خرابکاری در انتخابات فرانسه

  • اقتصادی
  • یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۰:۱۶
    کد خبر :10781

درست 48 ساعت مانده به انتخابات نهایی ریاست جمهوری در فرانسه، از کمپین انتخاباتی ماکرون خبر رسید که ‌ایمیل‌های کارزارهای انتخاباتی وی هک شده است. روز جمعه کمپین ماکرون اعلام کرد که سایت‌ها و ‌ایمیل‌های کارزار آنها مورد حمله وسیع سایبری قرار گرفته است. در این گزارش تاکید شده حمله «وسیع و بسیار بزرگ» بوده است. حدود یک ماه پیش کارشناسان امنیتی از «حمله هکرهای روسیه به ستاد انتخاباتی ماکرون» خبر داده بودند. روز پنج‌شنبه نیز ماکرون درباره شایعات پخش‌شده در اینترنت مبنی بر اینکه او حساب بانکی محرمانه در کارائیب دارد، شکایتی تنظیم کرد.

 

 کابوس هک ایمیل‌های انتخاباتی این بار در فرانسه تعبیر شد. روز جمعه، درست 48ساعت مانده به انتخابات نهایی ریاست‌جمهوری در فرانسه، از کمپین انتخاباتی ماکرون، خبر رسید که ایمیل‌های کارزارهای انتخاباتی وی هک شده است. داستان هک ایمیل‌های نامزدهای مخالفان ملی‌گرایی در کشورهای غربی تبدیل به یک رویه شده است. در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم ایمیل اصلی حزب دموکرات‌ها هک شد و برخی پیروزی ترامپ را به هک اطلاعات محرمانه این حزب نسبت می‌دهند. به گزارش سی‌ان‌ان، روز جمعه کمپین ماکرون اعلام کرد که سایت‌ها و ایمیل‌های کارزار آنها مورد حمله وسیع سایبری قرار گرفته است. در این گزارش تاکید شده حمله «وسیع و بسیار بزرگ» بوده است. رویترز می‌گوید حدود 9 گیگابایت اطلاعات سرقت و به سایت EMleaks ارسال شده است.

حالا یک روز پیش از دور دوم انتخابات، ایمیل‌ها و اسناد هک‌شده این ستاد در اینترنت منتشر شده است. ستاد انتخاباتی امانوئل ماکرون، نامزد لیبرال انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرد: هزاران «سند واقعی» این ستاد به سرقت رفته و همراه با اطلاعات جعلی در اینترنت منتشر شده است. ستاد ماکرون گفت: با این اقدام اطلاعات نادرست در مورد این نامزد میانه‌روی انتخابات پخش شده است. ستاد می‌گوید: این موردی جدی و غیرقابل تحمل است، زیرا به دموکراسی آسیب می‌زند. جنبش «به پیش» به رهبری امانوئل ماکرون می‌گوید: این حمله چند هفته قبل اتفاق افتاده و اسناد روز جمعه در یک وب‌سایت «همرسانی فایل» منتشر شده است. دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه یکشنبه ۷ می‌انجام خواهد شد و در آن ماکرون با لوپن، نامزد ملی‌‌گراها رقابت خواهد کرد. هدف هکرهای این حمله که هویت آنها هنوز روشن نشده ایمیل‌ها، قراردادها و دیگر اسناد داخلی بوده است که اینک در اینترنت منتشر شده‌اند. نهاد دولتی نظارت بر مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه به رسانه‌ها در مورد انتشار محتوای اسناد هک‌شده این جنبش سیاسی هشدار داد.

کمیته ملی کنترل بر مبارزات انتخاباتی صبح شنبه در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد: چاپ اخبار نادرست می‌تواند مجازات به‌دنبال داشته باشد. این کمیته می‌گوید: روز جمعه از طریق جنبش «به پیش» ماکرون از این حمله سایبری مطلع شده است. این در حالی است که ویکی‌لیکس بی‌توجه به این هشدار، داده‌های به دست آمده از این حملات سایبری را در صفحه اینترنتی خود منتشر کرده است. گفته می‌‌شود این افشاگری «قابل‌توجه» بزرگ‌تر از آن است که بتواند از سوی یک فرد انجام شده باشد. حدود یک‌ماه پیش کارشناسان امنیتی از «حمله هکرهای روسیه به ستاد انتخاباتی ماکرون» خبر داده بودند. روز پنج‌شنبه نیز ماکرون در رابطه با شایعات پخش‌شده در اینترنت مبنی بر اینکه او حساب بانکی محرمانه در کارائیب دارد، شکایتی تنظیم کرد. پیش‌تر نیز این هشدار داده شده بود که ممکن است روس‌ها به سایت مرکزی لیبرال‌ها حمله کنند. ناظران بر این باورند که روس‌ها مایل هستند تا لوپن، نامزد ملی‌گراها رئیس‌جمهوری فرانسه شود، زیرا وی جزو رهبرانی است که حامی اتحادیه اروپا نیست و برخی حتی گفته‌اند پس از برگزیت، ممکن است اروپا فرگزیت را هم تجربه کند. تا پیش از افشای ایمیل‌های کارزار انتخاباتی امانوئل ماکرون، وی در نظرسنجی‌ها بالاتر از مارین لوپن قرار داشت. پس از مناظره داغی که این دو روز پنج‌شنبه با یکدیگر داشتند، ماکرون در نظرسنجی‌ها با اختلاف زیادی بالاتر از لوپن قرار گرفت.

ماکرون و لوپن در مناظره تلویزیونی خود به تندی از یکدیگر انتقاد کرده و طرف مقابل را بارها به دروغ‌گویی، ندانم‌کاری و ناتوانی متهم کردند. ظاهرا این چالش پرتنش کفه‌ ترازو را به نفع ماکرون سنگین‌تر کرده و او را یک گام دیگر به کاخ الیزه نزدیک‌تر کرده است. آخرین نظرسنجی موسسه «ایپسوس» پیش از انتخابات، که به سفارش رادیو فرانسه انجام شده نشان می‌دهد که آرای ماکرون به نسبت ابتدای هفته حدود 5/ 2درصد افزایش یافته است. براساس این نظرسنجی 5/ 61 درصد از پرسش‌شوندگانی که قصد شرکت در انتخابات را دارند گفته‌اند که رای خود را به نفع امانوئل ماکرون به صندوق‌ها می‌ریزند و 5/ 38 درصد قصد دارند به رقیب او رای دهند. به گزارش شبکه «ان- تی‌وی» در نظرسنجی دیگری که توسط موسسه «Elabe» انجام شده ماکرون ۶۲ و مارین لوپن ۳۸ درصد آرا را در انتخابات روز یکشنبه به‌دست خواهند آورد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید