لاوروف: دعوای ترامپ و کیم جونگ اون را «دعوای بچه‌های کودکستانی» خواند: دولت قبلی آمریکا یک بمب ساعتی زیر روابط دوجانبه ما قرار داده

  • سیاسی
  • شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ ۱۱:۳۵
    کد خبر :109668

وزیر امور خارجه روسیه خواستار خویشتنداری “آدم‌های عجول” درباره مساله هسته‌ای کره‌شمالی شد و از طرفین درگیر خواست تا به دنبال یک راه‌حل صلح‌آمیز احتمالا از طریق میانجیگری کشورهای اروپایی بی‌طرف و یا دبیرکل سازمان ملل متحد باشند.

به گزارش بازتاب، به نقل از شبکه خبری سی بی اس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در حاشیه مجمع عمومی به خبرنگاران در یک کنفرانس خبری گفت: نه تنها عقب ایستادن و نگاه کردن به قمارهای هسته‌ای و نظامی کره‌شمالی قابل پذیرش نیست، بلکه ما نمی‌توانیم شروع یک جنگ در این شبه جزیره را هم بپذیریم.

او گفت: ما در کنار همکارانمان به جای اینکه درگیر نبرد بچه‌های کودکستانی شویم، به دنبال رویکرد منطقی و نه احساسی هستیم. میانجی‌های بالقوه بسیاری وجود دارند که تلاش دارند به جای ترغیب راه نظامی و تحریم، راه‌حل مسالمت‌آمیز به وجود آورند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تاکید کرد: قطعنامه‌های شورای امنیت نه تنها به اتفاق آراء به مفاد تحریم‌ها (علیه کره شمالی) رای مثبت داد بلکه مشارکت در یک روند سیاسی را هم وظیفه دانست. همکاران غربی روسیه در شورای امنیت زمانیکه از کار در این راستا امتناع می‌کنند در واقع از اجرای آن وظایف سرپیچی کرده‌اند.

لاوروف همچنین پیشنهاد داد تا آن کشورها یک طرح مشترک چین – روسیه را که از کره‌شمالی می‌خواهد تا فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای را به حالت تعلیق درآورد و کره‌جنوبی و آمریکا هم رزمایش‌های مشترک را متوقف کنند، مورد بازنگری قرار دهند. لاوروف در واقع خواستار اجرای طرح “تعلیق دوگانه” شد.

او گفت: گرچه واشنگتن و پیونگ‌یانگ با این پیشنهاد مخالفت کردند ما معتقدیم این پتانسیل هنوز وجود دارد. ما شاهد هیچگونه مخالفت جدی‌ای با پیشنهادهایمان نبودیم. نمی‌دانیم چرا کشورهایی مثل آمریکا نمی‌توانند در این مسیر کار کنند‍! بسیار عالی است که پیشنهادهای یکدیگر را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. این بسیار بهتر از آن است که کسی را منزوی کرده و مورد ارعاب و تهدید قرار دهیم.

لاوروف در حاشیه مجمع عمومی همچنین گفت، روسیه مایل به همکاری با آمریکا درباره برخی از خطرناک‌ترین مسائل جهان است. او همچنین به بیان دیدگاه‌ کرملین درباره کره‌شمالی، ایران، خاورمیانه، سوریه، کوبا و ونزوئلا پرداخت. وزیر امور خارجه روسیه گفت، جنگ کلامی میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و رهبر کره‌شمالی باید خاتمه یابد.

لاوروف جمعه همچنین به سوال شبکه خبری سی‌بی‌اس درباره پیشنهاد ترامپ برای مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای ایران پاسخ گفت. وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: روسیه تنها کشوری نیست که می‌گوید این برنامه موسوم به برجام باید حفظ شود. تمام کشورهای اروپایی که در این مذاکرات شرکت داشتند همین نظر را دارند و اکثریت کشورهای سازمان ملل متحد هم روی آن اتفاق‌نظر دارند.

لاوروف همچنین به جنجال تبلیغات روسیه در فیس‌بوک واکنش نشان داد. اخیرا فیس‌بوک پیشنهاد داده است تا به بازرسان کنگره آمریکا اطلاعاتی درباره تبلیغات سیاسی مرتبط با مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بدهد. او گفت که مدارک و شواهد از آمریکا خواسته است اما به دلیل نگرانی‌ها امنیتی چیزی دریافت نکرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی مسکو افزود: یک کمپین کلا درباره مشروعیت انتخاب دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به راه افتاده که تاکید دارد روسیه با مداخله در امور آمریکا و کمپین انتخاباتی از انتخاب او اطمینان حاصل کرد اما ما هیچ مدرکی ندیدیم.

این دیپلمات ارشد روسیه همچنین انتقاد شدیداللحن خود را روانه دولت اوباما کرد. او گفت، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا به حدی سطح روابط روسیه – آمریکا را کاهش داد که از زمان پایان جنگ سرد بی‌سابقه بوده است.

لاوروف افزود: روابط مسکو – واشنگتن از وجود درگیری میان طرفین لطمه نخورده است، بلکه علت آن کوته‌نظری و اقدام کینه‌توزانه دولت قبلی است که یک بمب ساعتی را زیر روابط دوجانبه ما قرار داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید