سفیر روسیه در تهران: مقابله با ایران و روسیه به نفع ترامپ نیست/موضع روسیه حفظ تمامیت ارضی عراق است

  • سیاسی
  • شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ ۱۲:۱۰
    کد خبر :109697

سفیر فدراسیون روسیه در تهران با بیان اینکه مقابله با ایران و روسیه به نفع ترامپ نیست گفت: کشور متبوعش هرگز و هیچ وقت دست نشانده آمریکا نبوده و نخواهد بود و سیاست ما مستقل است.

لوان جاگاریان اظهار داشت: امیدوار هستم آقای ترامپ و کنگره آمریکا دیر یا زود بفهمند که مقابله کردن با روسیه، ایران و سایر کشورها اصلا لازم نیست، این به نفع آمریکا هم نیست.
در دو سه ماه اخیر که تحولات شدت گرفته نام آقای پوتین و آقای ترامپ در مسایل، روابط و ادبیات سیاسی زیاد به کار رفته است. پیش بینی ها این بود که وقتی ترامپ سر کار می آید رابطه مسکو و واشنگتن خیلی بهتر شود. نه تنها این اتفاق افتاد بلکه به جایی رسیدیم که سطح روابط دو کشور اگر نگوییم بی سابقه که کم سابقه است. ارزیابی شما از تنش در روابط چیست و فکر می کنید بحث مطرح شده در خصوص انتخابات آمریکا که می گفتند روسیه ایمیل ها را حک کرده است هنوز ادامه دارد یا جریان دیگری وجود دارد که رابطه دو کشور را خراب کرده است؟
جاگاریان در پاسخ به این سوال گفت: قبل از این که آقای ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شود به طور منظم چند مرتبه اظهار آمادگی کرد که بر خلاف سیاست آقای اوباما، می خواهیم روابط آمریکا و روسیه را بهبود ببخشیم و انتظارات ما هم این بود. قبل از سال نو آقای اوباما 38 دیپلمات روسی را از آمریکا اخراج کرده بود که ما فورا جواب ندادیم.

** در آمریکا حقوق جنگلی حاکم است/ آمریکایی ها اولین و مهمترین نقض کننده حقوق بین المللی هستند
وی در خصوص چرایی پاسخ ندادن به این اقدام آمریکا از سوی روسیه تصریح کرد: به آقای ترامپ فرصت دادیم. انتظار داشتیم که اشتباه آقای اوباما را اصلاح کند. جواب ندادیم و صبر کردیم. آنها ملک را غیر قانونی تصرف کردند.
جاگاریان تاکید کرد: آمریکایی ها دیگران را متهم می کنند، بعضی موقع ها حقوق بین المللی را نقض می کنند اما خودشان اولین و مهمترین نقض کننده حقوق بین المللی هستند؛ در آمریکا نه حقوق بین المللی که حقوق جنگلی حاکم است. ما ;شور مستقلی هستیم و همیشه جواب می دهیم. صبر کردیم ولی دیدیم که آمریکا آمادگی ندارد لذا تصمیم گرفتیم جواب دهیم و جواب ما دندان شکن بود.
وی افزود: هم اینک یک بالانسی به وجود آمده و تعداد دیپلمات های ما و آمریکایی ها تا اندازه ای مساوی شده است. چنانچه آقای پوتین گفت آمریکا 455 نفر دیپلمات در روسیه و روسیه هم به همین تعداد دیپلمات در آمریکا دارد. اما از جمله 455 نفر دیپلمات روس، 155 نفر در سازمان ملل متحد و نیویورک کار می کنند یعنی از این فهرست خارج است.
سفیر روسیه در تهران ادامه داد: آمریکا تصمیم گرفت به پاسخ ما جواب دهد که سرکنسولگری ما را در سانفرانسیسکو مسدود کردند. سرکنسول روسیه در سانفرانسیسکو دوست نزدیک ما است. با او کار کرده ایم. ضمنا مثل من فارسی زبان است. خیلی متاسف هستیم که آنها این تصمیم را اتخاذ کرده اند.
وی افزود: این تصمیم به ضرر اتباع روسی ساکن در ایالات کالیفرنیا و و خود آمریکایی ها است که اکنون مجبورند برای دریافت روادید و سایر کارها به ‘هیوستون’ یا ‘سیاتون’ بروند. همانطور که رئیس جمهور ما، در چین اظهار کرد این دیگر انتخاب و ابتکار ما نبود.

** انتظار داریم آمریکا تجدید نظر کند
سفیر روسیه در تهران با بیان این که ما مایلیم و می خواهیم که روابطمان با آمریکا بهتر پیش برود گفت: ما مشکلات مشترکی مانند تروریسم داریم که باید با هم علیه آن مبارزه کنیم اما آنها چون تمایل ندارند نمی توانیم اصرار کنیم. سیاست آمریکا یک چیز و مردم آمریکا چیز دیگری است. مردم آمریکا مردم بزرگی هستند و به آنها احترام قائلیم اما سیاست بعضی از سیاستمداران این کشور درست نیست و خیلی خطرناک است لذا باز هم تاکید می کنیم که انتظار داریم آمریکا تجدید نظر کند. آنچه مربوط به یک مناقشه دیپلماتیک باشد ما حتما جواب می دهیم.

** سیاست اکثریت دمکرات ها و بعضی از جمهوری خواهان در آمریکا نسبت به روسیه خصمانه است
وی در پاسخ به این سوال که چرا مناسبات قبلی ترامپ و پوتین و ارتباط و آشنایی قبلی این دو یا حتی آقای تیلرسون که قبلا با روسیه معامله می کرد، در اینجا جواب نداده است؟ گفت: فکر می کنم امکاناتشان خیلی محدود است و اگر می خواهد کاری انجام دهد کنگره آمریکا اجازه آن را نمی دهد؛ چون سیاست اکثریت دمکرات ها و بعضی از جمهوری خواهان نسبت به روسیه خصمانه است و دوستانه نیست و حتی اگر تصور کنیم آقای ترامپ می خواهد روابط را بهبود بخشد آنها این اجازه را نمی دهند، حتی حق وتو به او کمکی نمی کند.

** ترامپ مثل آقای تیلرسون تجربیات سیاسی ندارد
ایرنا گفت ‘حتی در توئیت ها، ترامپ اقدامی نکرده است یعنی اصلا واکنشی در ظاهر نشان نداده که حدس و گمان ها را تقویت کند’ که جاگاریان اظهار داشت: موضع ترامپ خیلی دشوار است. مخالفان او در داخل کشور خیلی زیاد است و بسیاری از مردم آمریکا از بعضی اقدامات ترامپ ناراضی هستند. تظاهرات در شاخه های مختلف اعم از سیاهپوستان انجام می شود و یا در جنگ بین شمال و جنوب طرفداران با یکدیگر می جنگند و ترامپ تلاش کرده موضع بی طرفی را اتخاذ کند اما این کار او کمکی نکرد و از هر دو طرف از او انتقاد کردند. ترامپ مثل آقای تیلرسون تجربیات سیاسی ندارد.

** توصیه سفیر روسیه به ترامپ؛ مقابله کردن با روسیه، ایران و سایر کشورها اصلا لازم نیست
ایرنا پرسید در مورد غیر قابل پیش بینی بودن سیاست آمریکا، یک احتمال می دهند، ترامپ را با جرج بوش مقایسه می کنند و می گویند همانگونه که جرج بوش تندروی داشته و با یک اتفاقی روند ریاست جمهوری اش برگشت و چرخش سیاسی داشت، احتمالا آقای ترامپ هم باید با یک اتفاق بزرگ بین المللی روبه رو شود که دست از این سیاست افراطی خود بردارد. شما فکر می کنید این وضعیتی که آقای ترامپ می رود برای کشوری که کوچکترین سیاستش می تواند در کل دنیا تاثیر بگذارد قابل دوام است یا بعدا به یک تجدید نظری می رسند و خودشان تعدیل می کنند؟
جاگاریان در پاسخ به این سوال گفت: من متخصص آمریکا نیستم و برایم مشکل است که قضاوت کنم لذا فقط امیدوار هستم آقای ترامپ و کنگره آمریکا دیر یا زود بفهمند که مقابله کردن با روسیه، ایران و سایر کشورها اصلا لازم نیست و این به نفع آمریکا هم نیست.
وی افزود: آمریکا مشکلات داخلی زیادی دارد و بعد از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهوری، چندین بار تاکید کرد که ‘America first’. آنها دنبال حل مشکلات و بحران در خارج از آمریکا یا در شبه جزیره کره، ونزوئلا و یا ایران هستند. لذا می خواهم به آنها توصیه کنم که شما مشکلات داخلی زیاد دارید و توجه خود را بر حل و فصل این مشکلات مانند نژادپرستی تمرکز دهید. تعدادی زیادی از مردم در آمریکا خانه ندارند لذا راجع به این موضوع باید بیشتر فکر کند و ‘America first ‘ باید بر عمل و نه در حرف تاکید شود.

** صفحه جدیدی در مبارزه ضد داعش و جبهه النصره باز شده است
سفیر روسیه در تهران در ارزیابی خود از عملکرد ضد تروریستی بغداد از سوی روسیه، ایران و ترکیه گفت: بعد از این مشارکت می شود گفت که صفحه جدیدی در مبارزه بر ضد داعش و جبهه النصره باز شده است. بخصوص در مورد سوریه ما تا به حال 6 جلسه آستانه را داشتیم و اطلاع دارید که آقای لاورنتیف فرستاده ویژه روسیه از ایران بازدید و با آقایان شمخانی و جابری انصاری ملاقات کردند و این سفر برای هماهنگی بیشتر بین ایران و روسیه در خصوص سوریه بسیار مهم است.

**طرح موضوعات خاص در دیدار لاورنتیف با شمخانی و جابری انصاری/ ادلب مهمترین موضوع
ایرنا پرسید آیا در گفت و گوهای آقای لاورنتیف با آقایان شمخانی و جابری انصاری روی موضوع خاصی هم تمرکز شد؟
جاگاریان گفت: بله اما بیشتر برای هماهنگی بود. در مورد مناطق تنش زا صحبت می کردیم که در حال حاضر چند منطقه وجود دارد و راجع به سه منطقه عموما به توافق رسیدیم و اکنون باید بیشتر در مورد منطقه چهارم یعنی ادلب صحبت کنیم که مهمترین موضوع است.

** موضع روسیه حفظ تمامیت ارضی عراق است
وی در این باره که آیا در این جلسات در خصوص عراق هم بحثی هم شد اظهار داشت: ما برای عراق و اقلیم کردستان عراق فرمت دیگری با آقای جابری انصاری و باگدانف داریم. آقای باگدانف با آقای خیرالله، معاون وزیر امور خارجه عراق چندی پیش در مسکو ملاقات و صحبت کرد. این را تاکید می کنم که موضع روسیه حفظ تمامیت ارضی عراق است.

**ماندن یا نماندن بشار اسد به نظر مردم سوریه بستگی دارد
ایرنا پرسید، روسیه در کنار بحث عراق و مبارزات ضد تروریستی در روسیه هم مشارکت هایی را داشته است. تاثیر دستاوردهایی که در این زمینه بر تضعیف داعش داشته چه بوده است و مشخصا در خصوص آقای بشار اسد، پیش تر مواضعی نسبت به وی گرفته شد که هم اینک احساس می شود این مواضع تعدیل شده است. نظر دولت روسیه دراین خصوص چیست؟
جاگاریان به این سوال این گونه پاسخ داد که ما همیشه اظهار می کردیم حامی خود آقای بشار اسد نیستیم. این که ایشان به عنوان رئیس جمهور سوریه می ماند یا نه بستگی به اراده خود مردم این کشور دارد. کسی حق ندارد بگوید آقای بشار اسد باید برود. چندین بار این را تاکید کردیم. بعضی از سیاستمداران غربی پیش بینی می کردند که بعد از دو ماه، سه ماه و یک سال او خواهد رفت. بشار اسد رئیس جمهور قانونی است.
وی افزود: روسیه بر این عقیده است که ما باید در نوبت اول با هماهنگی مشترک با متحدان خود در سوریه تروریست ها را سرکوب می کنیم تا بعدا شرایط مناسبی را برای تدوین قانون اساسی و برگزاری انتخابات فراهم کنیم تا در انتخابات مردم سوریه باید تصمیم گیرد که چه کسی شرکت کند. آقای بشار اسد هم می تواند شرکت کند ولی نهایتا مردم سوریه باید تصمیم بگیرد.

**بشار اسد باید در سوریه نقش داشته باشد و در انتخابات شرکت کند/ بشار بخشی از روند سیاسی در سوریه است
سفیر روسیه در تهران در این باره که آیا ماندن یا نماندن بشار اسد می تواند راه حلی برای صلح باشد؟ گفت: این را مردم سوریه باید تصمیم بگیرد. آقای بشار اسد باید در سوریه نقشی داشته باشد. یعنی این که در انتخابات شرکت کند و ایشان یک قسمتی از روند سیاسی است. البته مخالفان و معترضین معتدل هم باید نقشی داشته باشند. اما از طریق دیالوگ، گفت و گو و مذاکرات بدون مداخله از خارج از کشور. ما باید فقط کمک کنیم.

**روسیه با مخالفان معتدل در سوریه مذاکره می کند
از جاگاریان در زمینه نوع کمک ها در این ارتباط پرسیده شد و این که آیا کمک های شما شامل کمک های نظامی خواهد بود؟ وی پاسخ داد: ما با مخالفان معتدل مذاکره می کنیم. هم در گروه مسکو هم در گروه های قاهره و هم گروه های مختلف، تا آنها را قانع بسازیم هر چه سریعتر یک هیات مشترک و واحد مخالفان دولت سوریه تشکیل شود و بتوانند در قالب یک هیات با نمایندگان دولت قانونی جمهوری عربی سوریه مذاکره کنند.
سفیر روسیه در تهران در پاسخ به سوال دیگری در ارزیابی روند مذاکرات آستانه گفت: خیلی خوشبین هستم. تماس های منظمی با ایران و ترکیه داریم و این ها هم تماس های دو جانبه دارند. به عنوان سفیر خیلی خوشبین هستم.

**خارج از قطعنامه 2231 مشکلی از نظر همکاری های نظامی روسیه و ایران وجود ندارد
سوال دیگر خبرنگار ایرنا از سفیر روسیه در ارتباط با ملاقاتهای وزیر دفاع پیشین ایران با همتای خودش در روسیه بود که پرسید در چارچوب این گفت و گوهایی روی چه محورهایی صحبت شده و نتایج این گفت و گوها چه بوده است؟
جاگاریان گفت: در جریان آنچه در روسیه مذاکره کرده اند نیستم اما آقای راگوزین معاون نخست وزیر روسیه که برای شرکت در مراسم تحلیف از ایران بازدید کردند با آقای دهقان ملاقات داشت. ملاقات خیلی خوب و مناسب بود. طبق قطعنامه 2231 برخی محدودیت ها وجود دارد. آنچه خارج از این قطعنامه باشد مشکلی را نمی بینیم.

**وزیر نفت ایران به زودی به روسیه سفر می کند
سفیر روسیه در تهران در خصوص تداوم همکاری های تهران – مسکو در تثبیت بازارهای نفتی هم اظهار داشت: چندین بار است که آقای نوای با آقای زنگنه در تماس هستند. از مسوولان علی ربته نفتی ایران و آقای زنگنه دعوت کرده ایم که بعد از یک ماه به روسیه سفر کنند. در روسیه هفته انرژی برگزار می شود و اگر هیات عالی رتبه ایران از وزارت نفت به روسیه سفر کنند فرصت خوبی برای ادامه بحث ها و تبادل در این مورد است.

** افزایش فشار بر کره شمالی هیچ فایده ای ندارد
ایرنا گریزی هم به مساله کره شمالی زد و از جاگاریان پرسید با توجه به این که روسیه و چین هیچ تمایلی ندارند تا کره شمالی تحت فشار قرار گیرد، نظر شما در خصوص اقدامی که کره شمالی کرد چیست و با توجه به مواضعی که روسیه در این زمینه داشته است در این میان ترامپ ضرر خواهد کرد یا کره شمالی؟
جاگاریان گفت: این اقدام کره شمالی را ما محکوم کردیم که بر خلاف قطعنامه شورای امنیت بود؛ این اقدام و نیز اقدامات آمریکا و ترامپ علیه کره شمالی هم تحریک آمیز است. روسیه و چین پیشنهاد کردند که کره شمالی از یک طرف از ادامه آزمایشات موشکی خود خودداری کند و آمریکا هم از سیاست تحریک آمیز خود هم دست بردارد. آمریکا این را نپذیرفته و چین را متهم می کند که می خواهد کاری بکند یا نه. اما از این به بعد دیگر افزایش فشار بر کره شمالی هیچ فایده ای ندارد تنها راه فقط مذاکرات است.
وی افزود: آقای پوتین هم در مصاحبه ای که در چین داشت گفت که صدام حسین و آقای قذافی وقتی اعلام کردند که سلاح هسته ای ندارند آمریکا حمله کرد و حمله آمریکا در سال 2003 غیر قانونی بود. این تجاوز از طرف شورای امنیت حمایت نشد. آنها بر خلاف حقوق بین المللی اقدام کردند لذا ما دیگر از اینگونه اقدامات حمایت و دفاع نمی کنیم. کره شمالی باید پایبند باشد و باید از این آزمایشات هسته ای خودداری کند ولی آمریکا هم خودشان تحریک می کنند.

**روسیه آمریکا را به دادگاه بین المللی می کشاند
سفیر روسیه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا امکان جنگ احتمالی بین آمریکا و کره شمالی وجود دارد یا خیر گفت: خدا نکند. تیلرسون و لاوروف به تازگی راجع به این موضوع مکالمه تلفنی داشتند. اگر سیاست آمریکا دوگانه و دورویی باشد این چیز دیگری است و ما می خواهیم این را ثابت کنیم پس من امیدوارم که هیچ جنگی نباشد.
خبرنگار ایرنا در باره کره شمالی چنین سوال کرد که آیا آمریکایی ها می خواهند دشمن خارجی درست کنند؟ که جاگاریان گفت: بله. چنانچه یک بار دیگر تکرار می کنم مشکلات زیادی در داخل آمریکا وجود دارد.
سفیر روسیه در تهران افزود: من جزئیات این مکالمه را نمی دانم. فکر می کنم که به دنبال جست وجوی موفقیتی در خارج از کشور هستند که نشان دهد ‘ببینید ما ریاست جمهوری عالی و با اعتبار هستیم و می توانیم دفاع کنیم’.
جاگاریان افزود : در همین مکالمه همچنین درخواست کردیم که ملک ما را (در رابطه با کنسولگری سانفرانسیسکو) دوباره به ما بدهند. این مساله به دادگاه کشیده می شود و ما این را گفتیم. الان می بینیم که سیستم حقوقی آمریکا چگونه کار می کند.

** وقتی از آقای پوتین می پرسند که از آقای ترامپ خوشتان می آید می گوید که او عروس من نیست
ایرنا همچنین سوال کرد ما اخیرا شاهد یک سری ادبیات جدید در صحبت های آقای پوتین و در کنارش آقای ترامپ هستیم. عبارتی را اخیرا پوتین استفاده کرده که گفتند آقای ترامپ عروس ما نیستند. نظر شما در خصوص این ادبیاتی که استفاده شده، چیست؟ آقای پوتین جملات خاصی دارند. یکی دو ماه پیش یک خبرنگار خارجی از ایشان سوال می کند که شما دخالتی در انتخابات آمریکا داشتید؟ بعد آقای پوتین جمله ای می گویند که روی آن خیلی بحث بود. می گوید: ‘read my lips. No’ که کامل نشان می دهد که چقدر به سینمای آمریکا تسلط داشته است. این عنوان یک فیلمی است به این معنا که ‘اگر نمی شنوی لب خوانی کن’.
جاگاریان چنین پاسخ داد که وقتی از آقای پوتین می پرسند از آقای ترامپ خوشتان می آید می گوید که او عروس من نیست و من عروس آنها نیستم. این طبیعی است. این را خود مردم آمریکا باید قضاوت کنند چرا که خودشان انتخاب کرده اند. پس باید از مردم آمریکا پرسید.

** اقدامات خصمانه آمریکا اقدامات ضد آمریکایی را در میان مردم خیلی تقویت کرده است
جاگاریان در این باره که آیا مردم روسیه ادبیات ضد آمریکایی را دوست دارند؟ گفت: من خودم نمی دانم اما اقدامات خصمانه آمریکا اقدامات ضد آمریکایی را در میان مردم خیلی تقویت کرده است.

**کاهش واردات روسیه از اتحادیه اروپا
سفیر روسیه در پاسخ به سوال دیگر ایرنا که پرسید آیا روسیه از گرایش به کشورهای شرقی مانند ایران رضایت بیشتری دارد؟ گفت: فکر می کنم بله. چون ما سیاست تحریم ها از سوی اتحادیه اروپا را می بینیم. در خود اتحادیه اروپا بعضی از کشورها اصلا دوست ندارند که سیاست تحریم ها، تردید و فشار را ادامه دهند چون آنها آسیب می بینند. ما جواب دادیم و آلمان و سایر کشورهای اروپا آسیب می بینند. خود ما واردات از این کشورها مثلا میوه جات و سبزیجات را کاهش دادیم.
وی این را هم به پاسخ خود اضافه کرد که ما واردات خود را کاهش دادیم. آنها تحریم کردند ما هم تحریم کردیم.

** آلمان و فرانسه در اتحادیه اروپا نقش عمده ای بازی می کنند
ایرنا پرسید خانم موگرینی اخیرا صحبت هایی در خصوص اتحادیه اروپا داشتند. آیا فکر می کنید اتحادیه اروپا به یک نظر جامع در خصوص روابطی که بین کشورهای عضو این اتحادیه در خصوص بحث های اقتصادی برقرار است برسد یا نه؟ نظر روسیه دراین باره چیست؟
جاگاریان گفت: فکر می کنم که درون اتحادیه اروپا اختلاف نظر وجود دارد. بعضی از کشورهای اتحادیه اروپا مثلا ایتالیا، اتریش، مجارستان و سایر کشورها از جمله یونان و قبرس، طرفدار لغو تحریم هستند. بعضی از کشورها و در وهله نخست کشورهای بالتیک و لهستان هم بر عکس می خواهند این تحریم ها تجدید شود. ما می بینیم که در اتحادیه اروپا آلمان و فرانسه و مکرون و مرکل نقش عمده ای بازی می کنند. باید دید بعد از انتخابات پارلمانی در آلمان سیاست خانم مرکل چگونه خواهد بود.

**فعالیت اتحادیه اروپا باید مستقل از آمریکا باشد
وی به عنوان نماینده دولت روسیه، در توصیه به اتحادیه اروپا تاکید کرد: اتحادیه اروپا یک سازمان بزرگ و مهمی است؛ ما آمادگی داریم با این سازمان همکاری کنیم، منتها فعالیت آنها باید مستقل باشد نه این که قبل از هر نوع معامله ای به آمریکا نگاه کنند که اجازه می دهد یا نه. این دیگر تحقیرآمیز است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید