فعلا نگران تشعشعات موبایلی نباشید

    کد خبر :109296

اگر چه ضرر تشعشعات رادیویی هنوز به اثبات نرسیده‌ اما برخی همچنان نگران تاثیرات آن بر بیماری‌ها و خصوصا سرطان‌های مختلف هستند. با وجود این، با اعلام رگولاتوری، نتایج اندازه‌گیری دوره‌ای تشعشعات پرتوهای رادیویی در کشور کمتر از حد استاندارد ملی است که می‌تواند نگرانی‌ها را در این باره کاهش دهد.

یکی از نگرانی‌هایی که با ورود ابزار دیجیتالی به زندگی افراد افزایش یافت، بیماری‌های ناشی از تشعشعات رادیویی است. با افزایش بیماری‌های جوامع امروزی از جمله سرطان‌های شناخته‌شده و ناشناخته، این گمان میان عامه مردم تقویت شده و بسیاری تصور می‌کنند تشعشعات حاصل از دکل‌های موبایل یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به انواع سرطان است، هرچند این موضوع تاکنون به صورت علمی ثابت نشده است.

این نگرانی‌ها مردم را بر آن داشت با نصب ‌BTS های موبایل مخالفت کنند. به همین دلیل این موضوع در دستور کار دولت قرار گرفته و اهتمام ویژه‌ای برای کاهش خطرات امواج الکترومغناطیس از جمله امواج پارازیت‌ها انجام شد. در این راستا، ایستگاه‌های ثابت اندازه‌گیری تشعشعات غیریون‌ساز تا ۱۸ گیگاهرتز در نقاطی از مناطق حساس تهران شامل بیمارستان‌ها، مدارس و آسایشگاه‌های سالمندان نصب و راه‌اندازی شد تا تشعشعات پرتوهای رادیوئی و مایکروویو به صورت ۲۴ساعته و در تمامی روزهای هفته از سوی رگولاتوری پایش ‌شود.

پس از آن، شکایات مردمی نسبت به تشعشعات مخابراتی کاهش یافت و از طرف رگولاتوری نیز اعلام شد که تشعشعات آنتن‌های BTS در کشور، پایین‌تر از حد استاندارد است و موردی مبنی بر غیراستاندارد بودن حدود پرتوگیری آنتن‌های فعال مخابراتی در سطح کشور گزارش نشده و نتایج تمامی اندازه‌گیری‌ها پایین‌تر از حد مجاز بوده است.

با وجود این، باید توجه داشت امواج و اشعه‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند، دسته اول قابلیت یونیزه کردن دارند و دسته دوم فاقد این قابلیت محسوب می‌شوند. دسته‌ای که یونیزه‌کننده نام گرفته، دارای فوتون‌های بسیار قوی است که از مواد رادیواکتیو تشکیل شده و دارای خاصیت تخریب ژنتیک در بدن خواهد بود. اما تشعشعات موبایلی جزو امواج رادیویی محسوب می‌شوند که امواج رادیویی نیز از امواج غیریونیزه به شمار می‌روند، بر همین اساس تاکنون هیچ گزارش بین‌المللی مبنی بر مضرات تشعشعات غیریونیزه رادیویی وجود نداشته و مشاهده نشده است.

در زمینه تاثیر مثبت یا منفی تشعشعات موبایلی، پیش از این نیز اظهار نظر محتلفی از سوی کارشناسان و متخصصان مطرح شده و گفته شده بود تا کنون هیچ تحقیقی مثبت یا منفی بودن تاثیر این تشعشعات بر سلامت انسان را تائید نکرده است.

همچنین در آخرین اظهار نظرات درباره تشعشعات پرتوهای رادیوئی، حسین فلاح جوشقانی – سرپرست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی- باز هم اعلام کرد: با تائید سازمان انرژی اتمی نتایج اندازه‌گیری دوره‌ای تشعشعات پرتوهای رادیویی در کشور کمتر از حد پرتوگیری مطابق با استاندارد ملی است.

او درباره بررسی دوره‌ای میزان تشعشعات توضیح داد: علاوه بر مواردی که به درخواست یا شکایت کاربران اندازه‌گیری تشعشعی انجام می‌شود، رگولاتوری به صورت دوره‌ای در کلان‌شهرهای کشور میزان تشعشعات پرتوهای رادیویی را بررسی می‌کند. سازمان انرژی اتمی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی عضو کمیته حفاظت در برابر اشعه هستند. در این کمیته رگولاتوری وظیفه اندازه‌گیری میزان تشعشعات پرتوهای رادیویی را به عهده دارد و نتایج به‌دست‌آمده را برای سازمان انرژی اتمی ارسال می‌کند تا با استانداردهای ملی پرتوگیری تطبیق داده شود.

فلاح جوشقانی همچنین تصریح کرد: در تیرماه سال جاری نتایج اندازه‌گیری دوره‌ای رگولاتوری در ۱۰ نقطه از شهرهای اهواز، تهران، کرج، شیراز، اصفهان، قم، تبریز و مشهد برای بررسی به سازمان انرژی اتمی ایران ارسال شد. نتایج بررسی این سازمان نشان می‌دهد میزان تشعشعات پرتوهای رادیویی از حد پرتوگیری مطابق با استاندارد ملی کمتر است.

بررسی‌های متعددی در کشورهای مختلف درباره این موضوع، نشان می‌دهد عده‌ای از مخاطرات جدی امواج موبایلی خبر داده‌اند و از طرف دیگر گروهی معتقدند طبق تحقیقات صورت‌گرفته در سطح بین‌المللی، مضر بودن این تشعشعات اثبات نشده است. در نهایت علی‌رغم اثبات نشدن اینکه تشعشات رادیویی مضراتی برای سلامتی انسان دارد، اینکه طبق بررسی‌های سازمان انرژی اتمی ایران، میزان تشعشعات پرتوهای رادیوئی از حد پرتوگیری مطابق با استاندارد ملی کمتر است، فعلا می‌تواند نگرانی‌ها را درباره این موضع کاهش دهد؛ البته تا زمانی که این موضوع توسط تحقیقات بین‌المللی به اثبات نرسد.

منبع:ایسنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید