بازار آرام خرید و فروش دلار/ پیش‌بینی افزایش قیمت تا پایان سال جاری

    کد خبر :107316

هر چند قیمت دلار در بازار آزاد طی روزهای اخیر با افزایش نسبی همراه بوده است، اما بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از صرافی‌های سطح شهر، تقاضا برای این ارز در بازار داخلی شرایط طبیعی خود را طی می‌کند و چندان متاثر از تقاضاهای کاذب خرید قرار نگرفته است.

بر اساس گزارش میدانی از صرافی‌های سطح شهر با وجود انتشار برخی خبرها مبنی بر افزایش تقاضا برای خرید دلار طی روزهای اخیر صرافان شرایط فعلی بازار عرضه و تقاضا آرام ارزیابی می کنند.

یکی از کارشناسان فروش ارز در شمال شهر تهران در ارزیابی خود از بازار خرید و فروش دلار می‌گوید: با توجه به نزدیک شدن به پایان سفرهای تابستانی به تدریج از تقاضای خرید دلار کاسته می‌شود. این در حالی است که نوسانات در ارزش دلار آمریکا طی هفته های اخیر هم نتوانسته تغییری در تقاضای بازار ایجاد کند.

وی می‌افزاید: در حال حاضر حجم زیادی از دلار برای تامین حوالجات ارزی از طریق مرزهای غربی از جمله عراق و کردستان توسط تجار از کشور خارج و به ترکیه می‌رود . این مساله صرفه 40 تا 50 تومانی به ازای هر دلار برای آن‌ها دارد که البته بانک مرکزی با تزریق درهم امارات در بازار تلاش می‌کند تا اثرات این مساله را کاهش دهد.

صاحب صرافی دیگری در محدوده چهارراه استانبول نیز به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: قطعا با نزدیک شدن به زمان ارائه بودجه سال جدید، بانک مرکزی برای کاهش اختلاف بین دلار آزاد و دولتی اقدام به افزایش قیمت دلار بانکی خواهد کرد.

وی با مقایسه شرایط بازار دلار نسبت به شهریور ماه سال گذشته، اضافه کرد: میزان تقاضای خرید با وجود سیر صعودی قیمت دلار نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، هر چند که قیمت دلار احتمال گذر از رقم 4100 تومان در ماه های آینده را دارد.

خانم مقبلی کارمند یکی دیگر از صرافی ها نیز در این باره تاکید می کند: نرخ دلار همواره نوسان دارد و این روند طبیعی است. تقاضا تا حدودی نسبت به ماه‌های گذشته افزایش داشته است که به دلیل وجود مسافرت ها بوده است و با نزدیک شدن به پایان تعطیلات قطعا از میزان آن کاسته می شود. از این رو شاهد تقاضای کاذب برای خرید دلار نیستیم و شرایط بازار کاملا طبیعی است اما نرخ دلار تا پایان سال روندی افزایشی خواهد داشت.

امیر نجومی، دبیر کانون صرافان ایران نیز با تایید نظر فعالان صرافی‌ها معتقد است: کاهش یا افزایش نرخ ارز پدیده ای است که به میزان عرضه و تقاضا وابسته است و کنترل آن بسته به توانایی مدیریت بانک مرکزی دارد که بازار را به چه سمتی سوق دهد.

وی بر این باور است که در حال حاضر بانک مرکزی با تکیه بر سیستم مدیریت شناور نرخ ارز، بازار ارز و به خصوص دلار را در دست گرفته و به خوبی مدیریت کند.

دبیر کانون صرافان ایران همچنین افزایش قیمت دلار در بازار ایران را متاثر از بازار جهانی عنوان می‌کند و آن را اجتناب ناپذیر می‌داند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید