پیشنهاد 30 کارشناس برای نطق رئیس‌جمهور

  • سیاسی
  • سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ ۹:۰۴
    کد خبر :106890

رئیس‌جمهور کشورمان که برای شرکت در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته است، فردا در جمع سران کشورها در سازمان ملل سخنرانی می‌کند.

سخنرانی رئیس‌جمهور در مجمع عمومی را می‌توان مهم‌ترین برنامه وی در سفر به نیویورک دانست که معمولا بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و محافل سیاسی دارد. در چهار سال دولت یازدهم هم حسن روحانی برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفت و مواضع کشورمان را در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تشریح کرد. این سفر هم اولین سفر او در قامت رئیس‌ دولت دوازدهم است و در شرایطی که آمریکا با کارشکنی‌های خود برجام را در تنگنا قرار داده، حضور روحانی در سازمان ملل و روشنگری‌های او می‌تواند راهگشا باشد.

ضرورت روشنگری درباره بدعهدی‌های آمریکا در قبال برجام، موضوعی است که اکثر کارشناسان در گفت‌وگو با جام‌جم از آن به عنوان یکی از محورهای اصلی سخنرانی رئیس‌جمهور در سازمان ملل یاد کرده‌اند. خود روحانی هم پیش از سفر به نیویورک تاکید کرد که بحث برجام در کنار مواردی از جمله میانمار و بحران‌های منطقه از جمله مسائلی است که در سفر به آمریکا پیگیری خواهد کرد.

در جدول زیر دیگر محورهایی که کارشناسان و فعالان سیاسی همگی در گفت‌وگو با جام‌جم به عنوان محورهای مناسب برای طرح در سخنرانی رئیس‌جمهور در سازمان ملل مطرح شده، آمده است.

تنها نتیجه خروج آمریکا از برجام، بی‌اعتباری این کشور است

رئیس‌جمهور علاوه بر سخنرانی اصلی در مجمع عمومی سازمان ملل در سایر برنامه‌هایی که در نیویورک دارد نیز به تبیین مواضع کشورمان می‌پردازد. روحانی بر همین اساس در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان، تنها نتیجه خروج آمریکا از برجام را بی‌اعتباری این کشور دانست و گفت: درست است که آقای ترامپ غیرقابل پیش‌بینی است؛ ولی ما برای هر وضعیتی پیش‌بینی و برنامه داریم. حسن روحانی درباره آینده روابط تهران و واشنگتن اظهار داشت: کاهش تنش، منوط به رفتار دولت آمریکاست. رفتار فعلی ترامپ مسیر مذاکره برای حل مشکلات بین‌المللی را می بندد و عقب‌گرد به دوران نا موفق بوش پدر و پسر است.

بیژن نوباوه، نماینده سابق مجلس

اعتراض به بیتفاوتی نهادهای بینالمللی و سکوت آمریکا و دیگر مدعیان حقوق بشر در برابر قتلعام مردم مسلمان میانمار. با توجه به اینکه برجام با نقض کامل از سوی آمریکا مواجه شده و تجربه شکستخوردهای است، اعتراض رسمی در این زمینه، ضروری است.

زهره الهیان نماینده سابق مجلس

درخواست از سازمان ملل متحد و نهادهای بینالمللی برای اقدام قاطع در برابر نقض آشکار حقوق بشر علیه مردم مظلوم و مسلمان در میانمار. اعتراض به حملات رژیم عربستان علیه مردم ستمدیده و بیپناه یمن. مردم مظلوم سوریه قربانی تروریسم هستند و باید به کشورهای غربی به واسطه حمایت از تروریستهایی که این فاجعه را به بار آوردند، اعتراض کرد.

فاطمه رهبر نماینده سابق مجلس

محکومیت کشتار مسلمانان در میانمار و درخواست ورود مجامع بینالمللی. تاکید بر پایبندی ایران به برجام و درخواست متقابل از قدرتهای جهانی. تاکید بر نقش کلیدی ایران در مبارزه با تروریسم تکفیری. تاکید بر کاهش فقر در جهان.

مجتبی رحماندوست، نماینده سابق مجلس

مقابله با ادعای کدخدایی عالم از سوی آمریکا و مقاومت در برابر این تلقی که نظام جهان بر پایه تکقطبی و در راس آن آمریکاست. تاکید بر حق همه کشورها برای تصمیمگیری در معادلات بینالمللی.

محمد سلیمانی، وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات

آشکار کردن چهره کثیف و زشت آمریکا. درخواست از ملتهای جهان برای ایستادگی در برابر مشی ظالمانه ایالات متحده. بیان واضح اعتقادات اسلام ناب محمدی براساس روایت حضرت امام خمینی(ره) و فراخوان به همه ملتها برای مطالعه اسلام. تاکید بر این نکته که جریانهای انحرافی از جمله داعش دستپروده آمریکا هستند.

سهیلا جلودارزاده، نماینده مجلس دهم

تاکید بر شعار زیربنایی نظام جمهوری اسلامی ایران و خواست عمومی مردم مبنی بر استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی. غیرقابل تحمل بودن تجاوز نسبت به تمامیت ارضی کشور و مقاومت در برابر سلطه شرق و غرب. اعلام آمادگی ایران برای داشتن تعامل مثبت با سایر کشورهای دنیا در کنار مقاومت در برابر هر گونه تهاجم خارجی.

سید محمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

دفاع از حق مردم ایران در موضوع برجام و اعتراض به بدعهدی و کارشکنی آمریکا در این زمینه. پیگیری جدی جنایت در میانمار و اعتراض به اقدام دیر و کند جامعه جهانی. ابراز انزجار از برخورد ابزاری و دوگانه با تروریسم بویژه اقدامات داعش در منطقه.

صادق کوشکی، کارشناس مسائل سیاسی

تمرکز بر ادامه تحریمهای غیرقانونی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و درخواست از جامعه جهانی برای فشار به آمریکا. طرح مشکلات جهان اسلام مثل میانمار، یمن، سوریه، فلسطین و دادخواهی نسبت به ظلمی که نسبت به مسلمانان در جریان است. طرح دیدگاههای نظام جمهوری اسلامی و آرمانهای انقلاب برای زندگی بهتر و اعتراض به بهرهکشی از جوامع ضعیف.

مهدی فضائلی، کارشناس مسائل سیاسی

تبیین موضع جمهوری اسلامی ایران برای تعامل با کشورهای جهان بر مبنای جهتگیریها و توصیههای مقام معظم رهبری به دولت دوازدهم. بیان شجاعانه موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به سلطهجوییهای آمریکا و برخی کشورها نسبت به جوامع مسلمان و اعتراض به بدعهدی آمریکا نسبت به برجام. اعتراض به نسلکشی مردم میانمار و بیان مظلومیت مسلمانان در نقاط مختلف جهان در بحرین، سوریه و عراق و نکوهش اقدامات آمریکا و برخی دولتها در حمایت از گروههای تروریستی از جمله داعش.

عباس درویش توانگر، سردبیر خبرگزاری تسنیم

دفاع قاطع و محکم از موضع انقلابی جمهوری اسلامی ایران. اعتراض به عهدشکنی آمریکا در برجام. پرهیز رئیسجمهور و هیات همراه از هرگونه دیدار رسمی و غیررسمی با مقامات آمریکایی.

عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس

دعوت کشورهای اسلامی به وحدت و همدلی برای پایان دادن به جنگ میان مسلمانان. دعوت برای مقابله با کشتار مسلمانان میانمار و چارهاندیشی برای مقابله با آنچه در یمن میگذرد.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس

طرح مطالبات قانونی و بحق ملت ایران در حوزه تعهدات طرف مقابل در سر فصل مباحث اقتصادی در برجام. دفاع از مردم بیدفاع میانمار. طرح پیام عدالت و دادخواهی جمهوری اسلامی ایران علیه هیاهویی که علیه کشور در بخشهای مختلف مثل مباحث حقوق بشر صورت میگیرد.

اللهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس

تاکید بر ضرورت پایبندی همه کشورها بویژه آمریکا به تعهدات بینالمللی. طرح اقدامات خلاف حقوق بشری که در میانمار صورت میگیرد. مقابله با ادعاهای نقض حقوق بشر از سوی جمهوری اسلامی ایران.

محمدحسین قربانی، نایبرئیس کمیسون بهداشت و درمان مجلس

تشریح نقشهای که امروز تروریسم بینالمللی از جمله داعش با چراغ سبز آمریکا و اسرائیل برای منطقه ترسیم کرده است. مقابله با نسلکشی مسلمانان که در میانمار و فلسطین بسیار آشکار است و برای مدعیان حقوق بشر مایه سرشکستگی است. تاکید بر وحدت جهان اسلام.

حشمتالله فلاحتپیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

حسن اجرای برجام از سوی ایران و عهدشکنی آمریکا، تبیین شود نطق آقای روحانی حول محور نقش مشارکتجویانه ایران در مقابله با تهدید از جمله حوزه تروریسم باشد. رئیسجمهور در مورد رفع موانع اقتصادی در همکاری آینده میان ایران و سایر کشورها
سخن بگوید.

حسن بهشتیپور، کارشناس مسائل بینالملل

مطالبات ایران از برجام بهصورت مستدل و مستند به قوانین بینالمللی مطرح شود. در مورد میانمار و ضرورت انجام مذاکرات میان کشورهای اسلامی پیرامون حل این مشکل صحبت شود.

حسن هانیزاده، کارشناس مسائل بینالملل

تاکید بر ضرورت پایبندی تمام طرفها به برجام. ضرورت تعامل جهانی برای مقابله با تروریستها. رسیدگی به وضعیت مسلمانان میانمار و موضوع سوریه.

دکترمحسن اسلامی، استاد دانشگاه

تاکید بر ضرورت ثباتسازی در خاورمیانه با محوریت دولتهای منطقه. توصیه به دولتهای آمریکا و کرهشمالی و طرفهای درگیر در کره برای ایجاد خویشتنداری در جهت ایجاد صلح جهانی.

حمیدرضا ترقی، کارشناس مسائل بینالملل

افشاگری درخصوص بدعهدیهای آمریکا در برجام. تاکید برنقش آمریکا و صهیونیسم در بیثباتی و ناامنی در شرق و غرب آسیا. لزوم صحبت از فاجعه میانمار و محکومیت دولت و ارتش میانمار در کشتار مسلمانان این کشور.

دکتر محمدجعفر جوادیارجمند، استاد دانشگاه

انتقاد از برخورد نامناسب آمریکا با برجام. صحبت از موضوعات منطقهای و ناامنی که در منطقه و در کشورهایی از جمله یمن و بحرین بر اثر داعش ایجاد شده است. اشاره به وضعیت مسلمانان در سطح جهان که مصداق بارز آن در میانمار است.

دکتر علی بیگدلی، استاد دانشگاه

آمادگی ایران برای سرمایهگذاریهای خارجی برای سایر کشورها به تصویر کشیده شود. بدعهدی آمریکا در اجرای برجام نقد شود.

سید کمال سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری

مهمترین موضوع جهان اسلام، فلسطین و احقاق حق آنهاست. اسرائیل و آمریکا دست به اسلامهراسی و ایرانهراسی میزنند و آقای روحانی باید این مورد را در نظر داشته باشد. تاکید بر لزوم حفظ تمامیت ارضی کشورها، زیرا شاهد طرح موضوع همهپرسی
در کردستان عراق هستیم.

سیامک باقری، عضو هیات علمی پژوهشگاه
امام صادق(ع)

در مورد عدم پایبندی کشورهایی از جمله آمریکا نسبت به قوانین بینالمللی سخن گفته شود. در مورد نقض حقوق بشر علیه مسلمانان جهان و کماعتنایی نسبت به چنین فجایعی صحبت شود. لزوم حفظ تمامیت ارضی کشورها با توجه به همهپرسی کردستان نیز از دیگر اولویتهاست.

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل منطقه

تشریح موفقیتهای ایران و کشورهای مقاومت در مقابله با خشنترین تروریسم جهانی در سوریه و عراق. تشریح اقدامات غیرمتناسب با عرف بینالملل و نژادپرستانه ترامپ. انتقاد از سازمان ملل نسبت به اهمال درباره خشونتها در یمن و میانمار. ضرورت اتحاد و مقابله با توطئههای آمریکا و اسرائیل.

مجتبی امانی، کارشناس مسائل منطقه

تشریح بدعهدی آمریکا در اجرای برجام و تشویق اروپاییان برای عدم پیروی از آمریکا در این زمینه. تاکید بر لزوم پایان دادن به سختیهایی که مردم کشورهای بحرانزدهای مانند یمن و میانمار درگیر آن هستند. لزوم مبارزه با تروریسم و قطع حمایتهای آمریکا.

دکتر نوذر شفیعی، استاد دانشگاه

طرح ایده جهان عاری از خشونت همچنان میتواند در سازمان ملل مورد تاکید قرار گیرد. تشریح تعهد ایران و در عین حال از عدم پایبندی برخی کشورها نسبت به برجام سخن گویند.

داریوش قنبری، فعال اصلاحطلب

برجام و کارشکنیهای آمریکا و لزوم پایبندی به معاهدات بینالمللی به آمریکا تذکر داده شود. موضوعات مربوط به ناآرامیهای منطقه مورد توجه آقای روحانی باشد.

سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

رئیسجمهور در اجلاس سازمان ملل ندای بیتعهدی آمریکا را به برجام و نقض معاهدات بینالمللی به گوش جهانیان برساند.

دکتر محمد مرندی، استاد دانشگاه

رئیسجمهور از تریبون سازمان ملل توضیح دهد آمریکا چگونه در حال نقض برجام و زیر پا گذاشتن تعهدات بینالمللی خود است.

محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی

رئیسجمهور از تریبون سازمان ملل برای افشای جنایتهای آمریکا بهره ببرد.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید