باید و نبایدهای برنامه‌های آموزشی صداوسیما همزمان با آغاز مدارس

یادمان نرود اتفاقاتی مانند آتنا، ستایش و بنیتا را داشتیم

    کد خبر :109529

افزایش برنامه‌های همخوان با بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی همزمان با نزدیک شدن به ماه مهر، رویکرد چندان غریبی در رسانه ملی به نظر نمی‌رسد.

سالهاست که به رسم معمول، همزمان با شروع پاییز، صداوسیما حجم بالایی از برنامه‌ها، گزارش‌ها و کلیپ‌هایی مرتبط با این ایام را روی آنتن می‌فرستد تا به خانواده‌ها بباوراند که با او همراه است. اما اینکه این برنامه‌ها در تمام این سال‌ها تا چه اندازه در جذب بیننده و تاثیرگذاری بر مخاطب هدف، مثمر ثمر بوده‌اند و اصولا باید چگونه برنامه‌سازی کرد که در عین تاکید بر وجه آموزش از جذابیت هم برخوردار باشد، موضوعی است که در گفت‌وگوی ایسنا با چند برنامه‌ساز به بحث گذاشته شده است.

********

برنامه‌های آموزشی صداوسیما مستمر باشند

آرمان ستوده، از سردبیران رادیو ا یران با اشاره به اینکه باید در برنامه‌ها بحث سرگرمی را کنار آموزش در نظر بگیریم، بیان کرد: در برنامه‌ها باید سرگرمی را درنظر گرفت. همچنین با توجه به پیشرفت تکنولوژی، دسترسی همه به فضای مجازی و صرف وقت در این فضا باید در ساختار برنامه‌های رادیو و تلویزیون به لحاظ آموزشی و سرگرمی جذابتی وجود داشته باشد تا مخاطبان به خصوص رده سنی کودک را جذب کند. مخاطب باید از برنامه اقناع شود و اگر اقناع در ساختار برنامه صورت نگیرد، مخاطبی هم نخواهند داشت.

سردبیر سلام ایران با اشاره به نقش خانواده‌ها ، گفت: خانواده‌ها در تربیت و شکل‌گیری شخصیت فرزندان نقش بی بدیلی دارند. شاید رده سنی کودک در تعامل با جامعه آسیب پذیر تر باشد که این امر نقش خانواده را پررنگ تر می‌کند. ما از طریق برنامه‌ها باید پدر ومادر را از خطراتی که گروه سنی کودک را تهدید می‌کند، روش های آموزشی جدید و شیوه تربیت درست آگاه کنیم. برنامه‌ساز و رسانه ، خانواده و فرزند نقش محوری در آموزش دارند و مکمل هم هستند، اگر میان این موارد تعامل درست به وجود بیاید و برنامه‌ها با خانواده تعامل داشته باشد، پاسخگویی وبازخورد بهتری شکل خواهد گرفت.

آرمان ستوده در پایان افزود: یکی از پایه‌های آموزش وتبلیغ استمرار است. اگر برنامه‌های آموزشی تولید شده استمرار نداشته باشند، پاسخگو نخواهند بود. من فکر می‌کنم در حال حاضر صدا وسیما در بحث کودک ونوجوان برنامه‌های بلند مدتی را پیش بینی می‌کند و بحث استمرار وجود دارد. همچنین برنامه‌های این رده سنی در کنداکتور شبکه ها دیده می‌شود.

برنامه آموزشی باید جذاب باشد

علیرضا سپهرین، تهیه‌کننده برنامه «فرصت برابر» شبکه آموزش با اشاره به نقش رسانه‌ها در آگاهی‌رسانی به خانواده‌ها گفت: مسائل آموزشی باید کنار تفریح باشد؛ بنابراین خانواده‌ها را باید از طریق برنامه‌های رده سنی کودک و نوجوان نسبت به این مسئله آگاه کنیم.

سپهرین افزود: برنامه «فرصت برابر» از آذر 95 روی آنتن شبکه آموزش رفته است و با همکاری مسؤولان، مؤلفان کتاب، مشاوران و برنامه ریزان آموزشی این موضوع را به بحث گذاشتیم که دانش آموز در مدرسه تکلیف خود را انجام دهد و در منزل تفریح کند.

او درباره نقش برنامه‌های رادیو و تلویزیونی در برنامه ریزی صحیح برای آموزش و همچنین تفریح کودکان گفت: باید از طریق برنامه‌های این رده سنی به کودکان مهارت‌هایی را آموزش دهیم که در کنار آن تفریح هم وجود داشته باشد. البته مدارس باید مهارت‌هایی به کودکان آموزش دهند و ما در برنامه‌های این رده سنی می‌توانیم مسائل خلاقانه‌ای که در مدرسه آموزش می‌دهند را انعکاس دهیم.

سپهرین ادامه داد: از طریق برنامه‌ها باید به خانواده‌ها درباره تغذیه، ساعت خواب کودک و وضعیت روحی وروانی کودکان آگاهی داد و ما در ویژه برنامه «فرصت برابر» این کار را می‌کنیم.
تهیه کننده برنامه «فرصت برابر» با بیان اینکه برنامه سازان باید در ساخت برنامه پرمخاطب مهارت داشته باشند، اظهار کرد: برنامه سازان باید با مهارت خود برنامه‌ای بسازند که مخاطب را جذب کند . اگر استقبال مخاطبان از برنامه‌ای کم است به دلیل نقص کار من و همکارانم است به دلیل اینکه من باید برنامه آموزشی را به شکلی جذاب تولید کنم تا دانش آموز و خانواده او پای تلویزیون بنشینند.

او در پایان یادآور شد: یک ویژه برنامه به مناسبت بازگشایی مدارس در برنامه «فرصت برابر» خواهیم داشت که از مسؤولان محیط زیست، وزارت بهداشت و راهنمایی رانندگی دعوت می‌کنیم تا در برنامه حضور داشته باشند. ما در طول سال هم در برنامه خود این مسائل آموزشی را برای خانواده‌ها وکسانی که فعالیت آموزشی دارند، پوشش می‌دهیم و مخاطب اصلی ما رده سنی کودک تا بزرگسالان هستند.

پایه برنامه‌های کودک و نوجوان در خانواده شکل می‌گیرد

ناهید یزدی، تهیه کننده برنامه «مشاور» نیز با بیان اینکه پایه برنامه‌های سازمان صدا وسیما و کودک و نوجوان در خانواده شکل می‌گیرد، اظهار کرد: ما زمانی که درباره خانواده در برنامه‌ها حرف می‌زنیم و نماد خانواده را استفاده می‌کنیم ، مسیری برای ترغیب ارزش و جایگاه خانواده در فرهنگ ایران و اسلام است. برای مثال سریال‌های ژاپنی در بستر خانواده شکل می‌گیرد، شاید یک سری از سریال‌ها وبرنامه‌های ما در نمایش خانواده ضعف داشته باشند و کم رنگ عمل کنند اما اغلب سریال‌ها و برنامه‌ها در بستر خانواده شکل می‌گیرند و هدف برنامه‌ها ارزش گذاری به جایگاه خانواده است. اگربخواهیم زندگی موفق، سالم وآرامی داشته باشم باید در بستر خانواده باشد.

او با تاکید بر توجه به دغدغه خانواده‌ها در برنامه سازی افزود: مادر وپدرهای امروز نسبت به بچه‌های خود دغدغه پررنگتری دارند بنابراین خانواده‌ها برای فرزندان خود برنامه ریزی خواهند داشت. من هم به عنوان برنامه ساز از چشم همه مادران نگاه می‌کنم و دغدغه خانواده، مربیان و کودکان را در نظر می گیرم . در واقع از این مسائل در تولید برنامه بهره خواهم گرفت.
او ادامه داد: ما در برنامه «مشاور» درباره ورزش کودکان، بازی کامپیوتری و استفاده از موبایل تحقیقاتی انجام دادیم و به این مسائل پرداختیم. ما معتقدیم کودکان باید در فضای مجازی حضور داشته باشند و بازی کنند اما بحث امنیتی و حفاظتی بازی هم مهم است و پدر ومادرها باید فضای مجازی را یاد بگیرند.

یزدی با اشاره به اینکه کودکان امروز تفکرات متفاوتی دارند، بیان کرد: یکی از کارشناسان در برنامه گفت «کودکان نباید فقط زمان خود را صرف درس خواندن کنند بلکه در کنار درس به فعالیت‌های ورزشی، هنری و تفریحی هم باید بپردازند.»

تهیه کننده برنامه «مشاور» با اشاره به موضوع این برنامه که با نزدیک شدن ماه مهر به موضوع بازگشایی مدارس می پردازد و در حال پخش از شبکه آموزش است ، گفت: خانواده‌ها زمان بازگشایی مدارس فصل دیگری از زندگی را شروع خواهند کرد. هفته گذشته در برنامه امیر مسعود مظاهری، عضو هییت علمی دانشگاه علوم قضایی را دعوت کردیم و او بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کودکان و نوجوانان را مطرح کرد. پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کودکان ونوجوانان در مدارس، مهدکودک وپیش دبستانی‌ها با توجه به بازگشایی مدارس ضروری است به دلیل اینکه ما اخیرا در جامعه اتفاقاتی مانند بنیتا، ستایش و آتنا اصلانی را داشتیم. همچنین پرونده‌های دیگری وجود دارد که نشانگر اتفاقاتی در مدارس است. بنابراین در این برنامه این موضوع را مطرح کردیم که به عنوان پدر ومادر چه کارهایی باید انجام دهیم و چه شرایط امنیتی را درنظر بگیریم تا از فرزندان خود محافظت کنیم.

او افزود: همچنین با یک روانشناس درباره علل ترس کودکان از مدرسه و را ه حل‌های برطرف کردن ترس از طریق خانواده، حرف زدیم و در این روزها به فرهنگ ترافیک هم خواهیم پرداخت.
ناهید یزدی با اشاره به برنامه دیگری که در راستای بازگشایی مدارس در نظر دارند، بیان کرد: با یکی از مدیران شبکه حرف زدیم که یک مسابقه جشنواره دانش آموزی و والدین در مهر ماه ایجاد شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید