چه زمانی برای اهدای خون مراجعه کنیم؟

    کد خبر :107413

منشدی تأکید کرد: افرادی که تمایل به اهدای خون دارند بهتر است از روز اول ماه محرم جهت اهدا خون به پایگاه های این سازمان مراجعه کنند همچنین اهدای خون را در تمام روزهای سال فراموش نکنند زیرا با توجه به طول عمر کوتاه نگه داری خون، همواره بیماران نیازمند خون و فرآورده های خونی چشم امیدشان به اهدا کنندگان است.

محسن منشدی اظهارداشت: ایران به غیر از این که در میان کشورهای منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی نخستین کشوری است که اهدای خون در آن، به شاخص 27 در هزار می رسد، از شرایط مطلوب و پیشرفته ای در زمینه انتقال خون برخوردار است. به این معنی که قادر به تأمین خون سالم و کافی است که دو وظیفه منحصر به فرد سازمان های انتقال خون در سراسر دنیاست.

وی افزود: خون بافتی است که جایگزین مصنوعی ندارد و باید برای نجات بیمار نیازمند، خون اهداکننده ای به وی تزریق شود. در تمام نقاط دنیا، مراکز انتقال خون برای تأمین نیازهای بیماران و حادثه دیدگان به خون و فرآورده های خونی، به اهداکنندگان خون چشم دوخته اند. کسانی که در مقابل این کار خود هیچ پاداش مادی دریافت نمی کنند و انگیزه های انسانی و خیرخواهانه شان تنها عامل مراجعه آنها به مراکز خونگیری است.

مشاور فنی سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: مراکز انتقال خون در سرتاسر دنیا، بدون اهدای خون داوطلبانه مردم حتی اگر از نظر فنی و تکنیکی، تجهیزات پیشرفته ای داشته باشند قادر به ادامه فعالیت نیستند و مهمترین سرمایه برای تأمین خون و فرآورده های آن برای بیماران و نیازمندان، اهداکنندگان خون هستند. اگر این ایثارگران نباشند جان هزاران مصدوم تصادفات و حوادث مختلف، بیماران تالاسمی، بیماران هموفیلی نیازمند داروهای انعقادی، بانوان حامله، بیماران سرطانی و افرادی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند به خطر می افتد.

منشدی گفت: شاخص مناسب اهدای خون در ایران به جز انگیزه های انسان دوستانه که مشترک بین تمام مردم نوع دوست دنیاست به یک عامل دیگر هم بستگی دارد که خاص همین مرز و بوم است و اگر کسی تا حدودی با فرهنگ اجتماعی مردم آشنایی داشته باشد متوجه آن خواهد شد و آن اهدای خون در مناسبت های مذهبی با نیت نذر است.

وی ادامه داد: در ایران، مراکز خونگیری در دو نوبت از ایام سال با مراجعه وسیع اهداکنندگان خون مواجه می شوند، شب های قدر در ماه مبارک رمضان و ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا که برخورداری از چنین موهبتی در هیچ جایی سابقه ندارد.

مشاور فنی سازمان انتقال خون ایران اضافه کرد: مردم خون خود را برای اهداء به بیماران نذر می کنند. افزایش چشمگیر ذخایر خونی در این دو مقطع زمانی و بالارفتن آمار اهدای خون، نشان می دهد که اکثر مراجعین، نذر اهدای خون دارند. در این ایام داوطلبان اهدای خون، خون خود را به خاطر امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) و نذری که داشته اند اهدا می کنند. جالب اینکه بیشتر این ایثارگران پس از گذشت این ایام به جمع اهداکنندگان مستمر خون می‌پیوندند و هر چند ماه یک‌بار به اهدای خون اقدام می‌کنند.

منشدی با بیان اینکه اهداکنندگان مستمر خون بهترین سرمایه های مراکز انتقال خون در سراسر جهان هستند. گفت: سازمان انتقال خود افتخار دارد که هر سال در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) شاهد استقبال بی نظیر مردم برای اهدا خون باشد ولی نکته مهم این است که این حجم عظیم اهدا کنندگان ممکن است با توجه به امکانات این سازمان، موجب صف های طویل و ناراحتی مراجعان گرامی شود.

وی تأکید کرد: افرادی که تمایل به اهدای خون دارند بهتر است از روز اول ماه محرم جهت اهدا خون به پایگاه های این سازمان مراجعه کنند همچنین اهدای خون را در تمام روزهای سال فراموش نکنند زیرا با توجه به طول عمر کوتاه نگه داری خون، همواره بیماران نیازمند خون و فرآورده های خونی چشم امیدشان به اهدا کنندگان است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید