دفاع اعضای اتحادیه اروپا از برجام در کنفرانس اتمی وین

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ ۱۲:۴۶
    کد خبر :107917

همزمان با رایزنی های فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نیویورک در دفاع از توافق هسته ای ایران (برجام)، نمایندگان کشورهای عضو این اتحادیه در کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین نیز بر اهمیت برجام به عنوان یک دستاورد بین المللی تاکید کردند.

به گزارش بازتاب از وین، در جلسات صبح و بعدازظهر سه شنبه کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی نمایندگان شماری از کشورهای عضو به ایراد سخنرانی پرداختند که بسیاری از این کشورها بخصوص اعضای اتحادیه اروپا در سخنان خود بر اهمیت برجام تاکید کردند.

** فرانسه: برجام هیچ جایگزینی ندارد
‘دانیل وروارده’ (Verwaerde) رییس کمیسیون انرژی هسته ای فرانسه CEA و سرپرست هیات فرانسه در کنفرانس آژانس گفت: توافق وین درباره برنامه هسته ای ایران یکی از اجزای ضروری نظام منع اشاعه است که فرانسه مصمم به حفظ آن است . در حقیقت این توافق هیچ جایگزینی ندارد و این مساله باید روشن باشد.
وی افزود: تمام تعهدات هسته ای ایران باید به شیوه ای قوی و شفاف و بطور پایدار اجرا شوند و طرف های مذاکرات در این زمینه مسئولیتی خاص دارند. نقش آژانس نیز در این زمینه ضروری است و فرانسه از اقدامات آژانس برای نظارت بر تمام بخش های برجام تقدیر و بر حمایت خود تاکید می کند.

** آلمان: برجام اثبات توانایی دیپلماسی برای حل چالش های پیچیده است
‘تورتسن هردان’ مدیر کل وزارت فدرال امور اقتصادی و انرژی آلمان نیز در سخنرانی خود در این کنفرانس گفت: توافق ژوییه 2015 وین بین گروه 1+5 و ایران یک دستاورد بزرگ برای منع اشاعه بر مبنای معاهده منع اشاعه NPT است این توافق ثابت کرد که دیپلماسی می تواند چالش های سیاسی و امنیتی بسیار پیچیده را نیز حل کند.
وی افزود: ایران لازم است که به دقت به تمام تعهدات خود در این زمینه عمل کند و تمام طرف های دیگر نیز تعهدات خود را با حسن نیت اجرا کنند. آلمان متعهد به اجرای کامل و پایدار برجام است .

** تاکید ایتالیا بر اجرای کامل برجام و قطعنامه 2231 توسط تمام طرف ها
‘ماریا آسونتا آچیلی’ نماینده دائم ایتالیا در سازمان های بین المللی در وین نیز در نشست سه شنبه کنفرانس عمومی آژانس گفت: ما قویا از فعالیت های راستی آزمایی آژانس تحت برجام از برنامه هسته ای ایران حمایت می کنیم. اعتقاد داریم که جامعه بین المللی باید هر اقدامی برای تضمین موفقیت برجام در زمینه تلاش های جهانی علیه اشاعه هسته ای انجام دهد. ما همچنین از تداوم تایید اجرای تعهدات ایران توسط آژانس استقبال می کنیم. ما در عین حال اجرای کامل قطعنامه 2231 سازمان ملل را نیز حائز اهمیت می دانیم . اجرای با حسن نیت برجام و قطعنامه مزبور توسط تمام طرف ها موجب منفعت امنیت منطقه ای و ترغیب اعتماد متقابل خواهد شد.

**مجارستان: برجام نمونه مثبتی از حل و فصل مسائل مناقشه برانگیز است
‘آندراس آرادسکی’ وزیر مشاور دولت مجارستان در امور انرژی نیز یکی از سخنرانهای روز سه شنبه بود که در بخشی از سخنان خود گفت: اعتقاد داریم که برنامه جامع اقدام مشترک بین 1+5 (گروه E3/EU+3) و ایران یک نمونه مثبت برای حل و فصل مسائل مناقشه برانگیز بر اساس اصول NPT است.
وی افزود: مجارستان از اینکه تعهدات تا کنون اجرا شده اند استقبال می کند و فعالیت های راستی آزمایی آژانس را در طول دوره اجرای برجام بسیار مهم می داند. مجارستان با ارائه فرصت های آموزش میدانی برای بازرسان پادمانی ، به وظایف راستی آزمایی آژانس در ایران کمک می کند و ما به ارائه مهارتها و توانایی های خود در زمینه پادمانی به آژانس ادامه می دهیم.
نماینده مجارستان گفت: مجارستان بطور کامل از هدف جامعه بین المللی و آژانس برای تضمین تطابق برنامه هسته ای ایران با معیارهای بین المللی و همچنین سازگاری با استانداردهای ایمنی حمایت می کند. مجارستان آماده کمک برای تقویت توانایی های ایران در چارچوب آژانس و اتحادیه اروپا برای ارتقای ایمنی هسته ای است.

** لتونی: برجام یک دستاورد دیپلماتیک بزرگ است
‘رینالد موچینس’ وزیر مشاور حفاظت محیط زیست و توسعه منطقه ای کشور لتونی نیز یکی دیگر از سخنران های روز سه شنبه کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی بود که در بخشی از سخنرانی خود درباره توافق هسته ای گفت: لتونی از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک که یک دستاورد دیپلماتیک بزرگ است ، توسط تمام طرفها استقبال می کند . لتونی از نقش محوری آژانس در راستی آزمایی و نظارت بر اجرای برجام تقدیر و حمایت می کند.

** مالت: برجام اثبات توانایی چندجانبه گرایی است
‘کیت آزوپاردی’ سفیر و نماینده دائم مالت در وین نیز روز سه شنبه گفت که این کشور ‘ دیدگاه بسیار مساعدی به توافق تاریخی برنامه جامع اقدام مشترک دارد. ما از اجرای این توافق توسط تمام طرف ها استقبال می کنیم و تصویب زودهنگام و اجرای کامل پروتکل الحاقی توسط ایران را چنانکه در این توافقنامه آمده است، تشویق می کنیم. ما از پایبندی به برجام که اثبات توانایی چندجانبه گرایی موثر در زمینه منع اشاعه هسته ای است دلگرم می شویم.

**اتریش: برجام نشان داد با مذاکره می توانیم بر دشوارترین شرایط غلبه کنیم
‘میکاییل لینهارت’ معاون وزیر امور خارجه اتریش نیز در نشست بعدازظهر دوشنبه کنفرانس آژانس در وین پس از ایراد مطالبی درباره برنامه هسته ای کره شمالی گفت: اتریش اطمینان دارد که این مساله (کره شمالی) تنها از طریق یک توافق از راه مذاکره قابل حل است و ‘برنامه جامع اقدام مشترک’ (برجام) در ارتباط با برنامه هسته ای ایران می تواند در این زمینه به عنوان یک الگو عمل کند.
وی افزود: برجام نشان می دهد ما می توانیم با گفت وگو و مذاکره جدی بر دشوارترین شرایط نیز غلبه کنیم. اتریش اهمیت بسیاری برای اجرای برجام و بخصوص نقش مهم آژانس برای راستی آزمایی و نظارت بر این فرایند قائل است.

** اتحادیه اروپا به اجرای برجام توسط تمام طرفها متعهد است
یادآور می شود که در نشست روز اول کنفرانس آژانس در روز دوشنبه نیز ‘میلیس مونت’ معاون وزیر محیط زیست استونی به نمایندگی از اتحادیه اروپا در بخش مربوط به برجام در سخنرانی خود که تکرار بیانیه هفته گذشته این اتحادیه در نشست شورای حکام بود ، گفت: اتحادیه اروپا به اجرای کامل برجام توسط تمام طرف ها متعهد است.
نخستین روز از شصت و یکمین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین در روز دوشنبه نیز به صحنه حمایت قاطع سازمان ملل و جامعه جهانی از توافق هسته ای ایران و 1+5 (برجام) و بیشتر هویدا شدن سردرگمی و انزوای آمریکا در برابر آن تبدیل شد. نشست کمیسیون مشترک برجام به ریاست سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و هلگا اشمید دبیر کل بخش روابط خارجی اتحادیه اروپا (EEAS) سه شنبه شب در نیویورک برگزار شد و قرار است نشست وزیران نیز امروز چهارشنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید