ما بر این باوریم که ارزش های دفاع مقدس پیوسته زایا بوده اند

    کد خبر :10760

محمد رضا سنگری می‌گوید ما بر این باوریم که ارزش های دفاع مقدس پیوسته زایا بوده اند و فرهنگ ناشی از آن مانند فرهنگ عاشورا همواره رنگی از استمرار دارد.

محمد رضا سنگری در نشست بایدها و نبایدهای کتاب دفاع مقدس که از سوی دبیرخانه هفدهمین دوره جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس، عصر روز شنبه ۱۶ اردیبهشت در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد در سخنانی عنوان کرد: در عصر آخرین پیامبر بشر که معجره اش کتاب است، شایسته است که به کتاب توجه بیشتری داشته باشیم.ما همه مومن به معجزه کتابیم و می‌دانیم که در جامعه بشری تمدن های بسیاری بوده اند که با کتاب شکل گرفته و یا از بین رفته اند.

وی در ادامه دفاع مقدس را قطعه ای روشن از تاریخ معاصر ایران برشمرد که روحش می‌تواند در بطن نسل های پس از آن دمیده شود و افزود: ما بر این باوریم که ارزش های دفاع مقدس پیوسته زایا بوده اند و فرهنگ ناشی از آن مانند فرهنگ عاشورا همواره رنگی از استمرار دارد با این همه من حس می‌کنم که هنوز در اتلاق نامی‌به این رویداد سرگردان هستیم. مهم است که به این اتفاق چه بگوییم؛ جنگ؟ جنگ تحمیلی و یا دفاع مقدس

سنگری افزود: امروزه در فضای دانشگاهی ما هستند کسانی که به اصل این واقعه نیز تشکیک وارد می‌سازند و به دنبال آن وقتی می‌گوییم ادبیات دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، عنوان می‌کنند که چنین پدیده ای نداریم و هر چه هست همان ادبیاتی است که از مشروطه شروع شد و بر اساس کلیشه هایی ادامه یافت.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: برخی امروزه این شبهه را وارد می‌سازند که مقدس خواندن نوعی از ادبیات معنایش این است که کسی جرات نقد کردنش را ندارد.این یک فریب است. مگر نبوده است کتابهایی که درباره قرآن کریم نوشته شده است و نقد هم شده اند. درباره دفاع مقدس نوشتن الزاما به تولید متنی مقدس و بی نیاز از نقد منجر نمی‌شود.

وی ادامه داد: در عین حال که این گزاره را می‌پذیریم باید باور کنیم که اتفاقی در ادبیات ما رخ داده و مکتب و سبکی با عنوان انقلاب اسلامی‌ظهور کرده است. در همین زمینه ۲۰ سال قبل با مرحوم قیصر امین پور صحبت می‌کردم و می‌گفتم اگر ۲۰ هزار غزل منتخب از همه ادبیات فارسی انتخاب کنند و اثری از تو یا علی معلم در میانش باشد، حق دارند بگویند این با بقیه فرق دارد یا خیر؟ و آیا این معنایش چیزی جز یک اتفاق و سبک تازه است؟

این پژوهشگر در بخشی دیگر از سخنان خود از آنچه که تغییر نام و هویت دفاع مقدس نامید انتقاد کرد و گفت: اگر امروز اسم دفاع مقدس را به جنگ تغییر دهیم در آینده شاهدیم که می‌گویند شما جنگیدید و دشمن هم جنگید. تفاوتی میان شما نیست. امروز با این خطر مواجهیم که  عده ای با بزرگ کردن برخی مفاهیم در صدد تخریب مفهوم دفاع مقدس برآمده اند.مقلا مفهوم عشق را آنچنان بزرگ می‌کنند که در یک داستان حس می‌کنی که گویا دفاع مقدس جلوی عشق را گرفته است. اگر چنین رویکردهای ادامه دارد باشد من نمی‌دانم که در آینده تکلیف ادبیات دفاع مقدس در این کشور چه خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید