مکرون، پیشتاز نظرسنجی‌های انتخابات فرانسه

  • سیاسی
  • یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۰:۴۹
    کد خبر :10826

به نوشته رویترز، بر مبنای نظرسنجی‌های منتشرشده، امانوئل مکرون کار چندان دشواری برای پیروزی بر مارین لو پن ندارد؛ اما این به معنای پایان کشمکش‌ها در فرانسه نیست.
خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: پس از یک کمپین انتخاباتی پرتنش و مالامال از رسوایی و شگفتی، رأی‌دهندگان فرانسوی امروز (یکشنبه) تصمیم می‌گیرند رهبرشان برای 5 سال آینده چه کسی باشد: یک میانه‌روی حامی اتحادیه اروپا، یا یک راست‌گرای افراطی مخالف اتحادیه اروپا و مهاجرت.
بنا بر نظرسنجی‌ها، آن‌ها امانوئل مکرون را انتخاب خواهند کرد؛ یک وزیر اقتصاد اسبق 39 ساله که می‌خواهد فاصله میان چپ و راست را کاهش دهد و با موجی حاکمیت‌ستیز مقابله کند که به رأی انگلیسی‌ها برای خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) و رأی آمریکایی‌ها به دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده منجر شد.
اما اگر اتفاقی شگفت‌آور رخ دهد و مارین لو پن – نامزد جبهه ملی – به پیروزی برسد، آینده اتحادیه اروپا در معرض آزمون سختی قرار خواهد گرفت.
مکرون که می‌خواهد مقررات‌زدایی را در اقتصاد به اجرا بگذارد و پیوندها را با اتحادیه اروپا عمیق‌تر کند، در نظرسنجی‌ها بر لو پن 23 تا 26 درصد برتری دارد.
پیش‌بینی‌ها و نظرسنجی‌ها در خصوص دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که ماه گذشته میلادی برگزار شد درست از آب درآمد، و بازارها پس از مناظره تند چهارشنبه هفته گذشته در واکنش به افزایش فاصله مکرون با رقیبش روندی رو به رشد را تجربه کرده اند.
با این وجود، در انتخاباتی که شاهد خروج افراد سرشناسی از صحنه رقابت بوده است، لو پن که می‌خواهد مرزها را ببندد، واحد پولی یورو را کنار بگذارد و با مهاجرت مقابله کند، از جنگ جهانی دوم و تلاش احزاب راست افراطی برای دستیابی به قدرت، از همیشه به کسب پیروزی انتخاباتی نزدیک‌تر است.
حتی اگر نظرسنجی‌ها درست باشد و فرانسه به جای انتخاب نخستین زن، جوان‌ترین رئیس‌جمهورش را انتخاب کند، خودِ مکرون نیز گفته است انتظار یک دوران شبیه به ماه‌عسل را ندارد.
ممکن است افراد زیادی در رأی‌گیری مشارکت نکنند و نزدیک به 60 درصد از کسانی که قصد دارند به مکرون رأی دهند می‌گویند این کار را با هدف جلوگیری از پیروزی لو پن و ممانعت از رهبری وی بر دومین اقتصاد بزرگ اروپا انجام می‌دهند؛ نه به دلیل موافقت کامل با مکرون — سیاستمداری که پیش‌تر بانکدار بوده است.
فرانسه همچنین ماه آینده انتخابات حیاتی پارلمانی را برگزار خواهد کرد؛ انتخاباتی که بار دیگر به صحنه رقابتِ سیاست‌های میانه‌روانه و رادیکال بدل خواهد شد.
به محض پایان انتخابات ریاست جمهوری امروز، توجه به این نکته معطوف خواهد شد که آیا فرد پیروز می‌تواند از اکثریتی پارلمانی برخوردار شود یا خیر. نخستین نظرسنجی درباره انتخابات پارلمانی که هفته گذشته انجام شد از امکان دستیابی مکرون به این هدف حکایت داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید