بلبشوی قیمت ها در فرودگاه ها!

    کد خبر :107114

«گردو کیلویی صد و شصت هزار تومان»، «یک تکه نبات و دو عدد دستمال کاغذی، پنج هزار تومان». این قیمت‌ها را فقط می‌توان در یک جا دید، در برخی فروشگاه‌های فرودگاه‌های ایران.
فقط کافی است که به خاطر اضطرار و از سر ناچاری مجبور شوید تا وارد یکی از این فروشگاه‌ها شوید. در این فروشگاه‌ها حتی قیمت‌های پشت کالاها هم معنی ندارند. قیمت آن چیزی است که فروشنده روی کالا می‌گذارد.

نارضایتی از قیمت‌های سوغات و کالاها در فروشگاه فرودگاه‌ها مطلب جدید و تازه‌ای نیست. این حرف بسیاری از کسانی است که به فرودگاه‌ها تردد دارند و نقره داغ این فروشگاه‌ها شده‌اند. شکایات مردمی، بازرسان اصناف و تعزیرات حکومتی هم راهی به جایی نمی‌برند. حتی بعد از جریمه‌های نقدی هم بعضاً باز فروشگاه‌ها همان روال سابق را از سر می‌گیرند. گاهی دیده می‌شود که بسیاری از فروشگاه‌ها بعد از اعتراض از قیمت‌ها به مردم هم بی‌احترامی می‌کنند.

هر چند که مدیرکل تعزیرات حکومتی تهران معتقد است:« هیچ مجوزی برایگران‌فروشی در فرودگاه‌ها وجود ندارد.» او معتقد است کهگران‌فروشی در فرودگاه‌ها از حالت عادی خارج و نجومی شده است چرا که از این غرفه‌ها اجاره‌های نجومی دریافت می‌شود. آقای محمد محمدی در روز دوشنبه در نشست مشترک کمیسیون هماهنگی امور تعزیرات و کمیته نظارت و بازرسی کارگروه تنظیم بازار در سال ۹۶ دربارهگران‌فروشی در فرودگاه‌ها به طور خاص گفت: «شکایات متعددی از عملکرد اصناف درفرودگاه‌ها وجود دارد.»

او در این نشست گفت: «چگونه است که واحدهای صنفی محل استقرار دارند اما به بازرسی و تعزیرات، واحد استقرار به منظور نظارت بیشتر و افزایش رضایت مندی مردم تخصیص داده نمی‌شود؟»

متری 10 میلیون تومان

محمدی دلیل گران فروشی در فرودگاه‌ها را اجاره بها می‌داند:« وقتی یک مکان را چندین برابر اجاره می‌دهند به نوعی چراغ سبز به واحد صنفی است که تخلف کند، چون در شرایط عادی و با فعالیت عادی نمی‌تواند آن اجاره را تأمین کند.»

او اعتقاد دارد: «حتماً باید اجاره‌ها اصلاح شوند تا بهانه‌ای به دست واحد صنفی ندهد که گران‌فروشی‌های بیش از حد داشته باشند و مردم متضرر شوند.» او در نشستی که تشکیل شده‌ بود اظهار داشت که اجاره بهاها باید کارشناسی شوند: « در خصوص اجاره‌ها باید قیمت، کارشناسی باشد، اما واحدهای صنفی خودشان بیش از حد درخواست می‌کنند و وقتی می‌گوییم چرا اجاره‌های بالا را پیشنهاد می‌دهید؟ می‌گویند اگر این کار را نکنیم فرد دیگری درخواست می‌کند.

در حقیقت فرودگاه منافع اصلی را خارج از حد و غیر متعارف کسب می‌کند در حالی‌که در بحث مزایده‌ها حتماً باید به رضایتمندی مشتری هم توجه شود.» آقای محمد امامی امین، معاون هماهنگی و توسعه منابع استانداری تهران نیز که در این نشست حضور داشت، به لوکس بودن خدمات فردگاهی اشاره و اضافه کرد:« فضاهای فرودگاهی براساس قانون باید در اختیار بخش خصوصی قرار گیرند و در شرایط فعلی شرکت فرودگاه‌ها باید در مزایده‌های عمومی ضمن رعایت قانون به حقوق مردم نیز توجه داشته باشد.» در پایان نشست، مقرر شد تا کمیسیون موقتی برای بررسی وضعیت اصناف فرودگاه‌ها و نظارت بر آنها با حضور تعزیرات، شرکت فرودگاه‌ها، بهداشت، استانداری، اتاق اصناف و سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تشکیل شود.

نشست مشترک کمیسیون هماهنگی امور تعزیرات و کمیته نظارت و بازرسی کارگروه تنظیم بازار در سال ۹۶ با حضور معاون استاندار تهران، نمایندگان سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان مردم نهاد حمایت از حقوق مصرف کنندگان، انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان تهران، شهرداری تهران و برخی اصناف روز گذشته در استانداری تهران برگزار شد.

آبروی از دست رفته
 

تشکیل کمیسیون موقت و ایجاد کارگروه وقتی مهم جلوه می نماید که هر ازگاهی اخبار گران فروشی در ایران به خارج از مرزها می‌رود و صنعت گردشگری ایرانی را تهدید می‌کند. اوج این اخبار که به بیرون از مرزها انتشار داده شد و از قضا واکنش‌های زیادی هم در پی داشت، انتشار تصاویر قیمت‌های منو رستورانی در یکی از فرودگاه‌های ایرانی توسط گردشگران خارجی بود. چندی پیش گردشگران خارجی پستی در شبکه‌های مجازی با مضمون گران فروشی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند. آن‌ها درباره غذای گرانی که در رستوران فرودگاه شیراز سفارش داده‌بودند، منتشر کردند:« گران‌ترین وعده غذایی ما در ایران در فرودگاه بین‌المللی شیراز بود، ما سفارش کاپوچینو دادیم، اما خارج از سفارشِ ما، کیک و ژله هم آوردند. ۳ کاپوچینو + ۲ همبرگر + ۱ هات‌داگ؛ به قیمت ۲.۷ میلیون ریال! »
این پست واکنش‌های زیادی در فضای مجازی داشت. با انتشار این پست، داغ دل خیلی از ایرانیان هم تازه شد و واکنش‌ها درباره گرانی فروشگاه‌هایی که در داخل فرودگاه‌ها هستند، بالا گرفت. فشار واکنش‌ها به جایی رسید که در نهایت به عکس‌العمل مأموران تعزیرات حکومتی استان شیراز هم منتهی شد.

مأموران تعزیرات حکومتی عکس‌العمل نشان دادند و این غرفه گران‌فروش را به پرداخت ۳۴ میلیون تومان جریمه محکوم کردند و قرار شد ۱۹۳ هزار تومان مبلغ اضافه دریافت شده از گردشگران خارجی نیز به آن‌ها بازگردانده شود. البته گران فروشی در فرودگاه شیراز
چیز تازه‌ای نیست، آقای امیر سبوکی رییس هیأت مدیره انجمن صنفی راهنمایان ایران و جهانگردی استان فارس در مصاحبه‌هایش اقرار می‌کند:« در گذشته نیز برخوردهایی باگران‌فروشی‌ها در فرودگاه بین‌المللی شیراز شده‌است.»

گران‌فروشی به گردشگران خارجی و داخلی در حالی به وجود می‌آید که در سال‌های اخیر شاهد رشد و تمایل سفر گردشگران ایرانی و خارجی به شهرهای مختلف هستیم. وجود چنین جنبه‌های منفی می‌توانند به شانسی که به صنعت گردشگری ایرانی روی آورده تأثیرگذار باشد. فرودگاه‌های ایرانی می‌تواند ویترینی از فروشگاه‌های ایرانی باشند. این پیام‌های منفی از فروشگاه‌های فرودگاه‌ها می‌توانند به منزله شلیک نهایی به گردشگری و درنتیجه مرگ گردشگری در ایران باشد.

منبع:روزنامه صبح نو

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید