صیاد، اعتبار را به چک باز می‌گرداند

    کد خبر :105943

نظارت، پایش و انتظام بخشی به این شبکه عظیم و حساس و انتظام بخش به فعالیت و عملکرد آن که از وظایف اصلی بانک مرکزی است به طریق سنتی و فرآیندهای قدیمی و گذشته میسر نیست.

بدون تردید گسترده ترین خدمات در کشور توسط شبکه بانکی انجام می‌شود. این خدمات که از نظر تعداد بالغ بر 40 میلیارد تراکنش را در سال با درصد موفقیت نزدیک به صددرصد انجام و بیش از 4.5 برابر نقدینگی کشور در آن تبادل می شود و در تمام پهنه جغرافیایی کشور فارغ از زمان و مکان به آحاد مردم ارایه می شود، امری سترگ است. مجموعه ای که چند صد میلیون حساب بانکی در آن وجود داشته و قریب 60 میلیارد ریال را به صورت غیرحضوری در سامانه های متمرکز بانکی جابجا می کند. مجموعه ای که با دویست هزار کارمند در بیست و چند هزار شعبه لبه ارتباطی اصلی با مردم در مبادلات روزانه مالی و پولی ایشان است و اگر بانک ها را پیش خوان حاکمیت و مردم بدانیم و بخوانیم گزاف نگفته‌ایم.

نظارت، پایش و انتظام بخشی به این شبکه عظیم و حساس و انتظام بخش به فعالیت و عملکرد آن که از وظایف اصلی بانک مرکزی است به طریق سنتی و فرآیندهای قدیمی و گذشته میسر نیست. برای اعمال نظارت به این شبکه گسترده و پرترافیک بایستی به سامانه ها و امکان سیستمی تکیه کرد و از آن طریق وظیفه نظارتی را به انجام رساند.

سامانه های حاکمیتی و بسیار موثر مانند ساتنا، چکاوک، نسیم، نهاب، پرتال ارزی و سپام برخی از اینهاست که ضمن تسهیل خدمت به مردم و تعمیق خدمات بانکداری موجبات پایش فعالیت و عملکرد بانکی را برای بانک مرکزی فراهم کرده است.

موضوع چک و ساماندهی آن و رفع معضلات موجود در دومرحله و دو سامانه ملی چکاوک و صیاد برنامه‌ریزی و پوشش کشوری پیدا کرد. رفع مشکلات موجود در چک و سیستمی شدن صدور و استفاده از آن در توجه قرار گرفته و تدبیر شد و پس از موفقیت کامل چکاوک که بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفت، حالا سامانه صیاد از ابتدای درخواست دسته چگ تا مرحله نقد شدن آن را تحت سیطره و نظارت خود گرفته و مشکلات موجه را برطرف می کند.

در حال حاضر سالانه به طور متوسط بیش از یکصد بیست میلیون چک عادی در مبادلات روزانه مردم رد و بدل می‌شود که ارزش آن بیش از 6 میلیون میلیارد ریال است که با استقرار سامانه صیاد و رقع مشکلات فعلی آن امیدواریم آبرو و اعتبار به چک برگشته و با اقبال بهتر و بیشتر مردم شاهد افزایش این استفاده به کارگیری بیشتر مردم از این ابزار پرداخت در مبادلات و رونق کسب و کار باشیم.

منبع:ایلنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید