تکرار حملات بی حاصل به سوریه؛ اسرائیل به دنبال چیست؟

  • سیاسی
  • شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ ۱۱:۱۳
    کد خبر :109617

خبر حمله هوایی اسرائیل به نزدیکی فرودگاه دمشق در حالی منتشر شد که با توجه به اینکه این حملات دستاورد چندانی ندارد، باید پرسید هدف اسرائیل از این حملات چیست؟

به گزارش بازتاب به نقل از روزنامه رای الیوم، عبدالباری عطوان سردبیر این روزنامه با اشاره به خبر صبح جمعه مبنی بر حمله هوایی اسرائیل به نزدیکی فرودگاه دمشق نوشت: با توجه به اینکه این حملات دستاورد چندانی ندارد، باید پرسید هدف اسرائیل از آن چیست؟

در اوج پایکوبی های پنهان و آشکار سران عرب با همتایان اسرئیلی خود، ملت های عرب باید به آنان یادآور شوند که رژیم اشغالگر هنوز دشمنی است که دست از تجاوز برنداشته و سرزمین و شرافت عربی را مورد تعرض قرار می دهد.

ادعاهای تکراری اسرائیل در حمله به سوریه

عجیب اینکه دولت سوریه که هفت سال است هدف حملات آمریکا و متحدان عربش قرار گرفته و در تیررس تقسیم و از هم پاشیدگی قرار داشت، تنها کشوری است که این روزها هدف حملات هوایی و موشکی اسرائیل قرار می گیرد و باز تکرار همان اظهارات مربوط به حمله به کاروان های حامل سلاح به حزب الله و هواپیماهای بدون سرنشین آن مطرح می شود.

پس از کمتر از یک ماه، صبح روز جمعه گزارش های خبری حاکی از حمله موشکی اسرائیل به یک انبار سلاح در نزدیکی فرودگاه بین المللی دمشق بود که گفته می شد محموله جدیدی از موشک های پیشرفته که قرار بود به دست حزب الله در جنوب لبنان برسد، در خود جا داده بود.

پنهان کاری اسرائیل در حمله به سوریه

اسرائیل طبق معمول در مورد این خبرها سکوت کرده و اجازه نداد روزنامه های اسرائیلی هیچ خبری در این خصوص منتشر کنند، اما شبکه اطلاع رسانی جنگی سوریه تاکید کرد نیروی هوایی اسرائیل توانستند یکی از سه موشک را که عازم منطقه فرودگاه دمشق بود، سرنگون کند و لاشه این هواپیما در ناحیه الکسوه در جنوب دمشق سقوط کرد.

سوریه در برابر تجاوز اسرائیل سکوت نخواهد کرد

در این میان باید یادآور شد که حملات هوایی و موشکی اسرائیل به سوریه موضوع جدیدی نیست و در همین ارتباط فرمانده سابق نیروی هوایی اسرائیل چند روز پیش اعتراف کرد که هواپیماهای اسرائیلی در طول هفت سال اخیر بیش از یکصد بار اهدافی را در عمق خاک سوریه هدف قرار دادند اما موضوع جدید این است که حمله صبح جمعه بدون پاسخ نخواهد ماند و این چیزی است که در بیانیه رسانه های جنگی سوریه اعلام شده است.

نکته قابل توجه اینکه کارشناسان نظامی اسرائیل و بیشتر ژنرال های بازنشسته این رژیم در طول چند سال گذشته به هیچ وجه نگرانی خود را از افزایش قدرت حزب الله و در اختیار داشتن بیش از یکصد هزار موشک از جمله موشک های بسیار پیشرفته پنهان نکردند.

علاوه بر این به عقیده این کارشناسان مهارت های رزمی پیشرفته حزب الله و در اختیار داشتن هواپیماهای بدون سرنشین جای نگرانی و وحشت دارد و جالب اینکه یکی از این هواپیماها بر فراز بلندی های اشغالی جولان به پرواز در آمد و توسط موشک پاتریوت به ارزش دو و یا سه میلیون دلار سرنگون شد حال آنکه ارزش این هواپیما فقط چند صد دلار بود.

همچنین موشه ایرنز، وزیر جنگ پیشین اسرائیل در مقاله ای که در روزنامه هاآرتص منتشر شد، فاش کرد که کابینه اسرائیل به ریاست ایهود باراک در سال 1999 در صدد عقب نشینی از جنوب لبنان برآمد تا اولا خسارت های جانی را کاهش دهد و دوما عملیات نظامی حزب را متوقف کند اما هیچ یک از این دو هدف تحقق نیافت زیرا حملات از جنوب لبنان ادامه یافت و اسرائیل 120 سرباز خود را از دست داد.

نابودی اسرائیل، ایدئولوژی حزب الله

در جنگ تابستان 2006 معروف به جنگ 33 روزه نیز 44 اسرائیلی کشته شدند و چند دستگاه تانک و زره پوش نیز منهدم شد و به این ترتیب حزب الله به قدرت بزرگی تبدیل شد که اعتقاد رزمی و مذهبی آن نابودی اسرائیل است.

ما و بسیاری دیگر از ارتش سوریه و متحدان روس آن می خواهیم به حمله هوایی اسرائیل پاسخ داده و آن را متوقف کنند و بعید نیست حمله جمعه تازه اول حملات این چنینی باشد زیرا جنگنده های اسرائیل نه تنها به حریم هوایی سوریه تجاوز می کنند بلکه اخیرا به یک موضع در نزدیکی حریم هوایی لبنان نیز تجاوز کردند.

نگرانی اسرائیل از دستاوردهای ارتش سوریه

با این حال به خوبی می دانیم رهبری نظامی و سیاسی اسرائیل از دستاوردهای ارتش سوریه در ترس و وحشت به سر می برند همانطور که باخبریم جنگ سوریه به پایان خود نزدیک شده است و دولت سوریه نیز انسجام خود را به اثبات رسانده است.

هدف اسرائیل از حملات بی حاصل به سوریه چیست؟

در این شرایط اسرائیل با چنین حملاتی که نتایج محدودی دارد به دنبال تحریک و سوق دادن مسئولان سوری و حامیان روس آنان به جنگی است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نسبت به آن هشدار داد زیرا از این نقشه اسرائیل با خبر بوده و از گرفتار شدن در دام تحریکات اسرائیل اجتناب دارد.

به هر حال خوب است که هنوز دولت ها و جنبش های عربی و اسلامی هستند که تسلیم رژیم اشغالگر نشده و پرچم مقاومت را بالا نگاه داشته اند و همچنان در تکاپوی تقویت نظامی خود برای رویارویی با این رژیم هستند، آن هم در شرایطی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و همچنین وزیر جنگ او به عادی سازی روابط آشکار و پنهان با بسیاری از کشورهای عربی تحت عنوان مقابله با خطر ایران مباهات دارند.

اکنون سال های تحقیر و شکست اگر به پایان نرسیده، چیزی به پایان آن نمانده است و سال های به پا خاستن و شرافت با سرعت در حال رسیدن است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید