هیچ کولبری در معابر مرزی رسمی کردستان کشته و زخمی نشده است

  • سیاسی
  • دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ ۱۷:۵۱
    کد خبر :106793

سرپرست استانداری کردستان به ارائه تعریف رسمی از کولبر و معابر کولبری پرداخت و گفت: در سال‌های اخیر هیچ کولبری در هیچ یک از معابر مرزی کردستان کشته و حتی زخمی نشده‌اند.

علیرضا آشناگر امروز(27 شهریور) در ششمین جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان، اظهار کرد: مبارزه با قاچاق در کردستان جدی است و در سال‌های اخیر در این زمینه موفق عمل شده است.

وی به تصویب طرح ساماندهی مبادلات در بازارچه‌های غیررسمی در یکم مرداد ماه توسط هیات دولت اشاره کرد و افزود: افزایش عمق روستاهای مشمول مبادلات مرزی از 15 به 20 کیلومتر، اجازه عبور ترانزیت از مرزهای استان، تصمیم گیری برای کالاهای مشمول واردات در کارگروه کشوری و … از جمله مزایای این طرح نسبت به گذشته است. این طرح فرصت خوبی برای تجار و کاهش هزینه‌هاست و موجب کاهش قاچاق نیز خواهد شد.

وی تصریح کرد: در گذشته در معابر مرزی استان ارگان‌هایی همچون استاندارد، فرمانداری و گمرک حضور نداشتند که با اجرایی شدن طرح جدید همه این دستگاه‌ها موظفند در معابر حضور داشته باشند.

آشناگر با اشاره به اینکه این طرح ظرف سه ماه اجرایی می‌شود، گفت: تا تامین زیرساخت‌ها و اجرایی کردن این طرح، مبادلات به همان روش‌های قبلی ادامه خواهد داشت.

وی این طرح را از جمله تسهیلاتی دانست که دولت برای تامین معیشت مرزنشینان به صورت مستمر انجام می‌دهد و آن را نشان دهنده اهمیت دادن دولت به وضعیت مرزنشینان دانست.

سرپرست استانداری کردستان با اشاره به وجود 5 معبر مجاز کولبری در کردستان، تاکید کرد: علاوه بر مرزهای رسمی باشماق و سیرانبند، واردات و صادرات کالا تنها از طریق پنج معبر مشخص شده مجاز است و ورود کالا از هر مرز و مسیر دیگری قاچاق و تخلف محسوب می‌شود. کولیران، پیله وران و مرزنشینان از نظر ما کسانی هستند که دارای دفترچه و یا کارت رسمی باشند و تنها این افراد مجوز عبور و مرور و ورود و خروج کالا از معابر را دارند.

آشناگر با اشاره به اینکه 18 هزار نفر سرپرست خانوار در کردستان دارای دفترچه کولبری هستند، گفت: تاکنون هیچ کولبری در هیچ یک از معابر مرزی رسمی کردستان کشته و یا زخمی نشده‌اند.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد امنیت در مرزها و محدوده‌های قرمز، عنوان کرد: گاهی تجار طالب سود با سوء استفاده از فقر موجود، از کولبران می‌خواهند که کالا را از سایر مرزهای غیررسمی استان وارد کنند که متاسفانه کولبران وارد مناطق ممنوعه و محدوده قرمز می‌شوند و حوادثی را در پی دارد که هم برای خانواده آنان و هم برای نیروهای مرزبانی ناخوشایند است. کسی حق تردد از مناطق ممنوعه و محدوده قرمز را ندارد چراکه حفاظت از این مرزها و قلمرو و سرزمین خواسته و مطالبه مردم از دولت است و دولت تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهد داد مرزها رها شوند.

وی به تردد غیرقانونی کولبران از این معابر اشاره کرد و گفت: مرزبانی بارها هشدار داده که تردد از این مناطق غیرقانونی است که متاسفانه بی توجهی به این هشدارها حوادث غم انگیزی را در پی داشته است.

آشناگر خاطرنشان کرد: به صورت بیطرفانه موضوع کشته شدن دو کولبر را پیگیری می‌کنیم و چنانچه حقی از شهروندان تضییع شده باشد، در کمال بیطرفی توسط مرزبانی و سازمان قضایی بررسی خواهد شد.

وی به نقش مرزبانی در تامین امنیت اشاره کرد و افزود: تلاش مرزبانی در امینت را نباید نادیده بگیریم چراکه امنیت موجود در این استان مرهون حضور نیروهای مرزبانی است.

سرپرست استانداری کردستان از منتقدان خواست تا اگر طرحی اصلاحی برای تحول، اصلاح و بهبود مرزنشینان دارند ارائه دهند و گفت: از این طرح‌ها استقبال خواهیم کرد.

وی در پایان ایجاد منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان را از جمله طرح‌هایی دانست که در صورت تصویب می‌تواند وضعیت مرزنشینان را بهبود بخشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید