سخنان ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شعار و تهدیدهای توخالی است

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ ۱۲:۳۸
    کد خبر :107910

دیپلمات پیشین ایران در انگلیس در واکنش به سخنان روز گذشته دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: این سخنان در حد شعار، لفاظی ها و تهدیدهای توخالی است که خیلی نمی تواند پشتوانه جدی داشته باشد.

جلال ساداتیان افزود: ترامپ از زمانی که به عنوان رییس جمهوری در آمریکا کار خود را آغاز کرد، همان شعارهای دوره تبلیغات انتخابات خودش را تکرار کرده است.
وی یادآور شد: از بدو ورود ترامپ به کاخ سفید تصور بر این بود که او به دنبال آن است که طرفداران خود را با حرف های تند و بی محتوا راضی نگه دارد تا همکارانش بتوانند یک استراتژی منظمی را تدوین کنند و پس از آن عاقلانه تر سخن خواهد گفت اما بعد شاهد بودیم در موارد مختلف ترامپ به سمت حرف های بی محتوا می رود و همان مسیر را ادامه می دهد.
این کارشناس و تحلیلگر مسایل بین الملل همچنین گفت: در حال حاضر یک تحلیل وجود دارد و تصور می شود ترامپ کینه ای نسبت به اوباما در دل دارد و به دنبال اوباما زدایی است ، همچنان که در بحث «اوباماکر»
(برنامه ملی خدمات درمانی اوباما) یا قوانین مربوط به حمایت از اقشار مختلف جامعه و ارایه خدمات بهداشتی که اوباما آن را تصویب رسانده بود، ترامپ به دنبال نقض آن است.
ساداتیان خاطرنشان کرد: همچنین ترامپ نسبت به روابطی که اوباما با برخی از کشورهای نزدیک خودشان مثل کوبا و بقیه کشورهای آمریکای لاتین برقرار کرده بود برخورد دیگری نشان می دهد و با تندی و درشتی با آنان سخن می گوید.
وی ادامه داد: در همین منطقه خاورمیانه که اوباما نیروهای خود را از عراق و افغانستان عقب کشید و بیشتر درصدد کمک های آموزشی و تبلیغاتی به کشورهای منطقه بود، در حال حاضر ترامپ می گوید من نیرو اعزام می کنم و به دنبال تنش آفرینی بیشتر در منطقه و اجرای سیاست های اسرائیلی است.
دیپلمات پیشین ایران در انگلیس گفت: اوباما نسبت به اسرائیل سیاست مستقل تری را در پیش گرفت و شاهد برخوردهایی با نتانیاهو و مجموعه مدافعان اسرائیل بودیم به گونه ای که حتی نتایاهو را در آمریکا نپذیرفت و او مجبور شد تنها در کنگره سخنرانی کند اما مشاهده می کنیم که ترامپ چشم در چشم نتانیاهو در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد تلاش می کند تا بگوید با سیاست های ضد اسرائیلی یا مغایر با اهداف اسرائیل در منطقه مقابله می کند.
ساداتیان افزود: این ها نشان می دهد که بی تجربگی سیاسی و یک مقدار از روی بی فکری و دم دمی مزاجی سخن گفتن ترامپ باعث شده حرف هایی بزند که حتی عقلای ایالات متحده آمریکا نیز با آن روی خوشی ندارند و مخالفت خود را نیز ابراز می کنند.
وی ادامه داد: موضوع برجام نیز که ترامپ به طور خاص وارد آن شده تنها موضوع ایالات متحده آمریکا نیست بلکه یک موضوع بین المللی است که هم از ناحیه اروپایی ها و خانم موگرینی بارها بر آن تاکید شده و هم مقامات ایالات متحده آمریکا بر آن اصرار می ورزند تا حیثیت بین المللی آنان زیرسوال نرود چرا که برجام یک تعهد بین المللی است.
این کارشناس و تحلیلگر مسایل بین المللی همچنین گفت: در حال حاضر تا حدودی مقامات فعلی آمریکا متوجه این امر شده اند اما در جهت تحریک ایران تلاش می کنند تا ایران را وادار به حرکتی کنند که بعد بهانه واقعی آن ها شود و بگویند ایران از برجام خارج شده یا نقض برجام کرده است و به بهانه آن بتوانند با هزینه ایران این کار را انجام دهند.
ساداتیان افزود: این امر مورد توجه مقامات در ایران واقع شده است، مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی تا کنون هفت بار تعهد و پایبندی ایران به برجام را تایید و بیان کردند ایران تخلفی انجام نداده و از این جهت می توانیم بگوییم آمریکای ترامپ از این بابت نیز دستش کاملا خالی است و نمی تواند با استناد به این موضوع حرکتی را انجام دهد مگر اینکه با بی عقلی کامل و بی تعهدی کامل بخواهد در مقابل دنیا بایستد.
وی یادآور شد: بجز آمریکا کشورهای مذاکره کننده با ایران در موضوع هسته ای بر وفاداری ایران به برجام و انجام تعهداتش اذعان دارند و در مقابل آمریکا ایستاده اند.
دیپلمات پیشین ایران در انگلیس یادآور شد: ترامپ می خواهند به رغم نظر اروپایی ها، چین و روسیه و کسانی که جریان مذاکرات مشارکت داشتند و همچنین بقیه دنیا که کاملا متوجه این امر هستند بایستد و در این منطقه دست به شرارت بزند و یک بحران و تنش جدیدی را ایجاد کند که لابی عربستان و لابی صهیونیست ها او را تشویق می کنند تا این حرف ها را بزند و در این مسیر حرکت کند.
ساداتیان افزود: بعید می دانم در هر صورت حتی دولتمردان خود آمریکا که این حرف های تند را جلوی ترامپ می زنند که بازگو کند خودشان اعتقاد داشته باشند می توانند در منطقه خاورمیانه دست به تنش آفرینی بزنند.
وی ادامه داد: این حرف ها را در حد شعار، لفاضی ها و تهدیدات توخالی می بینم که خیلی نمی تواند پشتوانه جدی داشته باشد.
به گزارش ایرنا، رییس جمهوری آمریکا روز گذشته در نخستین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل درمورد توافق هسته ای گفت: این بدترین و یکی از یک طرفه ترین توافقی بوده که آمریکا تاکنون در آن حضور داشته است. این توافق مایه دردسر و نگرانی برای آمریکا شده است.
ترامپ خاطرنشان کرد: ما اجازه نخواهیم داد ایران سلاح هسته ای بسازد. ما نمی توانیم اجازه دهیم که ایرانی ها از توافق هسته ای به عنوان پوششی برای جنگ افراز هسته ای خود استفاده کند.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به سخنان ترامپ در صفحه توییتر خود نوشت: سخنان وی بویژه آنجا که به ملت بزرگ ایران اشاره داشت چنان سخیف، شعاری و بی محتوا بود که ارزش پاسخ ندارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید