گلخانه‎ای با ۳۰ میلیون درآمد در ماه/خوب شد کارمند نشدم!

    کد خبر :107206

یک مهندس عمران با اشاره به اینکه ماهیانه میانگین ۳۰ میلیون تومان درآمد دارم گفت: سود اصلی نصیب دلالان می شود. شهرداری به جای قرارداد بستن با تولیدکننده با دلالان قرارداد می بندد.

درآمدی که از فروش 30 تا 40 شاخه گل عاید ما می شود، با درآمد فروش یک بشکه نفت برابری می کند. مصطفی رجب سعیدی جوان کارآفرین 25 ساله رامسری است که بعد از نا امید شدن از کار اداری کاری می کند کارستان. او دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی عمران است و با توجه به علاقه ای که به پرورش گل و گیاه داشت گلخانه ای را با یک میلیون تومان سرمایه راه اندازی می کند.

ایران به دلیل دارا بودن اقلیم چهار فصل یکی از 10 تولیدکننده بزرگ گل و گیاه در جهان به شمار می آید. گرچه ضعف های صادراتی باعث شده که درآمد فروش گل ایران به کشورهای خارجی تنها به اندازه یک پنجم توان واقعی مان باشد اما پتانسیل های تولید گل در کشور آنقدری بوده است که خارجی ها نتوانند از آن چشم پوشی کنند.

گل بکارید! پولدار شوید!

در این روزها بازار فروش گل ها داغ داغ است. اکثر مردم ما عاشق گل و گیاه هستند و این را از شلوغی گل فروشی ها و بازار داغ دوره گردهای گل فروش متوجه می شویم.غیر ممکن است عابری از کنار گلدان های زیبا عبور کند و دل به این گلدان ها نسپرد و به انها توجه نکند. حتی غالبا این توجه ها به خرید ختم می شود. گل های تزیینی و آپارتمانی در حال حاضر جزو پرطرفدارترین ها هستند. پرورش گل اگر با برنامه ریزی صورت بگیرد و دقت شود سود خوبی دارد. شما می توانید میانگین ماهانه 5 میلیون تومان درآمد داشته باشید.

*با یک میلیون تومان گلخانه را راه اندازی کردیم

از سال 90 بعد از نا امید شدن از کار اداری گلخانه ای را با کمک برادرم راه اندازی کردم. خیلی دنبال کار گشتم اما فایده ای نداشتکفش آهنی هم کم اورد چه برسد به من! در نهایت بعد از مشورت با باتجربه ها در زمینه کسب و کار تصمیم گرفتم برای خودم کار کنم. شدم کارآفرین گلهای زینتی و آقای خودم. در ابتدا از یک گلخانه کوچک و با یک میلیون تومان سرمایه آغاز کردم اما با گذشت زمان هم فضای بزرگتر و هم نیروی انسانی بیشتری را نیاز داشتم و این شد که در ابتدا برادرم به من پیوست و سپس با گسترش کار همسر من و برادرم نیز به ما اضافه شدند و به صورت خانوادگی گلخانه را اداره کردیم.

*با 20 میلیون تومان وام بسیج سازندگی به کارم گسترش دادم

همسر من و همسر برادرم نیز در دانشگاه تحصیل کرده اند و باهم یک جمع دانشگاهی کارآفرین شده ایم. دوست داشتم به جوانان دیگر هم کمک کنم و اشتغالزایی انجام دهم. این شد که در سال 95 با 20 میلیون تومان وام بسیج سازندگی به کارم گسترش دادم و در حال حاضر با 3 گلخانه فعالیت می کنیم و توانسته ایم برای 5 نفر دیگر اشتغالزایی کنیم. البته کار گل انتها ندارد و اشباع شدنی نیست. یعنی هر چقدر سرمایه گذاری کنید بهتر می توانید درآمد کسب کنید. گلخانه اساساً سهم بسزایی در اشتغالزایی دارد که دولت نیز میتواند از این ظرفیت به خوبی بهره ببرد و با دادن تسهیلات مناسب به علاقمندان زمینه را برای راه اندازی گلخانه و اشتغالزایی فراهم نماید. بازار گل بازار خوب و آینده داری است اگر حمایت شود اشتغالزایی خوبی نیز ایجاد می نماید. تقاضا برای گل همیشه بالا بوده است ولی این بازار باید ساماندهی و مدیریت شود.

*کارمند نشدن را به فال نیک گرفتم

درست است که نبود کار دولتی باعث شد که من به دنبال علاقه ام بروم اما من این را به فال نیک گرفتم و با انگیزه کار گلخانه را آغاز کردم. و در حال حاضر خوشحال هستم که کارمند نشدم و روی پای خودم ایستادم و کار آفرین شدم. حتی توانستم دست چند جوان را بگیرم و برای آنان هم اشتغالزایی کنم و درآمدم هم از کارمندی بهتر و بیشتر است. کارمندی یک روال ثابتی دارد اما کار تولیدی لذتبخش و متنوع است. مخصوصاً کار با گل انسان را با روحیه و جوان نگه می دارد.

*ماهیانه میانگین 30 میلیون تومان درآمد داریم/ سود اصلی به جیب دلالان می رود

گلخانه اصولاً با ابتکار و نوآوری همراه است. روش قلمه زدن و استفاده از کودهای مناسب در کار گلخانه بسیار مهم است و باید رعایت شود. 10 گونه را به صورت دائمی و چند گونه را به صورت فصلی تولید می کنیم و در ماه بالای 5000 گل تولید داریم. اکثر فروش ما به گلفروشی ها است. گل ها در داخل استان به فروش می رسد. سود اصلی نصیب دلالان می شود. شهرداری به جای قرارداد بستن با تولیدکننده با دلالان قرارداد می بندد. دلال ها با قیمت پایین تر یکجا گل ها را از تولید کننده می خرند و به شهرداری ها و هتل ها می فروشند. تولیدکننده با بی تدبیری در حاشیه قرار می گیرد. اما اگر شهرداری ها از تولیدکنندگان گل حمایت کنند و مستقیم از ما خرید کنند هم برای آنها سود بیشتری دارد و هم تولید کننده با اطمینان بیشتری نیرو جذب خواهد کرد. در نتیجه اشتغالزایی بیشتری نیز صورت می گیرد.

*اول، کار را یاد بگیرید

برای اینکه کار پرورش گل و گیاه آپارتمانی را یاد بگیرید باید به سازمان فنی و حرفه ای بروید و دوره های آموزش کاربردی طراحی فضای سبز را بگذرانید. مدت این دوره ها 130ساعت و شش ماهه است. هزینه‌ی این کلاس ها هم بستگی به موارد آموزش دارد و بین چهارصد تا هفتصد هزارتومان متغیر است. «بعد از آموزش، نوبت به اجاره و یا خرید یک زمین برای احداث گلخانه می رسد. در واقع یکی از مهم ترین مراحل کارتان مرحله‌ی انتخاب زمین است. شما باید زمینی را برای این کار انتخاب کنید که خاکش آلوده به قارچ، ویروس و … نباشد و از نظر موقعیت، آب، نور، برق و … هم مشکل نداشته باشد. بهتر است برای انتخاب زمینی که می خواهید آن را برای شروع کارتان انتخاب کنید از یک کارشناس کشاورزی استفاده کنید.»

*چه گل هایی بکاریم؟

سعیدی در پاسخ به این سوال که برای شروع بهتر است از چه گل هایی شروع کنیم، می گوید : «گل های اطلسی، جعفری، مریم گلی، مارگریت، گازانیا، داوودی، کلم های زینتی، انواع رزها، ساناز، هفت رنگ، رز نارنجی، انواع درختچه ها و … گل هایی هستند که به عنوان گل تزئینی و باغچه ای به خوبی به فروش می رسند و می توانید با کاشتن و پرورش آنها به سود خوبی برسید.»

برای کاشتن گیاهان و گل های آپارتمانی اما قضیه کمی متفاوت می شود. برای این کار باید با توجه به نیاز بازار اقدام کنید. «در بسیاری از خانه ها و آپارتمان ها محل قرار گرفتن و موضع خورشید نسبت به خانه بسیار مهم است. برای همین در هر شهری که می خواهید این کار را شروع کنید باید ببینید که مردم چه نوع گل هایی را برای خانه هایشان می برند و آنها را پرورش بدهید. مثلا برای خانه هایی که آفتاب گیر هستند و نور خوبی دارند گل های پریوش، تراوانش، اطلسی، گل های سوزنی برگ و … مناسب هستند.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید