نظر موگرینی درباره لغو برجام

  • سیاسی
  • شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۶:۰۲
    کد خبر :10586

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، می‌گوید لغو توافق اتمی 2015 با ایران به نفع هیچ‌کس نیست و امریکا باید این موضوع را درک کند.

موگرینی روز جمعه گفت: «معتقدم دولت جدید امریکا باید به این درک برسد که در پیش گرفتن رویه‌ای متفاوت از برجام (برنامۀ جامع اقدام مشترک) به نفع هیچ‌کس در منطقه نخواهد بود.»

دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، که در ژانویه 2017 قدرت را در اختیار گرفت، دربارۀ برجام که در دولت پیشین امریکا امضا شد، تردید دارد.

رکس تیلرسون، وزیر خارجۀ امریکا، در تاریخ 18 آوریل در نامه‌ای به کنگره، همکاری ایران بر اساس این توافق را تأیید اما خاطر نشان کرد دولت ترامپ به بررسی مجدد این توافق خواهد پرداخت که مشخص شود آیا لغو این تحریم‌ها، بر اساس برجام، «منافع ملی» امریکا را تأمین می‌کند یا خیر.

موگرینی تصریح کرد 28 کشور عضو اتحادیۀ اروپا مصمم به حفظ برجام هستند و گفت: «اروپایی‌ها به شدت در تلاش برای حفظ این توافق هستند.»

این توافق در تیرماه 1394 به تأیید ایران و گروه 1+5 متشکل از کشورهای امریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین بعلاوه آلمان رسید و از دی ماه همان سال اجرایی شد.

موگرینی با اشاره به اینکه این توافق با موفقیت در حال اجراست، گفت: «چیزی که می‌بینم این است که این توافق کارآمد است. این توافق جهان را بسیار امن‌تر کرده است.»

گفتنی است ترامپ بارها توافق اتمی میان ایران و گروه 1+5 را مورد انتقاد قرار داده است. وی در خلال فعالیت‌های انتخاباتی‌اش تهدید کرده بود که این توافق را پاره خواهد کرد.

اظهارات ضد ایرانی ترامپ در حالی مطرح می‌شود که در پی توافق اتمی سال گذشته، به سال‌ها مناقشه اتمی غرب علیه ایران پایان داده شد؛ همچنین شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامۀ 2231، این توافق را مورد تأیید قرار داد.

همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های منتشره خود، بارها پایبندی تهران به تعهداتش در قبال این توافق اتمی را تأیید کرده است.

بر اساس برجام، ایران بخش‌هایی از فعالیت‌های اتمی خود را در ازای لغو کامل تحریم‌های مربوط به برنامۀ اتمی خود، محدود کرد.

ترامپ همچنین چندی پیش برنامۀ اتمی تهران را تهدیدی برای اسرائیل عنوان کرد؛ رژیم تل‌آویو تنها دارندۀ زرادخانۀ اتمی در منطقۀ خاورمیانه به شمار می‌آید.

منبع : پرس تی وی

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید