احمد شیرزاد: اصلاح طلبان بنای عبور از جهانگیری را ندارند /فعلا می گوییم هرگز از لاریجانی حمایت نمی کنیم

  • سیاسی
  • دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ ۱۰:۲۶
    کد خبر :106368

احمد شیرزاد می گوید: جهانگیری در مناظرات انتخاباتی خودش را نشان داد و به اصطلاح گل کرد اما ممکن است تا چهار سال آینده چهره های اصلاح طلب دیگری نیز گل کنند.
ستاره مناظرات و کاندیدای پوششی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری آنطور که انتظار می رفت در دولت دوازهم مورد توجه قرار نگرفت. انتصاب محمد نهاوندیان به عنوان معاون اقتصادی رئیس جمهور از نقش اسحاق جهانگیری که در دولت قبل رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بود، کاست. این اما فقط یک روی سکه است و بی مهری ها به جهانگیری ادامه یافت. برخی از فعالان سیاسی و رسانه های اصلاح طلب نیز مسیر عبور از جهانگیری را در پیش گرفتند. صحبت از ترجیح علی لاریجانی به او در صورت شکل گیری چنین دوگانه ای، در حالی مطرح می شود که حسن روحانی و جریان اصلاحات بخش زیادی از موفقیت خود در انتخابات اخیر را مدیون جهانگیری است. شاید رویکرد حسن روحانی به عنوان میانه رویی که با حمایت اصلاح طلبان رئیس جمهور شد و در دولت دوم خود دیگر نگران انتخابات بعدی نیست؛ تا حدودی قابل فهم باشد اما رویه اصلاح طلبان جای تامل بیشتری دارد.

جریان اصلاح طلب که در چند سال گذشته با توجه به شرایط و فضای سیاسی حاکم ناگزیر به ائتلاف و همراهی با گفتمان تازه ای به نام اعتدال بوده است؛ می تواند از جهانگیری به عنوان یک برگ برنده برای انتخابات بعدی استفاده کند. حضور معاون اول رئیس جمهور در مناظرات انتخاباتی و دفاع جانانه اش از دولت، چهره محبوبی از او ساخت. ساده کنار گذاشتن این ظرفیت به نظر منطقی نیست و از همین رو برخی از تحلیلگران سیاسی معتقد اند که این رویه تاکتیک اصلاح طلبان است تا این مهره خود را به سلامت به مرحله بعد از تایید صلاحیت های سال 1400 برسانند.

احمدشیرزاد یکی از فعالان اصلاح طلب اما با این گمانه مخالف است. او در گفت و گو با «نامه نیوز» قراردادن جهانگیری در مقابل افرادی همچون لاریجانی و نهایتا ترجیح آن ها را اظهاراتی ناشی از گستردگی اردوگاه اصلاح طلبان دانست و گفت: « اصلاح طلبان بنای عبور از جهانگیری را ندارند. اردوگاه اصلاح طلبان خیلی بزرگ است و چارچوب تنگی ندارد لذا هر فردی در این جریان می تواند نظرات خود را بیان کند. این به معنی برنامه ریزی و طرح و نقشه این جریان برای انتخابات بعدی نیست».

وی در واکنش به اینکه نشریاتی مثل سازندگی نیز از این روزها از جهانگیری عبور کرده به لاریجانی می پردازند، گفت: «در خود کارگزاران نیز نظرات متنوعی وجود دارد و اگر فردی حرفی می زند نباید آن را به خط فکری کلی حزب تعمیم داد».

به گفته شیرزاد، اصولا برنامه ریزی ها برای انتخابات تا 6 ماه قبل از آن آغاز نمی شود و تعبیر صحبت های کنونی به عنوان تاکتیک جریان اصلاح طلب منطقی نیست.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی افزود: «وضعیت در جریان اصولگرا اسفناک تر است و تا یک ماه قبل از انتخابات نمی دانند که کاندیدایشان چه کسی است».

شیرزاد با اشاره به اینکه مجلس دهم در نیمه راه است ، گفت: « احزاب و جریان های سیاسی کشور از حالا باید به فکر انتخابات مجلس باشند و تلاش برای کسب اکثریت کرسی ها را در اولویت برنامه ها ریزی های خود قرار دهند. اصلاح طبان نیز از این پس درگیر این موضوع می شوند و قاعدتا تلاش می کنند به هدف خود یعنی تغییر نظارت استصوابی به نظارت قانونمند؛ برسند».

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه برای خیز برداشتن به سوی انتخابات ریاست جمهوری خیلی زود است، گفت: « استراتژی ها و تاکتیک ها در زمان انتخابات و با توجه به شرایط آن روز جامعه مشخص می شود. جهانگیری در مناظرات انتخاباتی خودش را نشان داد و به اصطلاح گل کرد اما ممکن است تا چهار سال آینده چهره های اصلاح طلب دیگری نیز گل کنند».

وی ادامه داد: « اگر 6 ماه قبل از انتخابات سال 92 از اصلاح طلبان سوال می شد که از روحانی حمایت می کنند ؟ می گفتند هرگز اما شرایط به گونه ای پیش رفت که این کار را کردند. رویدادهای سیاسی در کشور ما غیرقابل پیش بینی است و باید منتظر ماند تا زمان آن برسد. اگر در سال 1400 نیز شورای نگهبان به همین شکل فعالیت کند و شرایط همین باشد هر چیزی ممکن است. اگر اکنون از ما بپرسید که از لاریجانی حمایت می کنید؟ می گوییم هرگز اما ممکن است در سال 1400 تصمیم دیگری بگیریم. در حقیقت باید دید لاریجانی 1400 با لاریجانی امروز چقدر تفاوت دارد».

شیرزاد در مورد کاسته شدن از نقش جهانگیری در دولت دوازدهم نیز گفت: « به نظر من اتفاقا نقش جهانگیری در دولت دوازدهم پررنگ تر شده است. برخی تصور می کردند که او سکان دار بخش اقتصادی دولت خواهد بود و اینطور نشد اما عملا نفوذ او بیشتر شده است. جهانگیری در دولت دوازدهم به نسبت دولت قبل بیشتر به وزارت صنعت و اقتصاد نزدیک است. حتی بانک مرکزی نیز با وجود اینکه رئیس آن تغییر نکرد در این دولت بیشتر به جهانگیری نزدیک است».

وی افزود: « تغییری که در این دولت ایجاد شده این است که آقای روحانی در تصمیم گیری های اقتصادی نسبت به قبل نقش پررنگ تری خواهد داشت و این اقدام مناسبی است. به اعتقاد ما نیز رئیس جمهور باید شخصا و با همراهی معاونان و تیم اقتصادی خود سکان اداره امور را به دست بگیرد».

احمدشیرزاد در حالی رویکرد اصلاح طلبان نسبت به جهانگیری را اظهارنظرهای شخصی تلقی می کند که برخی از فعالان سیاسی این رویکرد را مصداق استراتژی «با چپ انقلاب کن و با راست حکومت» می دانند.

منبع:نامه نیوز

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید