بخش بزرگی از محقق نشدن جذب سرمایه گذاری خارجی به مشکلات داخلی برمی گردد

    کد خبر :106504

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به محقق نشدن انتظارات درباره جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور در 2 سال گذشته، گفت: بخش بزرگی از این اتفاق به مشکلات داخلی از جمله بانکی و مطابقت نداشتن بانک ها و بنگاه ها با تحولات جهانی برمی گردد.

«مسعود خوانساری» امروز (دوشنبه) در نشست مشترک فعالان بخش خصوصی و نمایندگان موسسه پرایس ‌واترهاوس‌ کوپرز (PwC) با موضوع الزامات حضور در بازارهای جهانی، جذب سرمایه گذاری و تامین مالی در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: در دو سال گذشته پس از برجام بیش از 200 هیات سیاسی و تجاری برای سرمایه گذاری در کشورمان به ایران سفر کردند.
به گفته وی، قابلیت های مختلف موجود در کشور، امنیت داخلی، انرژی ارزان، بازار مناسب در کشور و کشورهای همسایه و منطقه، نیروی کار تحصیلکرده و … دلیل اصلی این اشتیاق سرمایه گذاران بوده است.
این مقام مسئول ادامه داد: برخی عوامل خارجی از جمله تداوم تحریم ها و فشار آمریکایی ها بر بانک های بین المللی سبب شده است تا سرمایه گذاری مورد نظر محقق نشود، با این حال مشکلات داخلی دلیل اصلی این اتفاق است.
وی بیان داشت: در 10 تا 12 سال گذشته بانک های کشورمان نتوانستند خود را با تحولات جهانی وفق دهند و مشکلاتی با مقررات بین المللی دارند.
خوانساری همچنین خاطرنشان کرد: طی این مدت بنگاه های کشور نیز به دلیل قطع همکاری با خارجی ها نتوانستند از بعد مدیریتی و ارتباطی رشد کنند و به صورت جزیره ای عمل می کنند.
وی اظهار داشت: در همین راستا دفتر سرمایه گذاری و جذب سرمایه های خارجی را در 2 سال اخیر به وجود آوردیم تا قوانین و مقررات دست و پاگیر سرمایه گذاری خارجی و همچنین قابلیت های داخلی را شناسایی کند.
رئیس اتاق تهران با اشاره به وضعیت نامناسب رتبه ایران در شاخص های بین المللی، یادآوری کرد: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز در تلاش است تا موانع کار را برطرف کند و در همین راستا در هفته های گذشته در بحث سپرده های بانکی گام های خوبی برداشته است.
وی گفت: امروز نیاز است تا بنگاه های کشورمان روش های مالی، حسابرسی، حسابداری و … خود را با استانداردهای بین المللی وفق دهند؛ در این راستا موسسه pwc برای یاری رسانی به بنگاه های ایرانی دعوت شده است.
خوانساری تصریح کرد: با اصلاح ساختارهای مالی شرکت ها، ارتقای رتبه ایران در سطح جهانی و رفع مشکلات بانکی می توانیم عملکرد موفق تری در جذب سرمایه گذاری خارجی داشته باشیم.
به گزارش ایرنا، «محمد خزاعی» رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی ایران پیشتر در گفت وگو با ایرنا تاکید کرده بود، جذب سه میلیارد و 372 میلیون دلار سرمایه خارجی در سال 2016، اقبال جهانی را به ایران پس از برجام نشان می دهد؛ به شکلی که امروز شاهد تنوع بیشتری در سبد کشورهای سرمایه گذاریم.
بیشترین میزان جلب سرمایه‌گذاری خارجی تا قبل از حل موضوع هسته ای ایران در دولت یازدهم، مربوط به سال 2012 میلادی است که رقمی نزدیک به چهار میلیارد و 700 میلیون دلار بود.
این رقم در سال 2013 میلادی به سه میلیارد و 100 میلیون دلار و در سال 2014 به رقم 2 میلیارد و 100 میلیون دلار و در نهایت در سال 2015 به 2 میلیارد و 50 میلیون دلار کاهش یافت.
با آغاز اجرای برجام، درهای اقتصاد کشور به سوی جهانیان برای تعامل سازنده و همکاری های مشترک گشوده شد که فقط در سال 1395 هیات سرمایه گذاری خارجی 9 میلیارد و 175 میلیون و 586 هزار دلار سرمایه گذاری مصوب را در استان ها تصویب کرده است.
براساس گزارش سازمان سرمایه گذاری خارجی ایران، این سازمان 12میلیارد و 48 میلیون و 968 هزار دلار سرمایه گذاری خارجی مصوب در استان های مختلف داشته که در این میان خراسان شمالی با جذب بیش از سه میلیارد و 378 میلیون دلار بیش از سایر استان ها سرمایه گذاری خارجی جذب کرده است و پس از آن استان آذربایجان شرقی با 1.5 میلیارد دلار قرار دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید