ثبت یکصد هزار دامنه ir در سال

    کد خبر :106566

در سه سال گذشته وضعیت ثبت دامنه های ir توسط وب سایت رند زیرنظر گرفته شده است. در این سال‌ها دامنه‌های ir با استقبال خوبی روبرو شده و سالانه بیش از یکصد هزار دامنه توسط کاربران ثبت می‌شود. رونق کسب و کارهای اینترنتی و محدودیت‌هایی که در اخذ برخی مجوزهای داخلی وجود دارد از دلایل اصلی این تعداد ثبت است.

در دی ماه 1393 دامنه‌های ملی به ششصد هزار دامنه رسید. هفتم مهرماه 1394 (کمتر از یکسال) دامنه های ثبت شده به عدد هفتصد هزار رسید. دقیقا در مهرماه 1395 این عدد به هشتصد هزار دامنه تغییر کرد و اکنون در شهریورماه 1396 و باز هم در کمتر از یکسال رشد یکصد هزارتایی دامنه را شاهد هستیم. یعنی عدد نهصد هزار دامنه ثبت شده که می‌تواند کشور ما در تعداد دامنه‌های کشوری ثبت شده در خاورمیانه رکورددار کند.

دامنه ملی

گسترش خرید و فروش دامنه‌های اینترنتی، سوددهی بالای کسب و کارهای اینترنتی و تشویق شدن سرمایه‌گذاران در این کسب و کار، نیاز برخی مجوزها به دامنه‌های ir، فروش رفتن برخی دامنه‌های ir با قیمت‌های بالا و غیره از عواملی است که این میزان ثبت دامنه در کشور صورت می‌گیرد. البته شایان ذکر است که کیفیت دامنه‌ها قطعا به مانند گذشته نیست و همچنین بسیاری از دامنه‌ها بدون محتوا و برای فروش هستند که این امر خود می تواند زنگ خطری باشد.

در سال های گذشته دامنه‌های تک کلمه‌ای معنی دار و خوش آهنگ که برای برندینگ جذاب و گیرا هستند بیش از سایر دامنه‌ها مشتری پسند بوده و هستند. به همین دلیل برخی از دامنه‌های تازه ثبت شده ارزشمند شناخته می‌شوند چراکه سبک دامنه‌ها کمی تغییر کرده است.

در آخر باید متذکر شویم که سالانه بیش از یکصد هزار دامنه ir در کشور ثبت می‌شود که جدای هزینه تمدید آن و با در نظر گرفتن قیمت پایه (۴۰۰۰ تومان برای ثبت در نمایندگی‌ها) ملبغ چهار صد میلیون تومان در سال درآمدزایی برای ایرنیک دارد. این مبلغ را اگر به مبلغ هشتصد هزار دامنه سال گذشته که تمدید شده اند اضافه کنیم به عدد سه میلیارد و ششصد میلیون تومان می‌رسیم. در کنار این اعداد بزرگ انتظاری که از مرکز ثبت دامنه‌های ملی می‌رود این است که سیاست هایی مشخص در قبال ثبت و تایید دامنه‌های ثبت شده داشته باشد.

همچنین نداشتن سرعت و کیفیت لازم در زمان ثبت و استفاده از سرویس‌های این سایت از مواردی است که می‌تواند با هزینه‌ای بسیار ناچیز نسبت به درآمد این مرکز، بسیار بهینه تر و با کیفیت تر از قبل باشد. امیدواریم در سال آینده و با توجه به رشد سریع ثبت دامنه‌های ir با وضعیت مشخص‌تر و بروزتر روبرو باشیم. شما کاربران وب‌سایت رند می‌توانید نظرات، پیشنهادات و مشکلات پیرامون ایرنیک را در بخش کامنت‌های همین مطلب درج نمایید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید