الحیات:

تصمیم ناگفته ترامپ با پاسخ قاطع روحانی مواجه شد/سازمان ملل روز ایران بود

    کد خبر :108868

نشست عمومی روز گذشته (چهارشنبه) سازمان ملل روز ایران بود. حسن روحانی رئیس جمهوری ایران سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در نشست سازمان مللل را جاهلانه، زشت و کینه توزانه خواند .
به گزارش بازتاب، روزنامه فرا منطقه ای الحیات چاپ لندن نوشت : ترامپ سه شنبه در سخنانش در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که در باره سرنوشت توافق هسته ای امضا شده بین تهران و 6 کشور تصمیم قاطعی اتخاذ می کند. وی از افشای تصمیم خود اجتناب کرد .
محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران نیز واشنگتن را به پاسخی دردناک تهدید کرد.
در همین حال امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز در تلاش برای حفظ توافق امضا شده خواستار افزودن دو یا سه بند به آن شد.
عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان نیز اعلام کرد که کشورش معتقد است ایران به توافق هسته ای پایبند نبوده است.
وی گفت که ریاض انتظار دارد جامعه جهانی تمامی تعهدات را برای تضمین این توافق به کار گیرد.
حسن روحانی رئیس جمهوری ایران توافق امضا شده را مربوط به همه جامعه جهانی و نه یک یا دو دولت دانست و گفت نقض توافقنامه از سوی دولت آمریکا موجب بی اعتباری واشنگتن و بی اعتمادی جامعه جهانی به وعده ها و مذاکرات با آنها می شود .
روحانی در پاسخ به مواضع ترامپ سخنان وی را پوچ ، کینه توزانه و کاملا جاهلانه توصیف کرد و گفت که این سخنان به دور از شان مجمع عمومی سازمان ملل و مخالف با آرمان های ملت ما در جنگ و مبارزه با تروریسم است.
روحانی رئیس جمهوری آمریکا را ‘نا اهل تازه وارد به سیاست’ توصیف و تاکید کرد: ایران هرگز کسی را در توافق هسته ای فریب نداده و هرگز به دنبال بازدارندگی از طریق توسعه سلاح های هسته ای نبوده است بلکه خود را با قدرت مردمش تقویت می کند.
روحانی گفت که تهران به هر گونه نقض برجام پاسخ قاطع می دهد .
رئیس جمهوری ایران گفت که مداخله خارجی و تحمیل آرمان های خارجی بر مردم منطقه بحران ها را تشدید می کند.
وی تاکید کرد که هیچ راه حلی در یمن و سوریه جز با قبول خواست مردم این کشور ها متصور نیست .
سخنان روحانی در نشست عمومی سازمان ملل اندکی قبل از برگزاری نشست وزیران خارجه ایران و5 کشور عضو دائم شورای امنیت بعلاوه آلمان ایراد شد.
در نشست یاد شده فدریکا موگرینی وزیر خارجه اتحادیه اروپا نیز حضور داشت و اولین ارتباط دیپلماتیک بین وزیران خارجه آمریکا و ایران در این نشست صورت گرفت.
رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا گفته بود که واشنگتن خواستار تجدید نظر در توافق هسته ای است و نمی خواهد از آن کنار برود. وی پایان اجرای توافقنامه را در سال 2025 راه مناسبی برای آینده ندانست.
در پی سخنان دونالد ترامپ نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت که سخنان ترامپ نشان می دهد وی از توافق راضی نیست ولی نشان دهنده این که وی قصد خروج از توافق را داشته باشد، هم نیست.
رئیس جمهورری آمریکا بعد از این که در نشست سازمان ملل به همه اعلام کرد تصمیمش را در باره سرنوشت توافق هسته ای گرفته سه بار هم در جریان دیدارش با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت که ‘من تصمیم خود را گرفته ام’ با این حال ترامپ از محتوای تصمیمش حرفی نزد.
در همین حال یک مقام ارشد ایرانی اظهار داشت اگر ترامپ از تواقنامه هسته ای خارج شود کشورش آماده هر گونه سناریویی هست .
وی گفت که این آمادگی شامل از سرگیری فوری فعالیت های هسته ای است.
محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران ایران نیز سخنان ترامپ را تمسخر آمیز خواند و وی را متهم به اتهامات دروغین کرد و گفت که این سخنان بدون پاسخ نخواهد بود.
وی افزود آمریکا با پاسخ های دردناک ایران در عمل ، رفتار و تصمیم هایی که در ماه های آینده می گیرد روبرو خواهد شد.
جاناتان شانزر کارشناس کانون موسسه دفاع از دموکراسی ها به روزنامه الحیات گفت که سه گزینه در مقابل دولت آمریکا وجود دارد یا این که از گزارش به کنگره در نیمه ماه آینده در باره این که ایران به توافق هسته ای پایبند بوده خودداری کند که در این صورت توپ را به زمین کنگره می اندازد و احتمالا ظرف مدت 60 روز تحریم های مربوط به پرونده هسته ای به اجرا در خواهد آمد و راه را برای خروج از توافق هسته ای هموار می کند.
یا ممکن است واشنگتن خواستار بازنگری در پرونده موشک های بالستیک و بندهایی که در توافقنامه نیامده باشد و یا متعهد به اجرای آن و مواجهه با انتقاد عمومی شود.
دولت آمریکا در پایان ماه جاری بررسی های خود را در باره ایران اعلام خواهد کرد
در همین حال خبرگزاری رویترز اعلام کرد دموکرات های مجلس سنای آمریکا معتقدند که دولت نتوانسته اطلاعاتی را ارائه دهد که ثابت کند تهران توافق هسته ای را نقض کرده و آنان خواستار گزارش های کتبی و شاهد های علنی برای این مساله درمجلس شده اند و این اقدام چه بسا مانعی بر سر راه تلاش های ترامپ باشد.
رئیس جمهوری فرانسه سعی کرد تنش ها را از بین ببرد به همین خاطر گفت که لغو توافق بدون جایگزین اشتباه است.
وی اظهارداشت ما باید از این توافق، با کنترل شدید و حفظ وضعیت فعلی، محافظت کنیم زیرا توافق خوبی بود.
مکرون گفت : ما باید دو یا سه محور را تقویت کنیم ، یکی اطمینان از کنترل بهتر موشک های بالستیک و فعالیت های موشکی که تحت پوشش این توافقنامه قرار نمی گیرند و دیگری هم بعد از سال 2025 است زیرا که این توافقنامه وضعیت بعد از این سال را مشخص نکرده است و موضوع سوم نیز انجام مذاکرات با ایران در باره وضعیت منطقه خاور میانه است.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم اعلام کرد که کشورش از توافق هسته ای دفاع خواهد کرد. وی گفت که توافق هسته ای موجب تقویت امنیت منطقه و جهان است .
بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس نیز خواستار خارج نشدن آمریکا از توافق هسته ای شد.

منبع: ایرنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید