آیا عقب نشستن وزارت بهداشت از موضع خود در قبال متخصصین بیهوشی یک شکست برای این وزارتخانه است؟

    کد خبر :106811

همکاران متخصص بیهوشی سراسر کشور امروز خدمات تخصصی خود را رایگان به هزاران بیمار هم میهن خود ارائه دادند تا به گوش برخی مسوولین برسانند که آنچه بدان معترض هستند تبعیض و بی عدالتی ست و لاغیر!
بازتاب رسانه ای این رخداد خودجوش را مقایسه کنید با بازتاب سفر کاروانی چند نفری از دیگر همکاران عزیز ما که هر چند ماه یک بار برای جامعه هدفی محدود انجام می شود که صد البته قابل ستایش است اما گویی تبعیض نه تنها در تعرفه ها که در بازتاب رسانه ای خدمات گروه های مختلف پزشکی هم وجود دارد.
امیدوارم خبر ممانعت از ورود خبرنگار صدا و سیمای استانی به بیمارستان یا تذکر به خبرنگاری دیگر برای پوشش رسانه ای آزاداندیشانه یا جمع آوری بنرهای اطلاع رسانی برای بهره مندی هم وطنانمان از اقدامات امروز و فردای همکارانم در سطح شهر و در نزدیکی بیمارستان ها شایعه ای بیش نباشد (البته نه از جنس شایعاتی که برخی مسوولین عادت به تکذیب خودکار پس از پرسیده شدن در موردش دارند!) که هنوز به وجود عدالت در این مجموعه امیدوارم؛ ان شاءالله!

آیا عقب نشستن وزارت بهداشت از موضع خود در قبال متخصصین بیهوشی یک شکست برای این وزارتخانه است؟
ماه ها از چالش متخصصین بیهوشی با اعضای شورای عالی بیمه می گذرد. در این مدت و در پی منتشر شدن نامه پیشنهادی معاون بیمه سلامت در مورد کاهش تعرفه “همه” گروه های تخصصی در فضای مجازی، که تنها به اجرایی شدن بند مربوط به تعرفه متخصصین بیهوشی انجامید نمایندگان این گروه پزشکی، رایزنی و پیگیری قانونی بی وقفه ای را آغاز کردند که به نظر می رسید با توجه به اذعان مسوولین به غیرکارشناسی بودن تصمیم گروه تصمیم گیر در مورد ویرایش سوم تعرفه ها، ثمربخش باشد؛ اما در ناباوری جامعه پزشکی پس از فروکش کردن تب و تاب انتخابات ریاست جمهوری و سپس رای اعتماد مجلس به وزیر محترم بهداشت، مصوبه جنجالی ابلاغ شد تا روشن شود که همه وعد و وعیدها برای پیگیری تحقق حقوق صنفی یک گروه تخصصی بالینی در راستای گذر زمان و ثبات نسبی دولت و وزارت بهداشت و درمان بوده است.
این نوشتار نخستی نیست که سعی دارد با صدای یک رسانه مستقل اجحاف رخ داده در مورد حقوق صنفی خود را فریاد بزند. اما آنچه در این مجال به اختصار به آن خواهیم پرداخت پیامدهای پذیرش یک خطا از سوی یک نهاد دولتی ست. نیازی به یادآوری نیست که همه مسوولین بلندپایه تصمیم ساز در این مورد به کارشناسی نشدن روندی که به تصمیم برای کاهش تعرفه های بیهوشی شده اذعان داشته اند!
جامعه امروز ما میراث خون شهدای بسیاری ست که از خرداد 42 تا به امروز در عرصه انقلاب و دفاع مقدس تا دفاع از کیان انقلاب اسلامی در بیرون از مرزها درخت تنومندش را آبیاری کرده اند. شاید مهمتر از یک انقلاب حفظ آن و پایبندی به ارزش های آن باشد و چه ارزشی در این نهضت که نسل جدید، دانش آموخته مکتب آن است، بالاتر و ارزشمندتر از “عدالت”؟!
آنچه امروز متخصصین بیهوشی به آن معترضند بی تردید کاستی های اقتصادی و خسران مالی نیست! عدالت این روزها حلقه گم شده زنجیره اقتصاد درمان در حیطه پزشکان است که با طرح تحول چراغی را روشن کرد و امیدهایی را زنده، اما چادری از کینه و غرض ورزی و کج اندیشی، امروز گروهی از نخبگان جامعه را از روشنایی آن محروم ساخته است.
این ادعا بسیار هوشمندانه است که وزارت بهداشت بعنوان یک رای از نه رای در شورای عالی بیمه مخالف کاهش تعرفه های گروه های خاص چون بیهوشی یا رادیولوژی بوده است اما کدام عقل سلیمی ست که نداند شورای عالی بیمه خاستگاه کارشناسی ترین نظرات تعرفه ای را وزارت بهداشت می داند و حذف بندهایی غیر از بند کاهش تعرفه بیهوشی در نامه پیشنهادی بیمه سلامت و طرح آن در شورای عالی بیمه خود نقض این عدم غرض ورزی وزارت نشینان است؟!
اما امروز که با درایت وزیر محترم بهداشت سکان معاونت درمان به ناخدایی بیطرف و عدالتخواه سپرده شده تردیدی نیست که رفتاری منطبق با سلوک ممالک مترقی در موارد مشابه، آن هم در حق یکی از گروه های فرهیخته جامعه بی شک الگوی کاملی از عدالت مبتنی بر آموزه های دینی خواهد بود که می تواند راه جدیدی را به سوی جامعه کنونی ما بگشاید و خود روشنایی بخش آینده ای پرفروغ برای نظام اسلامی شود.
خوشبختانه فرهنگ عذرخواهی و پذیرش اشتباه در بین مسوولین به تازگی رواج یافته و این خود نوید دنیایی بهتر و آینده ای روشن تر می دهد برای مردمان با فرهنگ این سرزمین؛ اما چرا در مسیر عدالت، وزارتی چون وزارت بهداشت برای زیرمجموعه خود یک الگوی تغییر ساختار و تغییر نگرش نباشد؟! حقیقتا چه مجموعه ای بیش از تحصیل کردگان و نخبگان جامعه ظرفیت چنین آغازی را دارد که حکمرانان نگران تبعات منفی پذیرش خطا و اصلاح امور نباشند؟!

قطعا صرف نظر از آنچه در پایان بر تعرفه های بیهوشی و ارزش هر خدمت دیگری خواهد گذشت، آنچه مهم است پایبندی به ارزش ها و پالایش خویشتن از لجاجت و خودبزرگ بینی ست که تنها راه رستگاری و تقوای واقعی ست؛ امید که همه ما از این گذرگاه هم سربلند برون آییم؛ ان شاءالله!

دکتر رضا امین نژاد

متخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید