«بنزینهای پاتیلی» به جای بنزینهای یورو ۴ در باک خودروی ایرانیها/ عملکرد مثبت قرارگاه خاتم در ستاره خلیج فارس

  • سیاسی
  • شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۵:۰۸
    کد خبر :10580

عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم با انتقاد از منتشر نشدن اسناد بنزینهای وارداتی توسط دولت گفت: متاسفانه به جای بنزینهای با کیفیت یورو چهار، بنزینهای پاتیلی از فجیریه امارات وارد ایران شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی موسوی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران پویا درباره عملکرد قرارگاه خاتم الانبیا(ص) در اتمام فاز نخست پروژه ستاره خلیج فارس و مصادره آن توسط دولت یازدهم به نام خود اظهار کرد: قرارگاه خاتم الانبیا(ص) با تجهیزات، ظرفیتها و هزینه‌های خود وارد میدان شد و فاز نخست پروژه ستاره خلیج فارس را به اتمام رساند.

موانع بر سر راه قرارگاه خاتم الانبیا(ص)

وی ادامه داد: متاسفانه دولت این عملکرد قرارگاه خاتم الانبیا(ص) و زحمات آنها را نمی‌بیند و حتی گاهی موانعی را هم ایجاد می‌کند که در هر صورت باید قدردان تلاشهای انجام شده قراگاه خاتم باشیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم تصریح کرد: پروژه ستاره خلیج فارس باید طی چهار سال گذشته توسط دولت انجام می‌شد اما اهتمام جدی برای اتمام آن صورت نگرفت و در حال حاضر نیز فاز نخست آن با همت و تلاش قرار گاه خاتم الانبیا(ص) به اتمام رسیده است.

به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌نژاد، دولت با افتتاح این پروژه در روزهای گذشته نوعی نگاه انتخاباتی را مدنظر داشت اما در هر صورت افتتاح این پروژه و تکمیل آن کمک شایاتی به مسئله خودکفایی بنزین کشور خواهد کرد.

وی ادامه داد: انتظار داشتیم 70 درصد این پروژه که در گذشته عملیاتی شده بود زودتر به نتیجه برسد و امیدواریم برای تولید بنزین یورو چهار سایر فازهای ستاره خلیج فارس هر چه زودتر پایان پذیرد.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درباره ادعاهای مسئولان دولت یازدهم و سازمان حفاظت محیط زیست بابت واردات بنزین یورو چهار و بهبود آلودگی هوای  تهران و کلانشهرها اظهار کرد: مسئولان ذیربط پاسخ دهند که کیفیت هوای کدام شهرهای کشور بهتر شده است؛ تهران، اراک، اهواز و … همانند گذشته با مشکل آلودگی هوا در برخی فصول سال دست به گریبان هستند.

عدم ارائه اسناد یورو 4 بودن بنزینهای وارداتی

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌نژاد خاطرنشان کرد: متاسفانه بنزینهای وارداتی در سالهای گذشته به هیچ عنوان کیفیت یورو چهار را نداشته و حتی مسولان اسنادی بابت این مسئله ارائه نکرده‌اند.

وی افزود: بنزینهای یورو چهار در کشورهای مختلف به اندازه محدودی تولید می‌شود و امکان واردات گسترده آن به کشور ما وجود نداشته و ندارد بنابراین ادعاهای مطرح شده مبنی بر واردات بنزین یورو چهار و توزیع آن در کلانشهرهای کشور صحت ندارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم تصریح کرد: در گذشته راجع به استاندارد نبودن بنزینهای وارداتی و وجود اسنادی مبنی بر یورو دو بودن این بنزینها توضیحاتی را ارائه کرده‌ایم اما دوستان هیچگونه اسنادی مبنی بر با کیفیت بودن بنزینهای وارداتی را منتشر نکرده‌اند.

بنزینهای پاتیلی به نام یورو 4

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌نژاد ادامه داد: بنابر اطلاعات به‌دست آمده بنزینهای وارداتی «بنزینهای پاتیلی» نام دارد و در فجیره امارات تولید می‌شود.

وی افزود: تنها بنزینهایی که یورو چهار بود و در برخی شهرها به‌ویژه تهران پخش می‌شد بنزینهای پالایشگاه شازند اراک بود که تولیدی حدود 16 میلیون لیتر داشته و این میزان به اندازه همه کلانشهرها نبود و در غالب نقاط کشور همان بنزینهای وارداتی یورو دو توزیع شده است.

تاکید دولت یازدهم بر واردات بنزین

عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم تاکید کرد: متاسفانه دولت یازدهم نگاه جدی به واردات و از جمله واردات محصولات نفتی داشته و این مهم را در وارد کردن  بنزینهای بی‌کیفیت و نامرغوب شاهد بوده‌ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌نژاد درباره این پرسش که سازمان محیط زیست مدعی کاهش بنزن بنزینهای وارداتی بوده و آن را عاملی برای کاهش بیماریها می‌داند، گفت: هیچگونه اسناد و مدارکی از سوی مراجعی همانند سازمان استاندارد در این باره ارائه نشده و حتی برخی آزمایشهای اندازه‌گیری کیفیت بنزینهای وارداتی را نیز وزارت نفت انجام داده که باید آن را منتشر کند.

لزوم انتشار اسناد کاهش بَنزن و بنزینهای وارداتی

وی با بیان اینکه هیچگونه اسنادی در رابطه با بنزین و کاهش بَنزن منتشر نشده است، تصریح کرد: بهتر است دولت به‌طور کامل اسناد کاهش بَنزن و ارتقای کیفیت بنزین را منتشر کند و مردم در جریان موضوع قرار بگیرند چرا که ما نیز مدارکی دال بر یورو 4 نبودن بنزینهای وارداتی را داریم.

گفتنی است، رهبر معظم انقلاب سال گذشته در دیدار با کارگزاران نظام متذکر شدند: «افزایش تولید و صادرات نفت، نیاز کشور است اما در کشوری که دارای بزرگترین ذخائر گازی و نفتی جهان است، واردات بنزین نباید انجام شود و مسئولان برای رفع این مشکل باید برنامه‌ریزی و اقدام کنند».

به گزارش تسنیم، فعالیتهای عملیاتی طرح احداث پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس پس از انجام مطالعات امکان‌سنجی و طراحی پایه از بهمن ماه سال 13855 با ثبت و تأسیس شرکت نفت ستاره خلیج فارس و با ترکیب سهامداران به‌صورت زیر آغاز شد.

ــ شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ——–> 40 درصد

ــ شرکت پتروگاس (اندونزی) ——–> 50.01 درصد

 صندوقهای بازنشستگی صنعت نفت ——–> 9.09 درصد.

در ابتدا شرکت‌های تهران جنوب و بینا به‌همراه دو شریک خارجی “اسنم پروجتی” و “گلدن گروپ” عملیات طراحی را آغاز کرده ادامه دادند ولی به‌علل متعدد از جمله درخواست اعتبار تأییدشده (Confrimed LC) و عدم امکان اجرای آن در شرایط وقت، پس از تکمیل مطالعات FEED، دو شرکت خارجی از کنسرسیوم خارج شدند، ازاین‌رو عملاً کار از خردادماه سال 87 توسط دو شرکت ایرانی تهران جنوب و بینا ادامه یافت و به‌موازات آن، کار تسطیح و آماده‌سازی زمین آغاز شد.

در اواخر سال 87 به‌دنبال عدم فعال بودن شرکت پتروگاس و همچنین ورود شرکت نفت و گاز تأمین، ترکیب سهامداران به‌صورت زیر تغییر کرد.

ــ شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ——–> 40 درصد

ــ شرکت پتروگاس (اندونزی) ——–> 15 درصد

 صندوقهای بازنشستگی صنعت نفت ——–> 10 درصد

ــ شرکت نفت و گاز تأمین ——–> 35 درصد.

همزمان با عملیات اجرایی، فعالیتهای مهندسی ادامه پیدا کرده و قراردادهای خرید تجهیزاتی چون آب‌شیرین‌‌سازها، توربوژنراتورها و بسیاری از تجهیزات پالایشگاهی منعقد شد. فعالیت اجرایی این پروژه از اواسط سال 88 تا اواسط سال 89 با رکود شدید منابع مالی مواجه شده و بسیاری از فعالیتهایی که قرار بود در مسیر توسعه آن آغاز شود، آغاز نشد، برخی فعالیتها متوقف شد و برخی با کندی بسیار ادامه پیدا کرد تا اینکه در اواخر بهمن ماه سال 1389 شرکت فرادست انرژی فلات (از شرکتهای زیرمجموعه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)) به‌عنوان عضو جدید با نقش راهبری به کنسرسیوم تهران جنوب ــ بینا اضافه شد و شرکت فلات که عملاً به‌عنوان یک شرکت اصلی گروه بود، پس از سازماندهی و تقسیم‌بندی کل پالایشگاه به چند ناحیه و واگذاری آنها به شرکتهای زیرمجموعه و با تأمین نسبی منابع مالی، عملیات اجرایی را ادامه داد.

در تیرماه سال 90 مجدداً ترکیب سهام تغییر کرد.

ـ شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ——–> 48 درصد

ــ شرکت پتروگاس (اندونزی) ——–> 2.16 درصد

 ــ صندوقهای بازنشستگی صنعت نفت ——–> 11.08 درصد

ــ شرکت نفت و گاز تأمین ——–> 38.77 درصد.

با اتمام عملیات نصب پایپ‌رکها و لوله گذاریهای زیرزمینی و شروع نصب سازه‌های فلزی، در طول سالهای 90 و 91 عملیات نصب لوله‌های روزمینی و تجهیزات پالایشگاهی ادامه پیدا کرد.

با روی کار آمدن دولت یازدهم بار دیگر ترکیب سهامداران شرکت جهت اخذ تسهیلات بانکی تغییر کرد.

ــ شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ——–> از 48 درصد به 17.9 درصد

 صندوقهای بازنشستگی صنعت نفت ——–> از 11.08 درصد به 33.1 درصد

ــ شرکت نفت و گاز تأمین ——–> از 38.77 درصد به 49 درصد

و شرکت پتروگاس (اندونزی) به‌طور کلی از ترکیب سهامداران خارج شد.

روند اجرای این پروژه با احداث بخش‌های مختلف پالایشگاه، مخازن و خطوط لوله ادامه یافت. از حدود 520 میلیون یورو مورد تقاضای مدیران پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تا پایان سال 94 حدود 218 میلیون یورو از بانک عامل دریافت شد اما فاز نخست پالایشگاه که مقرر بود در ابتدای سال 95 به بهره برداری کامل برسد، تکمیل نشد و نبود سرمایههای لازم برای اتمام این پروژه از مهمترین دلایل تأخیر در بهره برداری آن عنوان شد، ازاین‌رو در ماههای ابتدایی سال 95  تخصیص 650 میلیون یورو تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای پروژه “ستاره خلیج فارس” مصوب شد.

در حال حاضر نخستین فاز این پروژه ملی با ظرفیت پالایش روزانه 120 هزار بشکه میعانات گازی و تولید روزانه 12 میلیون لیتر بنزین یورو4 در آستانه بهره برداری است.

در حال حاضر با توجه به ظرفیت کلی این پروژه که در صورت بهره برداری کامل در سه فاز، قابلیت پالایش روزانه 360 هزار بشکه میعانات گازی و تبدیل آن به فرآورده‌های نفتی را دارد، این پروژه ملی حدود 92 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که از این مقدار سهم دولتهای نهم، دهم و یازدهم بدین شرح است:

میزان پیشرفت پروژه در دولت نهم ——–> 35 درصد

میزان پیشرفت پروژه در دولت دهم ——–> 35 درصد

میزان پیشرفت پروژه در دولت یازدهم ——–> 22 درصد (تا امروز).

تکمیل 8 درصد باقی‌مانده که تکمیل و بهره برداری از فازهای دوم و سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس خواهد بود به دولت دوازدهم موکول می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید