عصائب اهل الحق: لحظه‌ای در مقابله با توطئه تقسیم عراق تردید نخواهیم کرد‎

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ ۱۸:۰۸
    کد خبر :108909

جنبش عصائب اهل الحق عراق امروز پنجشنبه هشدار داد که لحظه ای در مقابله با توطئه تقسیم این کشور تردید به خرج نخواهد داد.

به گزارش بازتاب به نقل از شبکه تلویزیونی السومریه نیوز، جنبش عصائب اهل الحق امروز پنجشنبه در بیانیه ای تاکید کرد: ما یک لحظه در مقابله با طرح های تقسیم عراق و تضعیف کردن آن درنگ نخواهیم کرد.

عصائب اهل الحق افزود: این جنبش طرح فواد معصوم رئیس جمهور عراق درخصوص همه پرسی کردستان را رد می کند زیرا مغایر با قانون اساسی این کشور است.

این جنبش تاکید کرد: طرح فواد معصوم حاوی به رسمیت شناختن واضح خواسته های مسعود بارزانی (رئیس اقلیم کردستان عراق) برای فشار بر دولت مرکزی عراق است.

در این بیانیه آمده است: در زمانی که کشور عزیز ما در جنگ شدیدی به سرمی برد که با پیروزی بر هسته های تکفیر و جنایتکار داعشی به پایان راه خود رسیده است، امیدوار بودیم که همه فرزندان این کشور زخم خورده با یکدیگر متحد شده و در کنار یکدیگر برای آغاز مرحله جدیدی جهت ساختن عراقی واحد، امن، قوی و شکوفا قرار بگیرند اما با کمال تاسف، تلاش ها برای تقسیم و تضعیف عراق از سمت توطئه گران برای ضربه زدن به وحدت کشور از طریق ارایه طرح همه پرسی جهت گسستن وحدت عراق و جدا کردن بخش های بزرگی از میهن عزیز ادامه دارد.

این بیانیه تصریح کرد: روز گذشته از طرحی آگاه شدیم که به نام یان کوبیش نماینده دبیرکل سازمان ملل ارایه شد و فواد معصوم رئیس جمهور عراق آن را در دستور کار قرار داد و ارایه کرد. انتظار می رفت که براساس قوانین و عرف معمول، این طرح حامی قانون اساسی و مدافع وحدت عراق و حاکمیت و استقلال عراق باشد اما معصوم آمد و طرحی (طرح کوبیش) را در دستور کار قرار داد که در مخالفت آشکار و واضح با قانون اساسی عراق است و در آن همه پرسی (اقلیم کردستان عراق) به رسمیت شناخته شد. این درحالی که ما قانون اساسی داریم که همه فرایند سیاسی در کشور برپایه آن استوار است. آیا وی (معصوم) معتقد است که ما نیاز به دخالت سازمان ملل برای حل مشکلات باقی مانده با مسعود بارزانی داریم؟

این بیانیه افزود: ما در جنبش عصائب اهل الحق، این طرح مغایر با قانون اساسی را رد و تاکید می کنیم که برخی موارد مطرح شده در این طرح، به رسمیت شناختن واضح خواسته های بارزانی برای بیشترین فشار ممکن بر دولت فدرال جهت تحمیل سلطه خود و باقی ماندن حضورش در مناطقی است که به ناحق بر آن سلطه یافته است. بارزانی این کار خود را (سلطه بر این مناطق) را در تلاش برای تحمیل امور بر مردم عراق و تحقق گفته گناهکارانه خود در ترسیم مرزها با خون انجام داده است.

این بیانیه تاکید کرد: جای تعجب دارد که چرا (معصوم) به نام سازمان ملل با قانون اساسی عراق مخالفت می کند؟ ما از یان کوبیش می خواهیم که طرح وی درباره عراق زیر سقف قانون اساسی باشد و همچنین از سیاستمداران عاقل و خرمندان کرد می خواهیم که زبان گفت وگو با بغداد و حل مشکلات باقی مانده زیر سقف قانون اساسی را در دستور کار قرار دهند. این سیاستمداران کسانی هستند که بیشترین تمایل را برای نوشتن قانون اساسی عراق و حمایت از آن و کشیده نشدن به مسیریهایی را داشتند که بارزانی در راستای آنها حرکت می کند. بارزانی با حرکت در این مسیرها در تلاش برای سرپوش گذاشتن بر تکروی خود و خانواده اش در قدرت و بی احترامی به مشروعیت و مشارکت در اداره اقلیم کردستان است و به نظر می رسد که اهمیتی به ریخته شدن بیشتر خونها نمی دهد.

این بیانیه افزود: ما بر حق همگان در زندگی با عزت و تضمین حقوق آنها و حفظ خون عراقی ها تاکید می کنیم اما لحظه ای در مقابله با طرح های تقسیم عراق و تضعیف آن تردید نخواهیم داشت.

در همین حال، عدنان فیحان رئیس دفتر سیاسی جنبش عصائب اهل الحق تاکید کرد: آمریکا در تلاش برای شعله ور کردن جنگ بین نیروهای الحشد الشعبی و نیروهای پیشمرگه است که هدف از این کار، تضعیف یا از فرسوده کردن هیئت الحشد الشعبی است.

پایگاه خبری بغداد الیوم به نقل از فیحان افزود: سران کرد خصوصا مسعود بارزانی در توهم حمایتی هستند که از طرف رژیم صهیونیستی (برای خودش) تصور می کنند و فکر می کنند که این رژیم صهیونیستی است که به آنها ضمانت های بین المللی برای برپایی کشوری را خواهد داد که رویای آن را در سر می پرورانند. بارزانی با این توهم منطقه را به سمت خطر برخورد سوق می دهد.

وی تصریح کرد: آمریکا وقتی وارد یک بحران می شود، برای کمک به حل و فصل آن نیست بلکه برای مدیریت بحران در راستای منافع خودش است. آمریکایی ها می خواهند نیروهای الحشد الشعبی را وارد نبردی با پیشمرگه کنند تا از این طریق الحشد الشعبی را ضعیف و فرسوده کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید