روحانی در سازمان ملل؛ دفاع از برجام و تاکید بر گفتمان صلح

    کد خبر :109727

دفاع از برجام، تاکید بر گفتمان صلح و عدالت و پاسخ به ترامپ از مهمترین موضوعاتی بود که در سخنرانی رئیس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل دفاع مورد توجه ویژه قرار گرفت.

حجت الاسلام «حسن روحانی» چهارشنبه 29 شهریور (20 سپتامبر) در بخشی از سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به اهمیت برجام و اعتدال‌ورزی و صلح‌طلبی ایران پرداخت و یک روز قبل از آن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در نخستین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل امضای توافق هسته‌ای با ایران را مایه شرمساری آمریکا خوانده بود.
رئیس جمهوری آمریکا در حضور رهبران بسیاری از کشورهای جهان مدعی شد نمی‌تواند اجازه دهد ایران به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده خود در منطقه ادامه دهد و بر توان موشکی خود بیفزاید.
این درحالی است که روحانی در سخنرانی خود کوشید تصویری متفاوت از آنچه رییس جمهوری آمریکا از نظام جمهوری اسلامی ترسیم کرده بود، ارایه دهد. به همین دلیل او با لحنی آرام تلاش کرد شعار اصلی خود یعنی اعتدال را در عمل نشان داد. این گزارش در بردارنده مهمترین محور تحلیل هایی است که در رسانه های عربی درباره سخنرانی روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل منتشر شده است.

** پاسخ کوبنده روحانی به ترامپ
روزنامه «البناء» لبنان واکنش روحانی در برابر اظهارات ضد برجامی ترامپ را مورد توجه قرار داد و نوشت هنوز بیشتر از چند ساعت از سخنرانی ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل و اظهارات او علیه پرونده هسته ای سپری نشده بود که «نیکی هایلی» معاون وی در این باره توضیحاتی داد و مخالفت با توافق هسته ای را به مفهوم تلاش برای لغو آن ندانست.
«رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا هم گفت برای تعدیل این تفاهم تلاش می شود. به نظر می رسد توضیحات کاخ سفید برای مشخص کردن تصمیم ترامپ هنوز آشکار نیست. اما این توضیحات مانع از این نشد که سخنان ترامپ به عنوان تهدیدی برای آینده توافق هسته ای تلقی شود.
این روزنامه نوشت : روحانی رئیس جمهوری اسلامی در برابر اظهارات ترامپ پاسخ کوبنده ای داد. او سخنان ترامپ را جاهلانه، زشت و کینه توزانه دانست. روحانی اعلام کرد با توجه به اینکه توافق هسته ای از حمایت جامعه بین المللی برخوردار و سازمان ملل آن را تایید کرده است، نمی توان آن را لغو یا تعدیل کرد. او گفت ایران نخستین کشور نخواهد بود که این توافق را نادیده بگیرد. اما اگر طرف مقابل این توافق نامه را نادیده بگیرد به طور قاطعانه عکس العمل نشان خواهیم داد. او گفت اگر این توافقنامه به دست افراد تازه وارد به عرصه سیاست نقض شود، تاسف بار خواهد بود.

** دفاع روحانی از توافق هسته ای
روزنامه های «عمان» چاپ مسقط، «البناء» لبنان و تارنمای «العرب 48» فلسطین در گزارش های خود دفاع روحانی از توافق هسته ای را مورد توجه قرار دادند.
به نوشته روزنامه عمان، روحانی از توافق هسته ای میان ایران و قدرت های بزرگ دفاع کرد و گفت: این توافقی است که از حمایت جامعه بین الملل برخوردار است و یک یا دو کشور نمی توانند دوباره آن تصمیم بگیرند. او گفت آمریکا این توافق را نادیده بگیرد، اعتبار خود را از دست خواهد داد.
به نوشته تارنمای عرب 48، رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل توافق هسته ای را ننگی برای آمریکا و بدترین توافق به شمار آورد که آمریکا آن را امضا کرده است. اما روحانی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل برجام را دستاورد دو سال مذاکرات فشرده به شمار آورد که از حمایت و تایید شورای امنیت و جامعه بین الملل برخوردار است.
به اعتقاد روحانی این سند توانست موضوع هسته ای ایران را حل کند و صفحه تازه ای از همکاری ایران با کشورهای جهان را بگشاید. این توافق نامه اقدامی بی نظیر در جهان بحران زده کنونی بود که از هرج و مرج و آشوب رنج می برد.
به نوشته روزنامه البناء، روحانی توافق هسته ای را بزرگترین سند و دستاورد مذاکراتی به شمار آورد که از حمایت شورای امنیت برخوردار بود و زمینه را برای تعامل دوباره تهران و جامعه بین الملل فراهم کرد. رئیس جمهوری گفت هیات های خارجی بسیاری در نتیجه توافق هسته ای برای همکاری در زمینه های مختلف به ایران آمدند. او اعتدال را منش مردم ایران به شمار آورد که خواستار صلح و آرامش هستند که نه تهدید می کنند و نه زیر بار تهدید کسی می روند.

** اعتدال گزینه مردم ایران
صفحه عربی تارنمای «اسپوتنیک» روسیه با اشاره به سخنرانی روحانی در سازمان ملل، رویکرد اعتدالی دولت ایران در تعامل با کشورهای جهان را پررنگ کرد.
به نوشته تارنمای شبکه خبری اسپوتنیک، روحانی تصریح کرد کشورش نه دیگران را تهدید کرد و نمی پذیرد کشوری ایران را تهدید کند. گفتمان ایران، گفتمان کرامت و احترام است و دولت ایران به تهدیدها توجهی ندارد.
به نوشته اسپوتنیک، روحانی در سخنرانی خود در سازمان ملل اعلام کرد مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری اخیر گزینه اعتدال را برگزیده اند و ایران برای صدور انقلاب تلاش نمی کند. اعتدال راهی است که مردم ایران برگزیده اند و این اعتدال به مفهوم انزواگرایی و توسعه طلبی نیست.

** لطمه خوردن اعتبار آمریکا با خروج از برجام
روزنامه های «الحیات« چاپ لندن و «البناء» لبنان و تارنماهای «ایلاف» عربستان و «الغد» مصر با اشاره با اظهارات ضد برجامی ترامپ و واکنش روحانی و دیگر طرف های توافق هسته ای خطرات خروج آمریکا از برجام را گوشزد کردند.
به نوشته روزنامه الحیات، روحانی توافق هسته ای را مربوط به همه جامعه جهانی و نه یک یا دو دولت دانست. او گفت نقض توافقنامه از سوی دولت آمریکا موجب بی اعتباری واشنگتن و بی اعتمادی جامعه جهانی به وعده ها و مذاکرات با آمریکایی ها می شود.
به نوشته الحیات، روحانی در واکنش به مواضع ترامپ سخنان وی را پوچ، کینه توزانه و جاهلانه دانست. او گفت این سخنان به دور از شان مجمع عمومی سازمان ملل و مخالف با آرمان ملت ما در نبرد با تروریسم است. روحانی، رئیس جمهوری آمریکا را نا اهل تازه وارد به سیاست توصیف و تاکید کرد ایران هرگز کسی را در توافق هسته ای فریب نداده و هرگز به دنبال بازدارندگی از راه گسترش سلاح های هسته ای نبوده است. بلکه ایران خود را با قدرت مردمش تقویت می کند.
به نوشته تارنمای شبکه الغد، رئیس جمهوری ایران درباره بی اعتمادی جامعه بین المللی به آمریکا درباره اقدام این کشور در نقض توافق هسته ای هشدار داد و گفت: سرمایه هر کشوری اعتماد دیگران به آن و اعتبارش است.
به نوشته تارنمای ایلاف، ترامپ پیش از این گفته است درباره توافق هسته ای تصمیم گرفته است. اما آن را اعلام نکرده است.
«نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل هم چهارشنبه به شبکه «سی بی اس» گفت: ترامپ پیام روشنی نداده است که قصد عقب نشینی از توافق هسته ای را دارد. موضوعی که آشکار است اینکه او از این توافق خرسند نیست. اما اقدام های ترامپ نگرانی دیگر کشورهای گروه 1+5 را به دنبال داشته است.
«بوریس جانسون» وزیر امور خارجه انگلیس به روزنامه «گاردین» گفت همواره از آمریکا می خواهیم به توافق پایبند باشد. فرصت در توافق هسته ای به طور برابر تقسیم شده است.
«لوکانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم گفت توافق هسته ای نتیجه مهمی از همکاری همه طرف ها است. این توافق الگویی برای حل بحران بین المللی از راه سیاسی و دیپلماسی است.
تارنمای ایلاف با اشاره به سخنرانی ضد برجامی ترامپ در سازمان ملل نوشت: تنها رژیم اسرائیل درباره نادیده گرفتن توافق هسته ای با آمریکا همراه است. آمریکا در این موضوع منزوی است به طوری که آژانس بین المللی انرژی اتمی که مامور تحقق درباره پایبندی ایران به توافق هسته ای بارها تاکید کرده است ایران به تعهدات خود درباره توافق هسته ای
پایبند بود است.
به نوشته روزنامه البناء، واکنش کشورهای اروپایی و سازمان ملل که خواستار پایبندی به توافق هسته ای هستند نیز توسط «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل بیان شد. کشورهای اروپایی خواستار پایبندی به این توافق هستند به طوری که سخنان رئیس جمهوری فرانسه در مجمع عمومی سازمان ملل دارای هشدارهای آشکار درباره خطرات بازی با توافق هسته ای بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید