دلواپسان بخوانند / الجزیره: هجوم توریست ها به «نقش جهان» ایران / برجام، تعداد توریست ها را چند برابر کرده است؟

  • سیاسی
  • یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۹:۱۱
    کد خبر :10710
نور خورشید به کاشی های فیروزه ای مسجد شاه میدان نقش جهان اصفهان می تابد و سایه آن ده ها توریستی که با دوربین های آماده شان منتظر ثبت این صحنه هستند را در بر گرفته است.
میدان نقش جهان در سایت میراث جهانی دست اول ثبت شده است.
به گفته ویلیام جکسون زبان شناس آمریکایی باغ ها و اماکن و قصرها و مساجد و بازارها و مدارس و پل های باشکوه و بیش از همه میدان نقش جهان همگی بخشی از تاریخ اند که در ذهن هر یک از مسافرانی که به اصفهان سفر کرده باشند می ماند. این خاطرات به حدی واضح و پایدار خواهند بود که هرگز بعد از سالها و ماه ها در ذهن کمرنگ نمی شوند
امروز اصفهان یکی از بزرگ ترین اماکن توریستی ایران است. هتل عباسی اصفهان اخیرا در مستند سی ان ان به عنوان زیباترین هتل خاورمیانه خوانده شده است. با یک پرس و جوی ساده از رزرویشن این هتل در خواهید یافت که این هتل برای سه ماه آتی از پیش رزرو شده است.
محمد ایزدخاستی معاون گردشگری شهر اصفهان می گوید این شهر به ده ها هزار اتاق دیگر در هتل نیاز دارد تا پاسخگوی نیاز توریست های این شهر باشد. دیگر هتل ها در سطح شهر به طور معمول پر از توریست است . به اذعان مقامات شهری تعداد توریست ها روز به روز از سال 2015 واز زمان توافق هسته ای بیشتر شده است.
به گفته محمد ایزدخاستی در دو سال گذشته ما شاهد افزایش تعداد توریست ها تا سه برابر در مقایسه با قبل از توافق هسته ای بوده ایم. از همه مهم تر شاخص های سرمایه گذاری است. سرمایه گذاری استثنایی بوده است .
معاون گردشگری شهر اصفهان در گفت و گو با الجزیره در اتاق شیشه ای روشنش به اهمیت سرمایه گذاری در بخش اقامت و تفریحات این شهر تاکید کرد.
او افزود زیرساخت هتل های کنونی و ظرفیت فعلی شهر بسیار کم است. در حال جاضر 15 هزار اتاق در شهر داریم اما آمارها نشان میدهد ما نیاز به 150 هزار اتاق داریم.
افزایش تعداد توریست ها در اصفهان آیینه یک روند در سراسر کشور است. از سال 2013 که حسن روحانی روی کار آمده است و پس از توافق هسته ای توریسم در ایران تا 5.2 میلیون نفر از 3.8 میلیون افزایش داشته است. درآمد حاصل از این صنعت 8 میلیارد دلار در سال 2105 بوده است.ایران سرزمین 21 مکان توریستی است که در سایت میراث فرهنگی جهانی به ثبت رسیده اند.  ویرانه های پرسپولیس در شیراز و بازار سنتی تبریز از جمله این اماکن دیدنی در ایران است.
پژمان عبدالمحمدی استاد مرکز اقتصاد خاورمیانه و متخصص ایران گفته که اعتماد توریست ها به ویژه توریست های غربی میتواند شروع رشد این صنعت در ایران باشد. اما میتواند به نتیجه انتخابات آتی ریاست جمهوری در ایران نیز گره خورده باشد. این مساله به آینده برجام هم وابسته است.
او گفته از نظر اقتصادی ایران در برهه ای از زمان است که به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد . استراتژی تمرکز بر امنیت و ثبات در زمینه های سیاسی میتواند بهترین استراتژی باشد. ایران اماکن توریستی زیادی دارد. از دوران پیشا اسلام گرفته تا معماری های اسلامی که قدرت جذب توریست بالایی دارد و هنوز کشف نشده اند.
او گفته ایران یکی از بازیگران بالقوه در صنعت توریسم است.اولین سیگنال های این بازیگری با رشد سرمایه گذاری در این صنعت به نمایش گذاشته شده است .اما این اول راه است.
با همکاری های ایران و هند و ژاپن و دیگر بازیگرها در این حوزه میتوان انتظار داشت که ایران به بازیگر چدیدی در خاورمیانه تبدیل شود.
بسیاری از افراد در صتعت توریسیم ایران نسبت به این مساله خوشبین هستند. بر اساس گفته های محمد دوری 36 ساله و مهندس مکانیک که به عنوان راهنمای تور در پنج سال گذشته فعالیت داشته است در سالهای اخیر محدودیت های ویزا برای بسیاری از توریست های خارجی کم تر شده است و این در پی لعو تحریم های بین المللی بوده است. همین مساله گشایش قابل توجهی در صنعت توریسم ایجاد کرده است.
در دو سال گذشته  درآمد حاصل از توریست ها نسبت به سالهای قبل از آن ده برابر شده است.
او گفته مقاصد سنتی این توریست ها تهران, اصفهان، شیراز ، کرمان، یزد است . بیشتر توریست ها دوست دارند تبریز را ببیند و حتی به منطقه دریای خزر سفر کنند. اصفهان همیشه یکی از محبوب ترین اماکن دیدنی در ایران بوده است.
اما دوری و دیگران بر نیاز ایران به مشاوره های درست در خصوص توریسم و توسعه زیر ساخت های پذیرش توریست در کشور تاکید داشتند به ویژه با توجه به تمایل دولت برای برنامه جذب 20 میلیون توریست تا سال 2025
به گفته ایزدخاستی وقتی توریست ها از کشورهای غربی میخواهند یک هتل را در اصفهان رزرو کنند حتی اگر اتاق موجود نباشد یا اگر مجبوب باشند یک شب یا دو شب فقط بمانند در حالی که می خواستند یک هفته بمانند به آن معناست که این شهر حجم زیادی از پول را از دست داده است.
برای حل این مشکل این شهر قدم هایی نیز برداشته است و هتل آپارتمان هایی را در سطج شهر ایجاد کرده و برنامه دارد تعدادی از خانه های تاریخی شهر را با تجهیز آتها به هتل تبدیل کند.
الجزیره اخیرا در گفت و گو با تعدادی از توریست هایی که به اصفهان سفر کرده اند در یافته که علی رغم خطرات و تنش های منطقه و اظهارات تند آمریکا علیه ایران هیچ یک از ۀنها از اینکه به ایران سفر کنند ترسی ندارند.
یک توریست آلمانی در پشت بام عالی قاپو در گفت و گو با خبرنگار الجزیزه گفته بود که نمیتوانست تصور کند سفر به ایران بدون توقف در اصفهان باشد . هیچ چیز به اندازه مهمان نوازی و فرهنگ این شهر جذاب نیست.
بیرون مسجد شاه یک توریست 64 ساله سوییسی گفته او و دوستانش از تهران و شیراز دیدن کرده اند.
او گفته ما آمده ایم که  کشور را بگردیم و این روزها ویزا گرفتن برای ما کار آسانی شده است.
رضا گلیلی مغازه داری که در یکی از مغازه های ظروف مسی کار میکند به توریسم ها اطراف مغازه اش اشاره کرده و گفته این منظقه هنوز مالامال از توریست نشده است. او گفته علی رغم رشد توریست در سالهایت خیز توریست هایی خوب خرج میکنند نمی توانند راحت به ایران سفر کنند و این به دلیل عدم کارکرد کارت های اعتباری خارجی در بازار ایران است.
خارج از شهر اصفهان رستوران معروف شهرزاد قرار دارد که صف طولانی ای از مردم پیرون آن ساعت ها منتظر می مانند تا کباب شان را زیر نور شیشه های رنگی و آینینه کاری های این رستوران بخورند.
توریست ها برای خوردن چایی به هتل عباسی میروند . یکی از مگان های خوب برای جمع شدن افراد روی پل الله وردی خان است که محلی ها و توریست ها زیر آن جمع می شموند و آواز می خوانند و زیرانداز های پیکنیک شان را پهن میکنند.
ایزدخواستی گفته یکی ازمهمترین مسائل در اصفهان که بسیاری از توریست ها را جذب میکتد هویت فرهنگی این شهر است. هرگز در این شهر شاهد شکاف فرهنگی نبوده ایم. زمانی که توریست ها به این شهر سفر میکنند با گرفتن یک تور میتوانند به قلب تاریخ سفر کنند. در بسیاری از شهرها بخش هایی از شهر بافت قدیمی و در بخش هایی بافت مدرن دارد. بافت سنتی شهر برای توریست ها باز است و میتوانند از آن لذت ببرند. به گفته ایزد خواستی اصفهان شبیه به یک موزه است. همه گوشه و کنار این شهر اثر هنری است. این شهر هویت فرهنگی خودش را تولید میکند. این جذاب ترین مساله برای توریست های خارجی است.
0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید