بدهی ناخواسته بازنشسته۷۰ ساله را روانه زندان کرد

    کد خبر :109126

آقا نادر پس از دوران بازنشستگی به فکر کسب و کار جدید برای تامین زندگی خود می افتد اما حالا به دلیل نوسانات بازار، روزهای ۷۰سالگی را پشت میله های زندان سپری می کند.

نادر پس از بازنشستگی از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با اخذ کارت بازرگانی در امر واردات و صادرات دستگاه‌ها و ماشین آلات تولید کاغذ و مقوا فعالیت خود را آغاز می کر،در یکی از معاملات ۲ نفر به صورت شراکت به او سفارش خرید خط بازیافت و تولید کاغذ را داده و خریداران همراه نادر به کشور گرجستان سفر می‌کنند تا نوع ماشین‌آلات را از نزدیک رویت و مبلغی را به عنوان پیش قسط به فروشنده گرجی پرداخت کنند اما قرارداد با طرف گرجی به نام مددجو تنظیم و امضا از او گرفته می‌شود.

در این قرارداد این بازنشسته تبریزی به عنوان طرف خریدار معرفی شده و خریداران ایرانی از تضمین معامله یک فقره چک به مبلغ ۳ میلیارد ریال از مددجو اخذ می‌کنند.

در ادامه پس از مدتی یکی از شرکا از ادامه شراکت انصراف داده و شریک دوم ضمن پذیرش تمامی تعهدات شراکت ضمن تغییر نوع دستگاه مورد خریداری نسبت به ادامه معامله اعلام آمادگی می کند اما با توجه به نواسان قیمت دلار و افزایش بی رویه نرخ آن نمی‌تواند مابقی وجه ماشین آلات را به صورت دلار در موعد مقرر به مددجو پرداخت نماید که در این راستا آقانادر با ارسال اظهارنامه از خریداران ایفاء تعهدات را خواستار می‌گردد.

این در حالی است که شرکت گرجی ضمن ارسال اخطارنامه اعلام می‌نماید با توجه به تاخیر طرف ایرانی در واریز وجه دستگاه‌ها از ارسال ماشین آلات امتناع نموده و مبلغ پیش قسط را از بابت خسارت تملیک نموده است.

در این میان آقا نادر بازنشسته که برای حل و فصل موضوع به گرجستان سفر کرده بود پس از بازگشت با اقامه دعوی خریدار مبنی بر وصول چک تودیعی مواجه می‌شود که به علت عدم استناد به ادله معتبر و سراسیمگی در نهایت به پرداخت وجه محکوم و محبوس می‌گردد.

در پی حبس وی و عدم اشتغال سایر قراردادها نیز منتج به مطلوب نگردیده و با اقامه دعوی آن‌ها تعداد محکومیت‌ها به ۴ مورد افزایش و میزان بدهی با احتساب تاخیر تادیه به سیزده میلیارد و ۱۴۰ میلیون ریال افزایش می‌یابد.

هرچند در فرآیند رسیدگی به این پرونده بعد از درخواست اعسار و تقسیط مبلغ ۱۱ میلیارد تومان از محکوم‌ٌبه با پیش قسط و اقساط سنگین و همچنین مساعدت ۳۰ میلیون تومانی ستاددیه مبلغ بدهی به ۱۳۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرده اما بابت ناتوانی در پرداخت همین مبلغ این زندانی ۷۰ ساله از تیر ماه سال ۹۴ تا کنون در یکی از زندان‌های کشور تحمل حبس می‌کند.

این مرد عائله‌مند طبق استعلام گروه تحقیق ستاد مردمی فاقد هرگونه اموال منقول و غیرمنقول دیگری جهت پایین آوردن مبلغ بدهی است و بعد از گذشت ۲ سال تلاش برای رهایی با وجود یک عمر زندگی شرافتمندانه این روزها در راستای استخلاص خودش حتی در پیدا کردن ضامن برای گرفتن وام‌هایی اندک از بانک‌ با مشکلات ریز و درشت فراوانی روبرو است.

نیکوکارانی که تمایل دارند یاری‌گر این مددجوی نیازمند باشند، می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب‌های ستاد دیه کشور به‌قرار ۷۴/۷۴ بانک ملت شعبه مستقل مرکزی، ۷۷۷۷ بانک تجارت شعبه مرکزی، ۸۸۸۸ بانک صادرات شعبه مرکزی یا ۵۵۵۵۵ بانک ملی واریز نموده و برای اختصاص مبلغ پرداختی جهت آزادی این فرد یادشده فیش‌ پرداختی را با تحریر موضوع کمک انجام‌شده به شماره ۸۸۹۱۶۰۱۱ دورنگار کنند. روابط عمومی ستاد دیه با تلفن تماس ۱۵ ــ ۸۸۹۱۶۰۱۲ پاسخگوی سؤالات شما در این زمینه خواهد بود.

منبع:مهر

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید