آمار تسهیلات نظام بانکی گمراه کننده است

    کد خبر :105929

مستخدمین حسینی گفت: تا زمانی که اقتصاد کشور از رکود خارج نشده و اقتصاد ما در مسیر یک رشد با ثبات قرار نگرفته نمی‌توانیم موضوع مطالبات معوق و یا یکسان‌سازی نرخ ارز را حل کنیم.

حیدر مستخدمین حسینی، کارشناس بانکی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد چگونگی وصول معوقات بانکی اظهار داشت: تنها با اصلاح نظام اقتصادی کشور موضوع تک نرخی شدن ارز و یا وصول مطالبات معوق بانکی امکان پذیر خواهد بود.

وی افزود: عدم وصول معوقات بانکی به دلیل شرایط رکودی در کشور است. اقتصاد ما همچنان در رکود است و هنور رکود از کشور برچیده نشده و ما همچنان علایم رکود در اقتصاد را می بینیم.

مستخدمین حسینی با اشاره به ارقام بالای ‌چک‌های برگشتی و تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی و کاهش‌ زمان کار در بنگاه‌های اقتصادی گفت: نبود تقاضا برای برخی از کالاها و کاهش درآمد خانوارها و کاهش سرمایه گذاری‌ها که در پایین‌ترین حد خود در اقتصاد ما قرار گرفته است اقتصاد را همچنان اقتصاد در رکود قرار داده است.

وی تصریح کرد: تا زمانی که اقتصاد کشور از رکود خارج نشده و اقتصاد ما در مسیر یک رشد با ثبات قرار نگرفته نمی‌توانیم موضوع مطالبات معوق و یا یکسان‌سازی نرخ ارز را حل کنیم.

مستخدمین حسینی‌ادامه داد: میزان اعطای تسهیلات نظام بانکی در سال گذشته ۵۴۰ هزار میلیارد تومان اعلام شد که ۸۰ درصد این رقم استمهال بود. یعنی پول‌ تازه‌ای نیست که به این مجموعه تزریق شده باشد بلکه بنگاه‌های اقتصادی و یا افرادی که پیش از این تسهیلات گرفته‌اند و نتوانسته‌اند آنرا پرداخت کنند. به بانک مراجعه کرده‌اند و سود آن را پرداخت کرده‌اند و اصل آن را یک مدت دیگر تمدید کرده‌اند.

وی افزود: این موضوع، گمراه کننده است و یک انحراف را در برداشت عمومی به عمل آورده است که نظام بانکی به صورت خالص در سال ۹۵ به میزان ۵۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است در حالی که این میزان تسهیلات پرداخت نشده است.

این کارشناس‌ بانکی‌ گفت: این اتفاق یعنی‌ بنگاه‌های اقتصادی نتوانسته‌اند بدهی خود را بپردازند و شرایط بنگاه‌ها بهتر نشده است.

وی خاطر نشان کرد: هم‌ اکنون میزان سپرده‌های بانکی هزار وسیصد هزار میلیارد تومان است که پنجاه درصد آن منجمد شده و در نظام بانکی قفل شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید