ماکرون: می‌خواهیم رابط میان ایران و آمریکا باشیم/برجام برای مهار ایران کافی نیست

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ ۷:۳۳
    کد خبر :108380

رئیس‌جمهور فرانسه برجام را ناکافی دانست و در عین حال گفت پاریس می‌خواهد در موضوع سوریه رابط ایران و آمریکا باشد.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه چهارشنبه شب توافق هسته‌ای با ایران را ناکافی خواند و در عین حال گفت پاریس تلاش می‌کند تا دولت آمریکا را به ادامه حضور در برجام متقاعد کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی با وجود تأکید بر لزوم پایبندی به توافق هسته‌ای، گفت: «آیا این توافق کافی است؟ نه، نیست.»

ماکرون افزود: «با توجه به تحولات وضعیت منطقه و فشار فزاینده‌ای که ایران به منطقه وارد می‌کند و با توجه به… فعالیت رو به گسترش ایران در زمینه موشک‌های بالستیک.»

رئیس‌جمهور فرانسه هرچند بارها گفته است که جایگزینی برای توافق سال 2015 ایران و گروه 1+5 وجود ندارد، اما باید برای محدود کردن فعالیت موشکی ایران و تمدید محدودیت‌های برجام بر غنی‌سازی ایران برای دوران پس از سال 2025، با ایران گفت‌وگو کرد.

ماکرون در بخش دیگری از صحبت‌های روز چهارشنبه‌اش، به خبرنگاران گفت پاریس مایل به عنوان میانجی میان ایران و آمریکا برای حل بحران سوریه عمل کند.

به نوشته روزنامه «نیویورک تایمز»، وی گفت: «اگر مسئله سوریه را گرد میز با ایران حل نکنیم، آن وقت پاسخ موثری نخواهیم داشت، چراکه امروز ایران جزو قدرت‌هایی است که در میدان نفوذ دارد.»

او با بیان اینکه مواضع ضدایرانی آمریکا موجب شده تا روند مذاکرات صلح سوریه مختل شود، گفت پاریس می‌خواهد با ایجاد یک گروه تماس، بین ایران و آمریکا میانجیگری کند.

ماکرون گفت: «خواستار این گروه تماس هستیم تا سازمان ملل و فرانسه بتوانند به رابط با ایران، عمل کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید