهر منتقد را با خود درگیر کرد و اینها را پای تلویزیون نشاند. خیلی‌ها این برنامه را خراب نکردند و گذاشتند داستان ادامه پیدا کند و مرحله به مرحله جلو رود.

این منتقد بیان داشت: در هر حال با اینکه تلویزیون برنامه‌ای مثل نود دارد که می‌تواند در زمینه ایجاد کردن موج پیشگام باشد،‌ خندوانه هم توانست در همین جایگاه خود را نگه دارد و به هوای شرکت کننده مردمی خانم فضاهایی ایجاد شد و رای نیاورد و خودش در واکنش‌ها گفت که حواشی باعث برکناری‌اش شد. همین که تا همین اندازه می‌تواند ذهن‌ها را متمرکز کند خوب است و نوعی الگوسازی که در کنار خوانده بودن و شاد شدن است را ترویج داده است.

وی درباره حضور چهره‌های شناخته شده در این برنامه نیز گفت: در یک دوره ای همه نوع چهره ای را به این برنامه آورد از جامعه روحانیت ورزشی علمی فرهنگی و هنری به این برنامه آمدند تا اجرای بدلکاری ارشا اقدسی همراه با موسیقی. همه اینها تلاش برای ابتکارات جدید با استفاده از الگوهای آشنا در ذهن مردم است. یعنی مفهومی آشنا را با تصوراتی دیگر جلوی مردم گذاشتیم. دقیقا مثل فیلم‌های سینمایی که قصه تکراری دارند و یا برداشتی از فلان فیلم هستند که اصلا مهم نیست و مهم نوع ساختنش

سلطان محمدی درباره حذف جناب خان از این برنامه گفت: این برنامه در سری سومش هم توانست خود را نگه دارد و این خنداننده‌ها باعث شدند تا مخاطب جای خالی جناب خان را فراموش کند،‌ البته نباید این را از یاد برد که بعد از رفتن جناب خان، چهار عروسک به برنامه آوردند که به محض عدم استقبال مخاطب آنها را از برنامه حذف کردند. ضمن اینکه این چهار عروسک چهره‌های جذاب و حتی تو دل برو هم نداشتند که مخاطب شب‌ها آنها را ببیند و به خواب راحت برود. بعد از حذف جناب خان عوامل خندوانه سعی کردند تا با استفاده از مسابقه‌های مختلف با حضور مردم جایش را پر کنند و احتیاج به زمان دارد. ما در کلیت اقتصاد فرهنگ‌مان، درک اقتصادی متعادل نداریم و الان سوالم این است که آیا مالک این عروسک با عدم توافق مالی با عوامل خندوانه و همکاری با فلان شرکت شوینده برای استفاده از این عروسک روی بدنه اتوبوس‌ شرکت واحد به نتیجه مطلوب رسید؟ در صورتیکه شبکه نسیم می‌توانست با مالکیت این عروسک کارهای فرهنگی زیادی از جمله چاپ عکس جناب خان روی جلد دفتر و مداد و … انجام دهد. اما با این کار مخاطب هم لطمه خورد و این عروسک با دیدن هر روزه در این برنامه برای ما زنده بود. مالک این عروسک ضمن اینکه از لحاظ مالی به خودش ضرر زد، خندوانه را هم مقداری از قدرت نفوذش انداخت.

وی با اشاره به عدم حضور برنامه‌ هم ساختار در کنار خندوانه بیان داشت: این که طبیعی است اما هر برنامه‌ای هم ساخته می‌شد، می‌گفتند کپی آن برنامه است. اگرچه مدتی است که جذابیت ماهواره برای مردم ما فروکش کرده به این خاطر که برنامه و یا سریال متفاوتی ندارند و مدام منتظر این هستند که چه سریالی در شبکه نمایش خانگی ایران عرضه می‌شود و آنها همان را در شبکه‌های خود پخش کنند که دیگر برای مردم ما جذابیت ندارد. الان دیگر شبکه جم هم مثل سابق نیست.

وی عنوان داشت: امسال که دیگر ما جلوی تبلیغات جم را گرفتیم پس چرا مردم برای دیدن فیلم‌های سینمایی هزینه می‌کنند؟ مردم ما برای محصول داخلی هزینه کردند. الان اگر دقت کنید در سریال‌های طنزی که در حال پخش هست، مقداری صریح‌تر به وضعیت پرتلاطم جامعه چه در فضای فوتبالی و چه سیاسی پرداختیم. اینها تجربیات جدید است که کمک می‌کند متمرکز شویم به سمت تلویزیون که ببینیم به کجا می‌رود.

وی با اشاره به حذف یکی از سکانس‌ها در سریال «گسل» بیان داشت: گاهی لازم است بعضی از این سکانس‌ها در این سریال برنامه‌ها و .. باشد تا بگوییم ما خودمان موضوع مورد بحث را با خودمان پیدا می‌کنیم و لازم نیست کسی از بیرون به ما بگوید.

سلطان محمدی با بیان پیشنهادی برای تولید فصل جدید خندوانه گفت: به هر حال بالا برویم و پایین بیاییم، همانطور که فردوسی پور ستون نود است، رامبد جوان هم ستون خندوانه است و این برنامه‌ها با این مجریان هویت دارند. اگر جوان از اظهار نظرهایی که می‌کند فاصله بگیرد که می‌دانم کار بسیار سختی است، برای برنامه «خندوانه» بسیار بهتر است، ‌کما اینکه می‌توانند از تعداد قسمت‌های این برنامه در هفته بکاهند تا هم به زندگی شخصی خود برسد و هم به خندوانه.

وی درباره محتوای برنامه نیز گفت: ما در مراسم‌های شادی بازی‌های گروهی و کمدی‌های گوناگون و شاد داریم و انواع بازی‌هایی وجود دارد که از قدیم انجام می‌دادند که مردم را حتی الامکان از فضای مجازی دور می‌کند و می‌تواند در این بخش از هنرمندان هم استفاده کند و بازی‌هایی به برنامه بیاید که در استودیو هفت سنگ، ‌لی لی و بازی‌های داخلی به استودیو بیایند و ببینند آیا واقعا قابلیت اجرا دارد؟ چراکه طراحی مسابقه کار ساده‌ای نیست.

وی در پایان به ویژگی مثبتی در این برنامه اشاره کرد و افزود:‌ حضور مردم به صورت خانوادگی در این برنامه یکی از نکات مثبتش هست که بهتر است در فصل جدید از بین نرود. این برنامه در حقیقت کمکی است برای شادی آخر شب و آرام خوابیدن مردم.اما این برنامه نباید به سمتی برود که تبدیل به بنگاه تبلیغاتی برای رامبد جوان، فیلم‌هایش و حتی زندگی خانوادگی اش بشود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید