توضیحات بابک زنجانی درباره بانک اف آی آی بی و بانک ملت/ فلاح هروی گفت استخاره کرده‌ام و باید در خدمت زنجانی باشم

    کد خبر :106441

چهاردهمین جلسه رسیدگی به اتهامات شرکای بابک زنجانی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.
در ابتدای این جلسه قاضی مقیسه اعلام کرد که آقایان مهدی شمس و بابک زنجانی در جلسه حضور دارند. آقای فلاح هروی نیز احضار شده است اما به علت اینکه حالشان در شعبه بد شد در جلسه حضور ندارند و به حضور ایشان نیز احتیاجی نیست. دفاعیات ایشان توسط وکلای او خوانده می‌شود اما قبل از آن چون در جلسات گذشته ابهاماتی وجود داشت از آقای بابک زنجانی دعوت شد تا در این جلسه حضور یابند تا برخی ابهامات را روشن کنند و نقش آقایان فلاح و شمس را در این پرونده مشخص کنند.

قاضی مقیسه بابک زنجانی را به جایگاه احضار کرد و از او خواست در خصوص موضوع فروش بانک اس آی آی بی به بانک ملت توضیح دهد.

زنجانی در ابتدای حرف‌های خود گفت: مدارک جدیدی به دست من رسیده که باید آنها را بگویم.

قاضی مقیسه گفت: این جلسه دادرسی برای شما نیست پس فقط به سوالاتی که می‌پرسیم پاسخ دهید. فقط راجع به پرونده بانک ملت و اس آی آی بی صحبت کنید شما به عنوان مطلع احضار شدید.

زنجانی گفت: ما در برج چهار سال ۹۱ کار خود را با وزارت نفت شروع کردیم اما اقدامات ما با آقایان شمس و فلاح به قبل از سال ۹۱ برمی‌گردد. مثلا در سال ۹۰ هواپیماهای خریداری شده توسط آقای شمس را داشتیم که در خرداد ماه آن سال قشم ایر را افتتاح کردیم. از آقای فلاح هم آن زمان که در شرکت غدیر فعالیت می‌کردند دعوت کردم تا کارهای هلدینگ سورینت را سروسامان بدهند.

قاضی مقیسه پرسید: پس آقای فلاح اینجا شریک بودند.

زنجانی گفت: خیر، ایشان فقط عضو هیات مدیره بودند و شراکتی نداشتند.

زنجانی ادامه داد: زمانی که می‌خواستیم با وزارت نفت کار کنیم از وزارت اطلاعات با ما تماس گرفتند و گفتند که آقای فلاح را از مجموعه خود حذف کنید و ایشان استخاره کردند و گفتند من باید در خدمت آقای زنجانی باشم.

بابک زنجانی خاطرنشان کرد: اینکه می‌گویند ما اف آی آی بی را چهار میلیون دلار خریدیم و ۹۰ میلیون دلار فروختیم اشتباه است. در خصوص بانک اف آی آی بی ، دو بخش وجود دارد یکی مربوط به بخش لایسنس بانک است یکی هم مربوط به اموال و دارایی‌های بانک. ما لایسنس بانک را چهار میلیون دلار خریدیم و آن را هفت میلیون دلار فروختیم. باقی ۹۰ میلیون دلار مربوط به اموال و دارایی‌ها، ساختمان و دیگر متعلقات بانک است. ما کلا در جابجایی بانک اف آی آی بی سه میلیون یورو سود کردیم. آقای فلاح در پروژه‌های نفتی ما دخیل نبودند.

قاضی مقیسه گفت: پس به چه منظور این پول را به فلاح دادید.

زنجانی گفت: به خاطر اینکه ایشان بیزنس می‌کردند و کار می‌کردند.

قاضی مقیسه گفت: ایشان چه کار می‌کردند که سه میلیون دلار باید دریافت می‌کردند.

زنجانی پاسخ داد: همکاری ، بیزنس و امثال این کارها.

قاضی رسیدگی کننده به پرونده فساد نفتی با اشاره به هدایایی که بابک زنجانی به فلاح هروی داده از زنجانی پرسید که به چه دلیل ای هدایا را به فلاح هروی پرداخت کرده‌ و آیا هدیه بوده و یا بابت‌شان پول گرفته‌ و خانه تهران و کیش چقدر می‌ارزد و خانه تهران در کدام منطقه است که زنجانی پاسخ داد: این مسائل مربوط به حساب و کتاب‌های ما قبل از ماجرای شرکت نفت است و مربوط به سال‌های ۸۸ ، ۸۹ و ۹۰ می‌باشد.

مقیسه گفت: شما در تمام اقاریر خود گفته‌اید که من اینها را هدیه کرده‌ام.

زنجانی پاسخ داد:‌ در نهایت قرار بود فلاح از تمام شرکت‌هایی که در آن عضو هیات مدیره است سه درصد سود بگیرد.

قاضی مقیسه گفت: شما یک میلیارد هدیه به دختر ایشان داده‌اید؟

زنجانی گفت: بله، از پول خودم بود.

مقیسه گفت: خانم آقای فلاح اقرار کرده است که بابت این خانه‌ها هیچ پولی نداده است. خانه تهران کجا بود و آن زمان چقدر ارزش داشت و الان چقدر می‌ارزد؟

زنجانی پاسخ داد: خانه در شهرک غرب است. آن زمان شش میلیارد تومان می‌ارزید و الان حدود ۵۰ میلیارد تومان. آقای قاضی شما الان به دنبال چه می‌گردید که این سوال‌ها را می‌پرسید؟ در آن زمان کلا ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به آ‌قای فلاح هروی پرداخت کردم که همه این ویلاها و آپارتمان‌ها جزو همین مقدار است.

مقیسه با اشاره به پرونده خرید بیمارستان پارسیان گفت: شما در آنجا ۲۵ میلیارد به آقای فلاح هروی داده‌اید؟

زنجانی پاسخ داد: خیر؟ این ادعا را دادستانی دارد. ما بیمارستان پارسیان را به مبلغ ۵۰ میلیارد تومان خریداری کردیم اما بعد از اینکه مشخص شد سند آن جعلی است قصد پس گرفتن پول را داشتیم که گفتند ۲۵ میلیارد آن را آقای فلاح گرفته است.
منبع: ایلنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید