پیش‌بینی تولید ۱۰ تن خاویار تا پایان برنامه ششم در ایران

    کد خبر :10643

معاون وزارت جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران گفت: این سازمان تلاش دارد تا پایان برنامه ششم توسعه ، سالانه 10 تن خاویار و 10 هزار تن گوشت ماهیان خاویاری در کشور تولید شود.

حسن صالحی روز شنبه در حاشیه مراسم توزیع 30هزار قطعه بچه ماهی کپور در بیرجند افزود: در سال 94 بیش از هزار تن گوشت ماهیان خاویاری و سه تن خاویار پرورشی تولید شده است.

وی بدون اشاره به آمار گفت: سال گذشته برای نخستین بار بعد از یک دهه، خاویار پرورشی ایران به آمریکای شمالی صادر شد.

صالحی بیان کرد: با برنامه ریزی هایی که صورت گرفته است پیش بینی می شود امسال بیش از چهار تن خاویار پرورشی در ایران تولید و روانه بازار مصر شود.

با توزیع 30 هزار قطعه بچه ماهی کپور در سال آبی 96- 95 در مجموع 250هزار بچه ماهی در خراسان جنوبی برای پرورش در استخر در اختیار علاقه مندان به این حرفه گذاشته شد.

** تولید بیش از یک میلیون تن انواع آبزی

صالحی اظهار کرد: سال 1395 یک میلیون و 70 هزار تن انواع آبزیان در کشور تولید شد که 470 هزار تن آن آبزی پروری و مابقی از صید در دریای خزر، خلیح فارس، دریای عمان و آب های بین المللی استحصال شد.

وی با بیان اینکه مصرف سرانه آبزیان در دو، سه دهه گذشته روند صعودی در کشور پیدا کرد، یادآور شد: پارسال مصرف سرانه آبزیان به 10.6 کیلوگرم رسید.

** صادرات 412 میلیون دلاری آبزیان خوراکی از ایران

صالحی در ادامه به صادرات 412 میلیون دلاری آبزیان خوراکی سال گذشته اشاره کرد و گفت: در این مدت بیش از 103 هزار تن آبزیان به خارج صادر شد، امید است این روند ادامه یابد.

معاون وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با برنامه ریزی هایی که سال های اخیر صورت گرفت پیش بینی می شود تا سال 1400 تولید آبزیان به بیش از 1.6 میلیون تن، مصرف سرانه به 14 کیلوگرم و میزان صادرات تا یک میلیارد دلار افزایش یابد.

رئیس سازمان شیلات اظهار کرد: در بخش آبزی پروری ماهیان گرمابی، به ترتیب ماهی کپور با 220 هزار تن و قزل آلا با 160 هزار تن بیشترین میزان تولید را به خود اختصاص داده است و گونه های دیگر در رتبه های بعدی قرار دارند.

صالحی افزود: توسعه شیلات و آبزی پروری در 31 استان چهار سال گذشته روند صعودی خیلی خوبی تجربه کرد و توانستیم هر کجا آبی وجود دارد آبزی پروری هم در کنار آن توسعه دهیم.

** افزایش پنج درصدی پرورش آبزیان در خراسان جنوبی

به گفته وی بر اساس گزارشی که سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ارایه کرد بودجه های عمرانی نسبت به سال 91 بیش از چهار تا پنج برابر افزایش یافت و تولید استان به هزار تن می رسد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه خراسان جنوبی از لحاظ منابع آبی فقیر است لذا میزان تولید آبزیان در چند سال اخیر نشان از توسعه مهم این صنعت در استان دارد.

صالحی بیان کرد: امروز 30 هزار قطعه بچه ماهی کپور برای پرورش در 50 مزرعه در بیرجند توزیع شد، امید است با توسعه بودجه عمرانی و حمایت های ترویجی که جهاد کشاورزی استان خواهد کرد بتوان تمام استخرهای ذخیره آب کشاورزی را هم برای غنی کردن خاک باغ و مزارع داشته باشیم.

معاون وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد در این صورت شاهد افزایش بهره وری از آب برای تولید غذا در روستاهای استان باشیم.

وی یادآور شد: سرانه مصرف آبزیان در خراسان جنوبی حدود چهار کیلوگرم و متوسط کشوری 10.6 کیلوگرم است، تلاش داریم به زودی سرانه مصرف استان به متوسط کشوری برسد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید