بررسی وضعیت ۳۰ روزه شاخص‌های مالی ایران و جهان

  • اقتصادی
  • یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۲:۰۶
    کد خبر :10891

وزارت اقتصاد وضعیت شاخص های مالی ایران و جهان در اسفندماه سال گذشته را تحلیل و ارائه کرد.

 دفتر تحقیقات و سیاست های پولی و بازرگانی وزارت اقتصاد با ارائه خلاصه گزارش نگاهی به روند گزیده شاخص‌های مالی جهان و ایران در اسفند ۱۳۹۵ اعلام کرد: در این ماه، میانگین قیمت‌ هر بشکه سبد نفتی اوپک در مقایسه با بهمن کاهش یافت. طی این دوره متوسط ارزش دلار آمریکا در برابر یورو و ین ژاپن تقویت و در برابر یوان چین تضعیف شد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبنا، همچنین میانگین قیمت جهانی هر اونس طلا نسبت به بهمن افزایش یافت. بورس های کشورهای اروپایی و آمریکا و بازارهای مالی آسیایی در انتهای اسفند ۱۳۹۵ نسبت به ابتدای آن، با افزایش شاخص مواجه شدند. بورس اوراق بهادار کشور با کاهش شاخص قیمت و افزایش ارزش و حجم معاملات مواجه بود.

نفت‌خام

در اسفند ۱۳۹۵، میانگین قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک به ۵۱,۹ دلار رسید که نسبت به بهمن حدود ۱.۹ درصد کاهش نشان می‌دهد. قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک در نیمه اول اسفند نوسانات محدودی را تجربه کرد و در نیمه دوم اسفند روندی نزولی به خود گرفت. در نیمه اول اسفند ماه کاهش عرضه نفت ناشی از برنامه کاهش تولید نفت اوپک و اظهارات دبیر کل اوپک مبنی بر تمایل کشورهای مشارکت کننده به کاهش تولید نفت حائز اثرات افزایشی بر قیمت نفت بود.

این در حالی است که افزایش تعداد سکوهای نفت آمریکا و افزایش موجودی انبار نفت این کشور همچنین اعلام خبر عدم پیروی روسیه از برنامه کاهش تولید نفت اوپک در ماه فوریه اثرکاهشی بر قیمت نفت داشت. در نیمه دوم اسفند افزایش ذخایر نفت آمریکا و افزایش تعداد سکوهای تولید نفت، نگرانی هایی را در خصوص افزایش عرضه نفت و بی تاثیر شدن برنامه کاهش تولید نفت اوپک ایجاد نمود و موجب افت قیمت نفت طی این دوره شد.

طلا

میانگین قیمت فروش هر اونس طلا در بازار لندن در اسفند ۱۳۹۵ به ۱۲۲۸,۱ دلار رسید که نسبت به بهمن ۰.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. قیمت فروش هر اونس طلا در اسفند روندی نوسانی را طی کرد. قیمت هر اونس طلا طی روزهای ۲ تا ۹ اسفند ماه تحت تاثیر اظهارات وزیر خزانه داری آمریکا در خصوص احتمال به تعویق افتادن معرفی و تصویب سیاست های مالی جدید دولت تا ماه اوت، افزایش احتمال پیروزی خانم لوپن در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و تقویت روحیه ریسک‌گریزی، روندی صعودی را طی کرد.

طی روزهای ۱۰ تا ۲۵ اسفند قیمت طلا روندی نزولی داشت. بهبود شاخص اقتصادی امریکا و تقویت احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، تقویت ارزش دلار و افزایش بازده اوراق قرضه امریکا از مهمترین دلایل تضعیف قیمت طلا طی این روزها می باشد. طی روزهای ۲۶ تا ۳۰ اسفند قیمت طلا تحت تاثیر تضعیف ارزش دلار، افزایش ذخایر طلای موسسه اس پی دی آر و افزایش تقاضای طلا توسط هند با افزایش مواجه شد و از ۱۲۲۹,۳ دلار در روز ۲۶ اسفند به ۱۲۳۲.۴ دلار در روز ۳۰ اسفند رسید.

ارز

در اسفند ۱۳۹۵، میانگین نرخ برابری دلار آمریکا در برابر یورو و ین ژاپن تقویت و در برابر یوان چین تضعیف شد. میانگین نرخ برابری دلار آمریکا در برابر یورو در اسفند ۱۳۹۵ به ۰,۹۴۲۱ رسید که نسبت به بهمن ۰.۷ درصد افزایش نشان می دهد. ارزش برابری دلار آمریکا در برابر یورو طی اسفند روندی نوسانی و نزولی را طی کرد.

خبر عملیاتی نشدن برنامه اصلاح مالیاتی دولت آمریکا در سال جاری میلادی توسط وزیر خزانه داری این کشور و کاهش احتمال پیروزی لوپن در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، اظهارات رییس بانک مرکزی اروپا مبنی بر عدم ضرورت تداوم استفاده از سیاست های انبساطی به منظور تحریک رشد اقتصادی و نرخ تورم در این منطقه از یکسو و انتشار بیانیه فدرال رزرو مبنی بر تدریجی بودن افزایش نرخ بهره کلیدی در ایالات متحده از سوی دیگر موجب تضعیف ارزش دلار در برابر یورو در برخی روزهای این دوره شد.

این در حالی است که بهبود شاخص های اقتصادی آمریکا نظیر رشد بیش از انتظار اشتغال بخش خصوصی و رشد قیمت تولید کننده در ماه فوریه و ریسک سیاسی ناشی از انتخابات در هلند و فرانسه تقویت ارزش دلار در برابر یورو در برخی روزهای این دوره را به همراه داشت.

بازار داخلی ارز و طلا

در اسفند ۱۳۹۵، میانگین قیمت فروش دلار آمریکا و یورو در بازار ارز تهران به ترتیب به ۳۷۶۳۵ و ۴۰۸۴۸ ریال رسید که نسبت به بهمن به ترتیب کاهشی ۱,۷ و ۲.۶ درصدی را نشان می‌دهد؛ همچنین میانگین قیمت فروش سکه بهار آزادی طرح جدید به ۱۱.۹ میلیون ریال رسید که نسبت به بهمن حدود ۰.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بورس‌های بین‌المللی

تمام بازارهای بورس اروپایی، آسیایی و آمریکایی در انتهای اسفند ۱۳۹۵ نسبت به ابتدای آن، با افزایش شاخص مواجه شدند. در این دوره، گزارش مثبت از وضعیت مسکن در چین مبنی بر کُند شدن روند افزایش حباب گونه قیمت مسکن در این کشور، گزارش های مثبت از اقتصاد منطقه یورو، عوامل مثبت اثرگذار بر بازارهای بورس جهان بودند.

تنش در روابط آمریکا و چین، اعلام نرخ هدف رشد اقتصادی توسط دولت چین در سال جاری میلادی پایین تر از رقم مربوط به سال قبل، ابهام در خصوص سرنوشت انتخابات آتی در اروپا، گزارش منفی از عملکرد سه ماهه شرکت های بورسی، افزایش ۰,۲۵ درصدی نرخ های بهره آمریکا در نشست کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکا، عدم تحقق وعده رییس جمهور آمریکا مبنی بر افزایش نرخ رشد اقتصادی و اعلام به تعویق افتادن زمان اجرای طرح توسعه زیرساخت ها در آمریکا، اثر منفی بر بازارهای بورس داشتند.

بورس اوراق بهادار ایران

شاخص کل بورس در هفته ابتدایی اسفند افزایش داشت سپس تا ابتدای دهه سوم این ماه، روند نزولی به خود گرفت و در هفته پایانی اسفند ماه دوباره با افزایش مواجه شد، به طوری که شاخص کل بورس از ۷۷۶۵۸,۶ واحد در اول اسفند به ۷۷۲۳۰ واحد (۰.۶ درصد افت) در پایان اسفند کاهش یافت. در ۱۳۹۵ معادل ۳۲۸۰۷.۷ میلیون سهم به ارزش ۷۵۷۱۸.۸ میلیارد ریال در بورس کشور معامله شد. مجموع حجم و ارزش معاملات بورس در اسفند به ترتیب افزایشی معادل ۶۳.۴ و ۱۰۶.۸ درصد نسبت به ماه قبل نشان داد.

بورس کالا و فرابورس

طی اسفند سال ۱۳۹۵، در مجموع معادل ۳۵۵۳۷ میلیارد ریال در بورس کالا معامله انجام شد که در مقایسه با بهمن ۸,۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. در بازار فرابورس کشور طی اسفند ۱۳۹۵، معادل ۷.۲ میلیارد ورقه به ارزش ۵۲۰۲۸.۹ میلیارد ریال معامله شد. ارزش و حجم معاملات در بازار فرابورس کشور طی این ماه نسبت به ماه قبل به ترتیب تغییراتی معادل ۲۱.۵- و ۶۲ درصد را تجربه کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید