مشاهده گربه کمیاب کاراکال در پارک بموی شیراز

  • اجتماعی
  • چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ ۱۶:۱۵
    کد خبر :108114

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس با اشاره به ثبت تصاویر یک قلاده گربه وحشی موسوم به گربه ‘کاراکال’ در پارک ملی بموی شیراز گفت: این تصاویر با دوربین تله ای به ثبت رسیده و نویدبخش ازدیاد نسل این گربه کمیاب در این پارک است.

سیاووش محمدی، چهارشنبه اظهار داشت: کاراکال، گربه ایرانی و در حال انقراض است و مشاهده نمونه آن در پارک ملی بمو، برای نخستین بار نویدبخش تداوم نسل این گونه حیات وحش است.

به گفته وی، تمهیدات لازم برای حفظ نسل این گونه کمیاب از گربه سانان در این منطقه حفاظت شده اندیشیده شده است.

علی آرندی، رئیس پارک ملی بموی شیراز نیز در این زمینه گفت: تصویر گربه کاراکل به کمک دوربین های تله ای و در شهریورماه جاری گرفته شده است، این دوربین ها با مجوز حفاظت محیط زیست فارس در منطقه شکار ممنوع و پارک ملی بمو تعبیه شده است.

کاراکال به شکارچی مخفی معروف است، با وجود پراکندگی این جانور سیاه گوش در ایران، تاکنون این گربه ایرانی در حال انقراض در استان فارس مشاهده نشده بود.

کاراکال یکی از هشت گربه سان وحشی ایران شامل پلنگ، یوزپلنگ، کارکال، سیاه گوش، گربه شنی، گربه پالاس، گربه جنگلی و گربه وحشی است و از گونه های کمیاب و در معرض انقراض کشور به شمار می رود.

این گونه ارزشمند جانوری عمدتا در نواحی بیابانی و حاشیه بیابان های مرکزی ایران زندگی می کند اما در برخی مناطق کوهستانی نیز مشاهده می شود.

کاراکال به لحاظ جثه از گربه وحشی، گربه جنگلی و گربه شنی بزرگتر است و به دلیل مهارت بالا در شکار و جثه نسبتا بزرگ، علاوه بر طعمه های کوچک و پرندگان، پستانداران بزرگتری نظیر آهو، جبیر، بره ها، بزغاله های وحشی و گوسفندان اهلی را نیز شکار می کند.

زیستگاه گربه کاراکال بیشتر در قسمت های بیابانی و در مناطق جنوبی، مرکزی و شرقی فارس است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید